En ulykke indtræf på Konica Minolta’s tonerfabrik i Japan den 12. august. Ifølge Konica Minolta var der tale om en eksplosion på produktionslinjen. Der var heldigvis ingen tilskadekomne, men både produktionsudstyr og noget af produktionsbygningen blev beskadiget.
Tidligere på sommeren oplevede samme fabrik en brand, som ifølge de efterfølgende analyser var forårsaget af statisk elektricitet i produktionsudstyret. Efter omfattende analyser af årsagen til branden, etablering af nye sikkerhedsprocedure samt genopbygning af produktionsudstyret, genoptog man produktionen den 7. august. Kun fem dage senere skete så eksplosionen.
– De to ulykker vil til sammen have konsekvenser for forsyningen af forbrugsvarer i en periode. Mest sandsynligt vil vi opleve forsyningsudfordringer i noget omfang fra start oktober og i en periode frem, skriver Konica Minolta i en udtalelse i slutningen af september.
Det engelske magasin Print Week skriver, at situationen i England er så kritisk, at Konica Minolta UK har opsat en portal, hvor de hjælper kunderne med at få udliciteret deres produktioner indtil der igen kan bestilles toner.
Vi har spurgt Konica Minoltas nye salgsdirektør, Peter Dalgas, om situationen for de danske Konica Minolta brugere.
Er der nogle opdateringer på produktionssituationen i Japan?
Ja, der er udarbejdet en plan for genoptagelse af produktionen. Fabrikken i Kofu vil genoptage produktionen den 18. oktober 2021, mens fabrikken i Tatsuno vil genoptage produktionen den 8. november 2021.
Er der sat en stopper for bestilling af toner til PP-markedet i DK?
Nej, vi prøver tværtimod ihærdigt at sikre forsyningerne til vores PP kunder. Vi har igangsat en række lokale initiativer, fx opkøb og indsamling af toner fra kunder og leverandører. Med andre ord, vi gør alt, hvad der er muligt for at sikre vores PP-kunder.
Vil danske Print Production-kunder opleve mangel på toner?
Vi forventer, at der vil opstå uregelmæssigheder i tonerleverancerne i en kortere periode, men da der er mange faktorer, der spiller ind, fx forsendelse til Europa, lager af overskudstoner etc., så er det svært at komme det nærmere.
Kan man forestille sig at KM DK skal organisere samme løsning som i UK?
Nej, vi har allerede nu datoer for genoptagelse af produktionen, så det får vi ikke brug for.
Vil priserne blive påvirket af situationen?
Ikke på baggrund af denne situation, men ændres den generelle efterspørgsel, så vil vi som vores konkurrenter vurderer vores prissætning.
Hvor længe vil der gå, før forsyningssituationen atter er normal?
Varigheden afhænger af flere af de igangsatte initiativer, og vi vil gøre alt, hvad vi kan for at genoprette tonerleverancerne så hurtigt som muligt.
Har du yderligere kommentarer eller gode råd til de danske kunder?
Vi beklager meget denne situation og vi gør alt, hvad vi kan for at afhjælpe situationen. Jeg vil også opfordre alle vores PP kunder til at kontakte mig direkte eller vores PP-sælgere, såfremt der er uklarheder eller vi på den ene eller anden måde kan hjælpe.