Signmeup: Det er altid nemmere at være foran, end at skulle indhente de andre

PUBLICERET: 30 November 2021
OPDATERET: 30 November

Det er en underlig tid, siger Anders Pedersen, indehaver af Signmeup A/S som er specialiseret i indpakning af lastvogne og trailere. Firmaet ligger i Padborg, tæt ved den tyske grænse.
– Vi lukker aftaler som aldrig før men ved ikke, hvornår bilerne kommer. Tidligere var leveringstiden på nye lastvogne og trailere 8-14 uger. Nu kan den være helt op til 10 måneder.

Fokusering giver høj effektivitet

Opsvinget er i fuld gang i transportbranchen, og de har mange ordre i ordrebogen hos Signmeup. De er 100% fokuseret på at indpakke lastbiler og trailere. For at kunne gøre det effektivt har de både et stort aflåst udeareal, hvor de kan opbevare lastbilerne og nogle indendørs haller, hvor de klargøre enhederne og montere folierne.

I kraft af deres fokusering på netop dette område, er de i stand til at montere 4-5 lastbiler om dagen pr. mand. En normal lastbilmontage tager typisk omkring tre timer, siger Anders Pedersen og forklarer det således:
– På grund af vores parkeringsareal har vi ingen spildtid omkring til- og frakørsel. Vi har også brugt meget tid på at optimere produktionsdesignet så vi ved, hvornår vi skal bruge lidt mere folie for at spare på montagetiden eller hvornår vi skal bruge lidt mere tid for at spare på folien.

Når de kan bruge tid på den slags optimering, er det fordi, at Signmeup har ordre på helt op til 170 trailere. Så kan en meter folie pr. bil eller 10 sparede minutter betyder ret meget i den sidste ende. Og det slutter ikke her for Signmeup. Anders Pedersen siger:

Grafisk tekniker Grit piller op til en montering. I blandt foregår monteringen eksternt af hensyn til flowet med at klargøre lastbilen. Den fleksibilitet anser Anders Pedersen som en af deres styrker.

Digitalisering, effektivisering og grøn omstilling går hånd-i-hånd

– Vi har netop søsat det tredje af en række projekter, der skal gøre os endnu mere effektive, mere digitale og ikke mindst mere grønne. I mine øjne hænger disse ting sammen. Effektiviseringen handler om at undgå fejl, og digitaliseringen understøtter dette og dokumentere, hvor vi kan blive bedre. Begge dele spiller ind i den grønne omstilling. Selv om vi ikke oplever den store efterspørgsel på grønnere lastbilsindpakninger, så vil det være dumt ikke at koble det sammen. For det kommer. Og det er altid nemmere at være foran, end at skulle indhente de andre.

Det seneste projekt Anders Pedersen og Signmeup har ansøgt om midler til at gennemføre handler om registrering af miljøbelastningen ved forskellige medier og forskellige produktionsmetoder. Projektet lægger op til, at man kan få tilskud til konsulentbistand mod at man selv lægger et vist antal timer i projektet.

– Kan vi få dette værktøj til at spille, så kan vi, når den tid kommer, rådgive kunderne om hvilke miljøhensyn de kan tage, samt hvilke fordele og ulemper der er ved de forskellige valg.

Et andet miljøspørgsmål som også optager Anders Pedersen er affald. Helt specifikt liner. Hos Signmeup har de ufattelige mængder liner, som i dag sendes til afbrænding. Et nyligt møde med et renovationsfirma afslørede, at de godt kunne se liner som et genanvendeligt produkt, hvis det var uden lim. Det er en stor del af Signmeups restliner, og det undersøges nu nærmere om det kan indgå en returordning. Men Anders mener ikke at det kan stoppe der. Der må kunne findes en løsning, som også håndterer restfolie og dermed lim. Mængderne er i hvert fald betydelige og det findes i hele landet.

Udfordringer

Mens de venter på, at der går hul på ketchupflasken, som Anders udtrykker det, så forbereder de sig så godt de kan. De indgår aftaler om indpakning og køber folier hjem, så prisen er sikret. Folieindkøbet er omfattende og er fordelt over både indenlandske og udenlandske leverandører.

– Vi fordeler vores indkøb hos flere leverandører og sørger for at handle fornuftige mængder hos alle. På den måde kan vi sikre os de rigtige priser og ikke mindst at der altid er nogen at ringe til, hvis det brænder på, fortæller Anders og tilføjer, at de ingen udfordringer har haft med at skaffe folie.

Den største udfordring lige nu er, ifølge Anders Pedersen, at de mangler kvalificeret arbejdskraft. Han fortæller, at de netop har ansat en ny medarbejder, som de vil lære op, så vedkommende er klar, når der går hul på ketchupflasken. Men han siger også, at kommer der en dygtig foliemontør forbi, så vil han ikke tøve med at ansætte vedkommende.

Derudover spekulerer han også på, om de skal finde et nyt domicil. Det nuværende har sine fordele, men han antyder, at indretningen kunne være bedre, især hvis man skal gøre det interne workflow mere effektivt. Det er heller ikke nogen hemmelighed, at varmeeffektiviteten kunne være bedre. Signmeup ejer bygningerne og har ifølge Anders Pedersen et solidt økonomisk fundament, men om de skifter opholdssted, må tiden vise.

Det er store flader og mange meter folie der er gang i, når lastbilerne og deres trailere pakkes ind hos Signmeup. På billedet ses skiltetekniker elev Maria i gang med at færdiggøre en trailer i en af indpakningshallerne.

 

 

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01