”99% af e-mail forespørgsler er spild af tid”

PUBLICERET: 9 November 2021
OPDATERET: 9 November

– 99% af de forespørgsler jeg har fået via e-mail, fra ukendte kunder, er alene ude efter en lavere pris. Spørgsmålene er ofte mangelfuldt formuleret som fx ”Hvad koster brevpapir?”. Så bruger jeg en masse tid på at fremskaffe oplysninger og lave tilbud på noget, der alligevel løber ud i ingenting. Det gider jeg ikke bruge tid på. Derfor har jeg ingen offentlig tilgængelig e-mail på min hjemmeside, siger Anders Rehhoff ejer af trykkeriet A.R.T. i Skanderborg. – Kunderne kan ringe, så tager vi en snak om det.

Den personlige kontakt er det, der gør arbejdet interessant for Anders. Han skal forstå, hvad det er kunderne vil have ud af det, og han kommer meget gerne med sine egne synspunkter. Kunderne kommer hovedsagligt fra området i og omkring Skanderborg.

Kold canvas giver pote på en solskinsdag

Han fortæller, at han har omkring 200 kunder og at langt de fleste er lokale. Når han en gang imellem synes, at der sker for lidt, tager han en tur rundt i industrikvartererne. Strategien er altid denne samme. Det skal være én af ugens første tre dage, mellem ni og 12, for der er kundrne mest oplagte og imødekommende, og så skal jeg fremfor alt selv være oplagt – og ja, så skal solen skinne. Resultaterne er ikke til at tage fejl af. Han siger:

– Jeg har altid mindst et job med hjem, som jeg umiddelbart kan gå i gang med. Og så drypper der typisk nogle opgaver af i den efterfølgende uges tid.

Anders Rehhoff ejer den formentlig mindste udgave af en VinylRemover beregnet til A3-ark.

Offsettrykkeri i garagen

A.R.T. er et rigtigt garagetrykkeri. Produktionsudstyret står bogstavelig talt i garagen. Her står en to-farvet offsetmaskine i kvartformat og en Canon imagePRESS 610i samt et mindre kontingent af efterbehandlingsudstyr. Man kan lige komme rundt, hvis man trækker maven ind. Offsetmaskinen er den syvende han ejer, og ifølge eget udsagn bliver det den sidste. I dag laver han det meste digitalt, men en gang imellem giver det god mening at starte den gamle trykpresse op.

Rådgivning og service frem for pris

Anders Rehhoff lægger ikke skjul på, at han har en holdning til de opgaver han får, og hvis han ikke synes at kunden er på vej til at gøre det rigtige med sin tryksag, så får han det at vide. Derfor bruger han også ofte tid på at foreslå alternativer, hvilket er værdsat af mange kunder. De fleste har affundet sig med, at det ikke er den billigste løsning de finder hos A.R.T. De får rådgivning og personlig service, og i kraft af at han ikke har hverken behov for eller lyst til at køre på fuld kapacitet, gør at de fleste kunder får deres tryksager før de forventer det.

Et traditionelt trykkeri med niche-produktion i små oplag

Trykkeriet har siden starten i 1996 bevidst fokuseret på opgaver i små oplag, og producerer i dag en lang række forskellige standardopgaver (flyer, brevpapir, visitkort etc.), men har de senere år fokuseret mere på nogle nye nicheområder, såsom variable data i tryksager, digitalt trykte emballage æsker og selvklæbende etiketter i små oplag (ned til 10 A4-ark).

A.R.T. har haft stor glæde af det lille digitale skærebord, når der skal skæres etiketter i små oplag.

Stor efterspørgsel på etiketter i små oplag

Selvklæbende etiketter har for Anders altid været noget bøvl, som han selv udtrykker det.
Når nogle af de faste kunder kom og bestilte prøvetryksetiketter (f.eks. 2×10 forskellige i flere størrelser), tog det altid en frygtelig tid, etiketterne manglede finish og blev aldrig faktureret efter tidsforbruget.
Derfor var lykken stor, da Anders i 2016 ved et tilfælde fandt en kontur-etiketskæremaskine, der kunne skære fra ark. Denne maskine kan skære etiketterne i hvilken som helst størrelse og form, så længe de kan være på arket.

I dag består A.R.T.’s etiket sortiment af 6 forskellige selvklæbende kvaliteter. Alle med forskellige egenskaber. Etiketproduktionen udgør i dag ca.23% af omsætningen, og alt sammen i små oplag fra 10 A4-ark og op.

Nyt skærebord?

Jeg mødte Anders Rehhoff for første gang i sommer, hvor han var ude og kigge på digitalt skærebord til emballageløsninger. A.R.T. producerer i dag emballageløsninger i en kombination af digitaltryk til de mindre oplag og offsettryk til de større opgaver.

Om A.R.T. en dag udvider maskinparken med et digitalt skærebord, ja det vil fremtiden vise. Men han kan så meget andet, og du kan altid ringe og få en snak med Anders. Eller rettere – du skal ringe, hvis du vil have kontakt med Anders, men så får du til gengæld også at vide, hvad han mener om dit projekt.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01