Så rykker det igen i Højrup

PUBLICERET: 21 October 2021
OPDATERET: 21 October

I 2013 blev familievirksomheden Højrup Æskefabrik solgt til Emballagegruppen, som flyttede maskinerne til Vejle. I 2019 blev Emballagegruppen overtaget af Schur. Men fabrikken i Højrup åbnede igen i 2017 og er nu for alvor ved at få luft under vingerne.

Jesper Christensen og H-Emballage skal være på stikkerne for at få tilstrækkeligt med kartonnage til at imødekomme efterspørgslen.

En treårig konkurrenceklausul holdt Jesper Christensen, hans søster Mette Friese og faren Bent Christensen ude markedet. Men en stærk virkelyst og nogle tomme bygninger samt flere kundeforespørgsler gjorde, at de startede igen i 2017 – nu som H-Emballage.

– Det var helt fra bunden. Vi havde ingen maskiner og ingen kunder. Vi startede med at købe en stanse- og klæbemaskine i Sverige samt lave en aftale med TrykTeam Svendborg om trykning. I 2018 købte vi AD Pack i Nyborg og flyttede deres produktion og udstyr til Højrup, fortæller Jesper Christensen.

Booket lang tid frem

Herfra er det gået hastigt fremad. Efter at have anvendt en Heidelberg vingeautomat til folieprægning i starten, købte de en varmfolieringsmaskine fra Gretz i halvformat. Den dækker stort set alle deres behov på dette område. Senere fulgte endnu en stanse- og klæbemaskine samt en maskine til isætning af plastruder i æsker og konvolutter.

– En dag fik vi en stor ordre som krævede en bakkerejser. Vi havde ikke andre opgaver af den type, men dem gik jeg ud og fandt, og så investerede vi en bakkerejser. Det har været en super investering. Vi er booket på 1,5 skift et år frem, siger Jesper Christensen og tilføjer at de i uge 43 tager ned og bestiller endnu en bakkerejser i Schweiz.

En branche i medvind

Det er ingen hemmelighed, at det går godt i emballagebranchen. Den del af emballagebranchen man kalder kartonnage, er en lille branche i Danmark målt på antallet af virksomheder, hvor Schur er dominerende. Derfor holder H-Emballage sig bevidst også fra de store og meget industrielle produktioner fordi, de er meget prisorienterede og bedre egnet til fx Schurs produktion.

– Vores styrke er mindre produktioner og korte leveringstider. Det er også et mindre prisfølsomt segment og passer derfor bedre til vores set-up, fortæller Jesper Christensen.

At de har store planer i Højrup, vidner investeringslysten også om. Udover de mange maskiner, købte Jesper, sammen med Torben Jeppesen fra TrykTeam Svendborg, tidligere på året etiketfabrikken Nova-Print i Odense. Jesper ser langsigtede synergieffekter af have et ben inden for i etiketbranchen, hvor der bruges rigtig mange æsker. Derudover har de fået egen trykkapacitet hos Nova- Print, som har både flexo- og offsetkapacitet. H-Emballage er dermed uafhængig af underleverandører på tryk. Endelig understreger han, at han også er lokalpatriot og vil gøre hvad han kan, for at holde på de fynske arbejdspladser.

Investeringen i en bakkerejser har været en stor succes, så nu køber de en mere hos H-Emballage.

Råvare-krisen kradser

Mens jeg besøgte Jesper Christensen i Højrup, måtte han flere gange tage telefonen. Det handlede hver gang om at skaffe papir og karton til produktionen. Han siger:

– Det er en udfordring at skaffe råvarer. Priserne stiger voldsomt og vi er nødt til at hente papir i blandt andet Polen. Det giver ekstra transportomkostninger og det passer ikke altid i størrelsen. Så må vi må skære det til. Både håndtering og fraklip er en ekstra omkostning, og alligevel kan vi ikke altid nøjes med én kvalitet i en produktion. Jeg tror desværre, at den situation vi står i nu, vil vare hele 2022.

Mangel på arbejdskraft

Oven i dette fortæller Jesper Christensen, at det er svært at få kvalificerede medarbejdere. De bruger overvejende ufaglært arbejdskraft, men det tager alligevel lang tid, at lære fx en limmand op.
– Vi vil rigtig gerne have håndværkere, fx en automekaniker, til at betjene vores maskiner, for det vigtigste er at have forståelse for mekanik. Men dels ligger vi lidt fra alfavej, dels er vores skifteholdstider ikke så populære.

Men optimismen fejler alligevel ikke noget hos Jesper Christensen. Han tror, at de problemer vi oplever nu med usikre leverancer, vil medvirke til, at kunderne vil søge med hjemlige himmelstrøg, når der skal lægges ordre fremover. Forsyningssikkerhed bliver et vigtigt argument i et kundeforhold. Og så slutter han af med at sige, at de nok heller ikke er færdige med at købe andre virksomheder. H-Emballage rykker og sætter igen et tydeligt præg på kartonnagebranchen i Danmark.

Med et skære- og fræsebord kan H-Emballage hurtigt fremstille prototyper.

De seneste nyheder

– Du har bare kunderne til låns

Zealand Packaging har eksisteret siden 2012, hvor Poul Erik Dahl startede virksomheden som en broker-virksomhed inden for emballageproduktion.
zealand_01

Durst fusionerer med Aleph og skaber en ny tekstilprintergigant

Durst Como er født, skriver Durst Group i en pressemeddelelse, hvor de også fortæller, at et nyt ekspertisecenter for digitalt tekstiltryk vil blive etableret i den italienske by Como.
Andrea Riccardi_media

Bølgepapmarkedet er på vej tilbage til 2019-niveau

En ny rapport med titlen "The Cardboard Packaging Market in Europe by 2030 – Analysis of High-Potential Markets and Competitive Dynamics" er netop blevet udgivet.
corrugated cardboard

Dataline overtager de grafiske aktiviteter fra Dansk Dataservice

Dataline fortsætter sin europæiske vækststrategi med overtagelsen af de grafiske aktiviteter i den danske virksomhed Dansk Dataservice.
dansk data og dataline

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01