Fra elitesport til moderne digitalt trykkeri

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 28 May 2021
OPDATERET: 28 May

Ole Nikolaisen, der er indehaver af ProPrint, startede i sportens verden. Han dyrkede triatlon på eliteniveau. Men med årene er den krævende sportsgren udskiftet med cykling, det er knap så hårdt for knæene.

I mange år var elitesport ikke bare en livsstil, det blev også omdrejningspunktet for arbejdslivet. Ole Nikolaisen har blandt andet været eventchef hos Fredericia Erhvervsforum, sportschef i Triatlonforbundet. Direktør i Fredericia Håndbold, men det blev for administrativt, så i stedet blev han teamchef for håndboldholdet.

Gennem årene har Ole Nikolaisen stået bag mange triatlon-stævner, og da han begyndte at cykle blev han engageret i Team Rynkeby-holdet, hvor han også har været kaptajn. Sporten har altid fyldt meget. Men alligevel kom en af hans gode venner en dag og sagde, at nu var det på tide, at han fandt sit ”eget fag”. Det gik Ole Nikolaisen lidt og funderede over. Han fandt også et par idéer, men de var alle for dyre at komme i gang med.

Fra sport til tryk

Vendepunktet kom til en 40 års fødselsdag, hvor vennen fortalte om en ærgerlig oplevelse, han havde haft med en større tryksag, der var blevet leveret med fejl. Det fødte idéen. De to venner skulle sammen starte en broker-virksomhed for tryksager. Vennen blev ”sleeping-partner”, men også den nye broker-virksomheds første og største kunde, som stadig køber for omkring 500.000 årligt.

Det var tilbage i 2005 ProPrint så dagens lys som brokervirksomhed. Ole Nikolaisen og hans ven havde været en tur i Kina og fundet nogle samarbejdspartnere. Små opgaver skulle dog produceres i Danmark. Så der blev investeret i en printer, og dårligt var den kommet i hus, før de fik den første hasteopgave: 60.000 print, der skulle produceres på et par dage.

– Vi var nye i faget, og jeg havde for eksempel ikke tænkt på, at en printer skulle bruge toner, så midt i weekenden løb vi tør for toner. Men det skaffede vi, og ordren blev leveret efter kørsel næsten i døgndrift et par dage, fortæller Ole Nikolaisen.

Mere produktion i huset

Efter den oplevelse besluttede de, at ProPrint skulle kunne producere mindre opgaver selv, og der blev løbende investeret i mere udstyr både til produktion af tryksager og storformatopgaver samt tekstiltryk, og lige nu er der endnu en digitalprinter på vej ind i produktionen.

ProPrint ”broker” stadig mange af deres ordrer. De har en håndfuld aftaler om tryk i Danmark samt leverandører i Kina, Polen, Holland og Litauen. Alle tryksager bliver produceret i Danmark, men bannere, folieprint og for eksempel papkopper bliver produceret i udlandet.

– Vi producerer helt gængse trykopgaver som fx klubblade, flyers og visitkort med meget mere. Og i mere end 50 procent af opgaverne er der også grafisk arbejde med, fortæller Ole Nikolaisen.

Grafisk arbejde fylder også meget hos ProPrint

De har næsten fra start haft en grafiker ansat. I begyndelsen på halv tid, men de fik hurtigt en kunde, der havde mange opgaver, der involverede grafisk arbejde, så halvtidsstillingen blev til fuld tid, og der blev også ansat endnu en grafiker.

Hos ProPrint arbejder de også med reklamer til LED-skærme, og de overvejer også at gå mere ind i online markedsføring.

Fra partnerskab til sparringpartner

For fire år siden kom der en henvendelse fra en virksomhed, der gerne ville købe ProPrint. Det blev til at de købte ”vennens” 49 procent. Men efter et år fandt de ud af, at samarbejdet ikke helt indfriede forventningerne, så de besluttede at skilles, og Ole Nikolaisen købte de 49 procent, således at han blev eneejer af ProPrint. Men de to virksomheder bruger fortsat hinanden som sparringspartnere.

Corona-nedlukningen kunne mærkes

Sportens verden fylder stadig meget i Ole Nikolaisens liv – og også i ProPrints. Det betyder, at de blev hårdt ramt af Corona-nedlukningen.

– Det har været slemt, men vi har heldigvis ikke så store faste udgifter, og vores likviditet er god. Men vi måtte bruge alle hjælpepakker, så det er dejligt, at vi nu kan mærke vækst i samfundet og foråret har været travlt, forklarer Ole Nikolaisen.

Selvstændig for at skabe noget

Formålet for Ole Nikolaisen med at have en virksomhed er at skabe noget. Og han har også konstant tanke på, hvordan han kan udvikle virksomheden. Sidste år tog de for eksempel merchandise ind i sortimentet, og som nævnt tidligere begynder de også at arbejde mere med online markedsføring.

– Min ven foreslog dengang for år tilbage, at jeg skulle finde mit eget ”fag”. Det har jeg fundet. Jeg kunne ikke tænke mig noget bedre end det, jeg gør lige nu. Det er en dejlig blanding af både salg, produktion og udvikling, fortæller Ole Nikolaisen.

Advisory Board skal hjælpe med udvikling

For at sikre virksomhedens fortsatte udvikling har Ole Nikolaisen netop nedsat et advisory board, der skal hjælpe med input til, hvordan virksomheden kan udvikles.

– Jeg søgte personer, der havde viden om økonomi, udvikling og samtidig havde nogen brancheerfaring. Formålet er, at ProPrint på sigt skal gøres salgsklar. Jeg glæder mig meget til samarbejdet med ”boardet”, lyder det fra Ole Nikolaisen.

Pølsevognen er en bibeskæftigelse

Udover ProPrint så har Ole Nikolaisen også en lille Pølsevognsvirksomhed, som han driver sammen med sønnen. De lejer pølsevognen ud med sig selv som pølsemænd, så døgnets 24 timer er pænt besat. Der skal også være tid til nogle timer på cyklen. Da jeg besøger Ole Nikolaisen, sidder han med en stor bandage om den ene finger. Han har lige haft et styrt på cyklen og skal dagen efter opereres.

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01