Grøn omstilling i skiltebranchen har længe været anset for at være historien om kamelen og nåleøjet. Meget prisfokuserede kunder, specifikke materialekrav, meget sammensatte produkter og et mylder af underleverandører komplicerer en grøn omstilling. Men nu præsenteres et værktøj, som viser vejen, om end den kan blive lang.
Den nuværende fokus på grøn omstilling og bæredygtighed forsvinder næppe lige med det samme. Kravene vil gradvist øges fra kunder og ikke mindst lovgivers side. Derfor handler det nye værktøj om at vise, at man tager tingene alvorligt og fokuserer på det, der giver mest mening.
Værktøj til systematisering af data
På to medlemsmøder har GRAKOM netop præsenteret et nyt værktøj. Det er et materialeværktøj som er under udvikling, og som skal videreudvikles sammen med skiltevirksomhederne. Ved at kortlægge de forskellige egenskaber ved materialerne og deres miljøbelastning har man skabt et værktøj som kan bruges aktivt i en salgssituation, hvor man stiller kundens krav til materialet op mod en række faktorer med miljømæssig betydning.
De miljømæssige forhold kan være, at det er PVC-frit, har en lang holdbarhed, at det kan indsamles og re-cirkuleres, at det kan genbruges eller det CO2-aftryk der kommer ved at fremstille materialet. Kriterierne udvikles efterhånden som behovene opstår. Det, der er vigtigt, er, at man får et værktøj, der viser, at man tager miljødagsordenen alvorligt, og at man kan svare på de spørgsmål som en kunde evt. måtte have. Hvis der opstår nye behov, kan de udvikles løbende. Det er i den forbindelse vigtigt at påpege, at der er tale om et værktøj, der skal udvikles specifikt til den enkelte virksomhed og de materialer de anvender og tilpasses efterhånden, som nye materialer kommer til. Det er mest af alt en metodik, hvor man sammenligner produkter på relevante og kendte kriterier
Pointen er ifølge miljæøkonsulnet Jonas Vinther Pedersen fra GRAKOM følgende:
- Systematisering og overblik over klima- og miljø data omkring forskellige substrater
- Bedre rådgivning og dialog i kunde/sælger situation
- Muligt at få støtte til at indsamle data og implementere disse værktøjer
Værktøjet giver mulighed for, at man både kan imødekomme forespørgsler om bæredygtighed, men også aktivt kan bringe emnet på banen sammen med en konkret viden om, hvilken betydning det har i forhold til de egenskaber der efterspørges.
Materialevalg batter mest i CO2-regnskabet
Afdelingschef Carsten Bøg fra GRAKOM fortæller, at al erfaring viser, at i skilteindustrien er materialefremstilling den største CO2-belastning, og derfor giver det mening, at fokusere på netop materialerne.
Han siger videre, at der nok er et stykke tid til, at miljødagsordenen bliver første prioritet i skiltemarkedet. Men hvis den generelle udvikling i samfundet fortsætter, vil det ikke bare gå hen og blive et rådgivningsværktøj, det vil blive en konkurrenceparameter for dem, der kan anvende det.
GRAKOM understreger, at det ikke er et færdigt værktøj, men et der konstant er under udvikling og som er afhængigt af skiltevirksomhedernes input. I den forbindelse gør de opmærksom på, at der kan søges støttepuljer til at udvikle værktøjet via fonde. GRAKOM kan være behjælpelig med ansøgningerne.
PE Offset ser muligheder for at afdramatisere
Arbejdende bestyrelsesformand Lars Sørensen fra PE Offset har deltaget i et af GRAKOMs pilotprojekter. Inspirationen kom fra NOVO Nordisk, der forlanger, at alle deres underleverandører skal være CO2-neutrale senest i 2030. Det mål har de så også sat sig.
Men især på skilteområdet var det svært at komme videre og derfor er de gået ind i samarbejdet med GRAKOM. Lars Sørensen siger:
– Vi har brug for hjælp til at slå hul på den uigennemsigtighed som skiltemarkedet er præget af. Med dette værktøj får vi en betydelig bedre indsigt, som styrker vores sælgere og kan være med til at afdramatisere nogle af de myter, som man eller støder på. Fx den om, hvor stor en miljøbelastning valgplakater i kanalplast er. I praksis ved vi nu, at den svarer til to café latte. Og hvis vi genanvender plakaterne, ja, så er belastningen endnu mindre. Men vi skal selvfølgelig hele tiden være behjælpelig med bedre, billigere og mere miljøvenlige alternativer. Her er guiden et værdifuldt værktøj.