Maskinerne bestiller selv service – og undgår ikke-planlagt nedetid

PUBLICERET: 20 March 2021
OPDATERET: 20 March

De fleste trykkerier står over for udfordringen med at kunne håndtere deres opgaver hurtigere og frem for alt mere fleksibelt, mens de stadig producerer resultater i topkvalitet. Maskinstop på grund af utilstrækkelig vedligeholdelse eller fravær af en vedligeholdelsesstrategi kan hurtigt sætte trykkeriets konkurrenceevne i fare.

I en årrække har Heidelberg derfor digitaliseret serviceoperationer ved at udstyre maskinerne med stadig smartere forebyggende funktioner som eCall og Predictive Monitoring. Målet er i alle tilfælde at maksimere maskinens oppetid.

Nu tager Heidelberg det næste skridt i digitaliseringen af deres serviceportefølje ved at overføre den forebyggende vedligeholdelse til skyen med den nye Maintenance Manager. De fleste vedligeholdelsesprogrammer har hidtil været baseret på papirkopier af lister og en vedligeholdelsesplan specificeret af Heidelberg, som kunderne overholder med varierende grad af præcision.

I den nye webapplikation kan forfaldne vedligeholdelsesrutiner, planlægges og administreres ved hjælp af maskindata i en automatiseret proces. Heidelbergs serviceteknikere modtager ordrer via en app på deres mobile enheder. App’en hjælper med at give detaljerede beskrivelser af specifikke behov og i hvilken udstrækning det haster, samt giver vejledning i afhjælpning af problemet.
Kundens vedligeholdelsespersonale har også adgang til Maintenance Manager-app’en, som gør det muligt for kunderne at håndtere de vedligeholdelsesopgaver, de selv er ansvarlige for.

Let tilgængelig dokumentation for vedligeholdelseshistorik

Når én vedligeholdelsesopgave er afsluttet, gemmes alle relevante oplysninger i Maintenance Manager. Dette sikrer adgang til den komplette vedligeholdelseshistorik og problemfri dokumentation – som kan være nødvendig overfor særligt krævende kunder fra fx emballage- eller medicinalindustrien.
Den digitale vedligeholdelsesproces gør planlægning af servicefunktioner langt lettere. Det forbedrer også maskintilgængeligheden markant. På en Speedmaster XL 106 kan fx ikke-planlagt nedetid reduceres med op til 20 procent.

Kunder kan få Maintenance Manager som en del af Print Site Contract og kan bruge den via den digitale samarbejdsplatform Heidelberg Assistant.

– Den nye Maintenance Manager er udviklet i tæt samarbejde med kunderne og muliggør nu fuld digital vedligeholdelsesstyring. Med Maintenance Manager har vores kunder langt højere maskintilgængelighed, reducerede stilstandstider og problemfri dokumentation, fortæller Klaus Kohl, chef for vedligeholdelse i Heidelberg.

Læs videre

Servicevirksomhed i stabil udvikling

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev.
grafiskrep_01

Rizon 10-robotten vinder Red Dot designpris

"Adaptive robotter!" Hvad er nu det? Det er intelligente robotter, som anvender kunstig intelligens (AI) og andre nye Industri 4.0 teknologier til både at se og føle omgivelserne og på basis af opsamlede input træffe de rigtige beslutninger.
Den adaptive Rizon 10 robot skriver med et konstant tryk på en touchscreen, som løbende bevæges

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Beckhoff Automation viser ny modulær cobot på Automatica 2022

På Automatica 2022 i München i sidste uge tog Beckhoff det ret utraditionelle skridt at vise sin egen cobot - Beckhoff Atro - stadig på et prototype stadium. Det interessante ved Atro er, at det er en modulært opbygget cobot, så brugeren vælger selv - naturligvis afhængig af applikationen - om man vil anvende en 4-, 5-, 6- eller 7-akset robot og om man vil have længere eller kortere arme i hvert led. Det er virkelig noget nyt.
Beckhoffs nye modulære Atro cobot, vist som prototype på Automatica 2022

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01