Signmeup: Det er altid nemmere at være foran, end at skulle indhente de andre

PUBLICERET: 30 November 2021
OPDATERET: 30 November

Det er en underlig tid, siger Anders Pedersen, indehaver af Signmeup A/S som er specialiseret i indpakning af lastvogne og trailere. Firmaet ligger i Padborg, tæt ved den tyske grænse.
– Vi lukker aftaler som aldrig før men ved ikke, hvornår bilerne kommer. Tidligere var leveringstiden på nye lastvogne og trailere 8-14 uger. Nu kan den være helt op til 10 måneder.

Fokusering giver høj effektivitet

Opsvinget er i fuld gang i transportbranchen, og de har mange ordre i ordrebogen hos Signmeup. De er 100% fokuseret på at indpakke lastbiler og trailere. For at kunne gøre det effektivt har de både et stort aflåst udeareal, hvor de kan opbevare lastbilerne og nogle indendørs haller, hvor de klargøre enhederne og montere folierne.

I kraft af deres fokusering på netop dette område, er de i stand til at montere 4-5 lastbiler om dagen pr. mand. En normal lastbilmontage tager typisk omkring tre timer, siger Anders Pedersen og forklarer det således:
– På grund af vores parkeringsareal har vi ingen spildtid omkring til- og frakørsel. Vi har også brugt meget tid på at optimere produktionsdesignet så vi ved, hvornår vi skal bruge lidt mere folie for at spare på montagetiden eller hvornår vi skal bruge lidt mere tid for at spare på folien.

Når de kan bruge tid på den slags optimering, er det fordi, at Signmeup har ordre på helt op til 170 trailere. Så kan en meter folie pr. bil eller 10 sparede minutter betyder ret meget i den sidste ende. Og det slutter ikke her for Signmeup. Anders Pedersen siger:

Grafisk tekniker Grit piller op til en montering. I blandt foregår monteringen eksternt af hensyn til flowet med at klargøre lastbilen. Den fleksibilitet anser Anders Pedersen som en af deres styrker.

Digitalisering, effektivisering og grøn omstilling går hånd-i-hånd

– Vi har netop søsat det tredje af en række projekter, der skal gøre os endnu mere effektive, mere digitale og ikke mindst mere grønne. I mine øjne hænger disse ting sammen. Effektiviseringen handler om at undgå fejl, og digitaliseringen understøtter dette og dokumentere, hvor vi kan blive bedre. Begge dele spiller ind i den grønne omstilling. Selv om vi ikke oplever den store efterspørgsel på grønnere lastbilsindpakninger, så vil det være dumt ikke at koble det sammen. For det kommer. Og det er altid nemmere at være foran, end at skulle indhente de andre.

Det seneste projekt Anders Pedersen og Signmeup har ansøgt om midler til at gennemføre handler om registrering af miljøbelastningen ved forskellige medier og forskellige produktionsmetoder. Projektet lægger op til, at man kan få tilskud til konsulentbistand mod at man selv lægger et vist antal timer i projektet.

– Kan vi få dette værktøj til at spille, så kan vi, når den tid kommer, rådgive kunderne om hvilke miljøhensyn de kan tage, samt hvilke fordele og ulemper der er ved de forskellige valg.

Et andet miljøspørgsmål som også optager Anders Pedersen er affald. Helt specifikt liner. Hos Signmeup har de ufattelige mængder liner, som i dag sendes til afbrænding. Et nyligt møde med et renovationsfirma afslørede, at de godt kunne se liner som et genanvendeligt produkt, hvis det var uden lim. Det er en stor del af Signmeups restliner, og det undersøges nu nærmere om det kan indgå en returordning. Men Anders mener ikke at det kan stoppe der. Der må kunne findes en løsning, som også håndterer restfolie og dermed lim. Mængderne er i hvert fald betydelige og det findes i hele landet.

Udfordringer

Mens de venter på, at der går hul på ketchupflasken, som Anders udtrykker det, så forbereder de sig så godt de kan. De indgår aftaler om indpakning og køber folier hjem, så prisen er sikret. Folieindkøbet er omfattende og er fordelt over både indenlandske og udenlandske leverandører.

– Vi fordeler vores indkøb hos flere leverandører og sørger for at handle fornuftige mængder hos alle. På den måde kan vi sikre os de rigtige priser og ikke mindst at der altid er nogen at ringe til, hvis det brænder på, fortæller Anders og tilføjer, at de ingen udfordringer har haft med at skaffe folie.

Den største udfordring lige nu er, ifølge Anders Pedersen, at de mangler kvalificeret arbejdskraft. Han fortæller, at de netop har ansat en ny medarbejder, som de vil lære op, så vedkommende er klar, når der går hul på ketchupflasken. Men han siger også, at kommer der en dygtig foliemontør forbi, så vil han ikke tøve med at ansætte vedkommende.

Derudover spekulerer han også på, om de skal finde et nyt domicil. Det nuværende har sine fordele, men han antyder, at indretningen kunne være bedre, især hvis man skal gøre det interne workflow mere effektivt. Det er heller ikke nogen hemmelighed, at varmeeffektiviteten kunne være bedre. Signmeup ejer bygningerne og har ifølge Anders Pedersen et solidt økonomisk fundament, men om de skifter opholdssted, må tiden vise.

Det er store flader og mange meter folie der er gang i, når lastbilerne og deres trailere pakkes ind hos Signmeup. På billedet ses skiltetekniker elev Maria i gang med at færdiggøre en trailer i en af indpakningshallerne.

 

 

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly