Indehaveren Rune Fabricius fortæller, at det er faldet nogle af hans skiltekollegaer for brystet, at han sælger skilteløsninger på denne måde. Men han siger, at det er to helt forskellige markeder. Hans kunder er private, som skal have fx postkasseskilte samt virksomheder og foreninger og der har nogle handy-folk gående, der udemærket selv kan tage hånd om montagen af fx solfilm og folietekster.
Rune Fabricius er uddannet automatikmekaniker og arbejdede tidligere med programmering af hjemmesider. Hans kone, Gina Esman, er uddannet skiltetekniker og da hun første gang gik på barsel, ønskede hun at foretage sig noget, udover at være hjemmegående. Derfor købte de en skæreplotter og Rune programmerede en hjemmeside, så hun kunne sælge folietekster på nettet.

Medvirkede i reality-program
De fik tidligt den bedst tænkelige markedsføring, da de medvirkede i TV2 reality-programmet ”Min restaurant”. Her blev de blandt andet bedt om at medvirke til at shine et køleskab op med folie. Indslaget blev vist i den bedste sendetid kl. 20.50 og fem minutter efter tikkede den første ordre ind. Det blev startskuddet på en hurtig omstilling, hvor Rune kvittede sit arbejde og gik full-time ind i Foliekniven.dk.
Sidenhen er de flyttet til Refsvindinge på Fyn, hvor de har købt den gamle købmandsgård. Den er de nu også vokset ud af, og har lejet sig ind i en gammel møbelfabrik lige ved siden af. Købmandsgården fungerer nu som kontor, showroom og administration.
Forretningen går strygende. De afskiber dagligt mange pakker. I den forbindelse har de fået fat i et forsendelsespap med bukkestreger, hvor de selv kan skære ud i de formater der er behov for. Det har blandt andet ført til, at de har udviklet deres egne trekantede ”folierør”, som er stærkere end en almindelig firkantede papæsker. Udover Gina og Rune er de tre ansatte i foliekniven.dk som både kan producere og pakke, når der er brug for det.
Google er nøglen til godt salg
Foliekniven eksisterer i både Danmark, Norge og Sverige og senest er også Tyskland kommet på, hvor de dog hedder filmundfolie.de. Tanken er, at de stille og roligt vil skalere markedet op ved at gå ind i flere af de omkringliggende lande. Rune siger:
– Det har jo ikke rigtig nogen betydning for os, hvor pakkerne skal sendes hen. Vi skal bare kunne levere det, der efterspørges. Så vores måde at vokse på er ganske enkelt at udvide markedet geografisk.
Den vigtigste markedsføring for foliekniven.dk er Google. Han bruger meget tid på SEO-optimering. Her finder vi også forklaringen på, at han har tilmeldt sig skilteguiden.dk. Han siger:
– Den væsentligste årsag er, at jo flere eksterne hjemmesider der peger på vores side, jo bedre bliver vores Google-ranking. Og skilteguiden.dk peger jo direkte på vores hjemmeside, så det er bare om at få det med. At der så også kan være kunder, der finder os den vej rundt, gør det jo bare endnu bedre.
Dataindsamling og produktionsoptimering er en lidenskab
Rune programmerer deres hjemmesider, men også deres interne produktionssystem. Det betyder, at de kan få alt præcis som de vil have det. Ulempen er naturligvis, at de er meget afhængige af, at hans kompetencer er til rådighed og at de ikke så nemt kan modtage hjælp udefra. Derfor går han lidt med tanken om at få en medarbejder ind med en profil, der minder om hans egen.
Men styrken er, at de kan samle en masse data op, både om hvordan køberne agerer, men også om effektiviteten i produktionen. De logger al tid på alle maskiner, og i øjeblikket har de fokus på, om det vil kunne betale sig at investere i en robot til deres Zünd skærebord. Alle opgaver med på- og aflægning registreres for at se, hvor meget tid de bruger og hvad der evt. kan spares.
På sigt skal produktionen være mere automatisk og kunne køre døgnet rundt uden overvågning. Rune har, med sin baggrund, alle forudsætninger for at lykkes med det.
Det er dog ikke alt, de producerer selv. Blandt andet meget store bannere og flag får de lavet hos underleverandører. Mængden er endnu ikke til, at det kan betale sig for dem selv at gøre det. Og det regnestykke skal gå op før de tør satse på det.
