1.000 solgte trykværker siden sommeren 2021 – og 500 i ordrebogen

PUBLICERET: 17 November 2021
OPDATERET: 17 November

Heidelberg oplever et voksende globalt opsving på deres kerneforretning. Kunderne investerer i de nyeste teknologier og løsninger. Senest har det svenske emballagetrykkeri, Gafs Kartong,  bestilt en Speedmaster CX 104-6+L med nyudviklet lakenhed i en Push to Stop-konfiguration. Maskinen, som forventes at blive leveret sammen med en Suprasetter 106-pladesætter, ankommer inden jul.

– Siden vi lancerede vores nye universalpresse i sommer, Speedmaster CX 104, har den vist sig at være et stort hit på markedet. Vi har allerede rundet 1.000 solgte trykværker og har ordre på over 500, siger Stefan Hasenzahl, leder af Product Management hos Heidelberg.

Satsningen på kerneforretningen ser ud til at give pote

De positive tendenser er slået i gennem på regnskabet løbet af andet kvartal af regnskabsåret 2021/2022 (1. juli til 30. september 2021). Opsvinget fortsatte i stort set alle regioner i forhold til året før, og bidrager i høj grad til at forbedre driftsresultatet.

Koncernens halvårssalg steg med 22 procent til €983 millioner (foregående år: €805 millioner). EBITDA-tallet på €75 mio. var også højere end året før (€67 mio.), på trods af første halvår af det foregående år var positivt påvirket af indtjeningen fra omstruktureringen af pensionshensættelser på €73 mio., salget af et datterselskab og den udbredte brug af korttidsarbejde.

I den nuværende rapporteringsperiode nyder Heidelberg godt af et stigende salg, langt bedre omkostningseffektivitet og en indtjening på over €20 millioner fra salget af docufy GmbH, som ikke er en del af virksomhedens kerneforretning.

De internationale logistikflaskehalse i hele branchen gjorde sig allerede gældende i løbet af første halvår i form af leveringsforsinkelser. Materialeforsyninger har været underlagt det velkendte pres. Men et tæt samarbejde med leverandører og godkendelse af alternative komponenter forhindret mere alvorlige negative effekter i denne periode.

Ny kontraktaftale på produktivitet og leverandørstyret varelager

Bertelsmann Printing Group (BPG) har indgået yderligere to såkaldte Subscription Smart-kontrakter med Heidelberg. En renoveret Speedmaster XL 162-8-P vil påbegynde produktion hos Mohn Media i januar 2022. Senere følger en ny Speedmaster XL 106-10-P+L i februar.

Via Subscription Smart-aftalerne vil Heidelberg tilbyde Mohn Media rådgivning og support for at nå specificerede produktivitetsmål. Det sker som en del af et femårigt præstationspartnerskab. Kontrakten omfatter services og lagerstyring for udvalgte forbrugsvarer og servicedele (leverandørstyret varelager).

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01