varioPRINT iX-serien fejrer et succesfuldt første år

PUBLICERET: 31 August 2021
OPDATERET: 31 August

Canons inkjet-arkproduktionsprinter varioPRINT iX blev lanceret i april 2020. Den har i løbet af det første år på markedet været en absolut succes. Med over 100 solgte enheder i det første år har løsningen vist sig at være populær i hele verden.

Særligt grafiske virksomheder har installeret printeren. Det ses af, at 70 % af brugerne er kommercielle og online-printvirksomheder, der fremstiller traditionelle kommercielle printapplikationer, herunder brochurer, lykønskningskort, flyers, postkort og bøger.

Grafiske virksomheder er udfordret med mindre oplag, højere omkostninger, kortere leveringstider og efterspørgsel efter et mere forskelligartet print-løsninger. Det sætter dem under konstant pres til at øge produktiviteten.

Canon lancerede varioPRINT iX-serien for at tilbyde en løsning, der ikke ville blive et valg mellem kvalitet og hastighed. Den skulle kunne levere førsteklasses kvalitet på et bredt udvalg af medier.

Kraftigt reduceret leveringstid

Over 40 % af varioPRINT iX-seriens nye brugere har ikke prøvet Canons udstyr før. De har installeret printeren for at komplementere andre teknologier eller for at flytte printoplag fra offset og liquid toner til digitalt inkjet.

Siden installationen af en varioPRINT iX2100-printer har Printmedien Ennetsee AG, en mindre grafisk virksomhed i Schweiz, udskiftet alle sine offset-maskiner. Virksomhedens ejer, Roman Nussbaumer siger, at – offset-print er noget, der hører fortiden til for os. I dag printer vi kun inkjet.

Roman Nussbaumer fremhæver, hvordan iX2100 har gjort det muligt for virksomheden at fjerne trin i printprocessen og øge produktiviteten: – Med Canons varioPRINT iX-serie kan vi fremstille produkter på en mere produktiv måde, og vi kan hurtigere tilpasse os markedet. Ved at bruge inkjet kan alle processer samles i ét trin. Det betyder, at ordre kan leveres inden for seks-syv timer – i stedet for to til tre dage, som vi tidligere behøvede med offset. Samtidig er produktionen kvalitetssikret, og der er ingen fejl i printkørslen.

Seriens succes på markedet underbygges af, at varioPRINT iX-serien i 2020 fik tildelt en EDP-pris, og den blev udset som en førende teknologi på Keypoint Intelligence Outstanding Innovation Awards inden for produktionsprint, hvor dommerne fremhævede, at varioPRINT iX-serien er – den første ægte inkjet-arkprinter, der kan håndtere både coatede og ikke-coatede medier i forskellige formater og gramvægte.

Læs videre

Servicevirksomhed i stabil udvikling

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev.
grafiskrep_01

Rizon 10-robotten vinder Red Dot designpris

"Adaptive robotter!" Hvad er nu det? Det er intelligente robotter, som anvender kunstig intelligens (AI) og andre nye Industri 4.0 teknologier til både at se og føle omgivelserne og på basis af opsamlede input træffe de rigtige beslutninger.
Den adaptive Rizon 10 robot skriver med et konstant tryk på en touchscreen, som løbende bevæges

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Beckhoff Automation viser ny modulær cobot på Automatica 2022

På Automatica 2022 i München i sidste uge tog Beckhoff det ret utraditionelle skridt at vise sin egen cobot - Beckhoff Atro - stadig på et prototype stadium. Det interessante ved Atro er, at det er en modulært opbygget cobot, så brugeren vælger selv - naturligvis afhængig af applikationen - om man vil anvende en 4-, 5-, 6- eller 7-akset robot og om man vil have længere eller kortere arme i hvert led. Det er virkelig noget nyt.
Beckhoffs nye modulære Atro cobot, vist som prototype på Automatica 2022

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot