Emballage er ikke en udfordring men en ressource

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 15 March 2021
OPDATERET: 15 March

Det mener Grakoms direktør, Thomas Torp. I et debatindlæg i Altinget.dk slår Thomas Torp fast ,at emballageforbruget i 2022 vil stige til omkring 6.000 milliarder kroner. Det betyder en øgning af mængden af emballageaffald på grund af vores stigende forbrug.

Thomas Torp er direktør for Grakom

– Men i min optik kan det dog aldrig være et problem, at verdens velstand stiger. Det er et tegn på menneskehedens naturlige og nødvendige udvikling, udtaler Thomas Torp i debatindlægget.

Selv om emballage er en udfordring, når det bliver til affald, så skal det ikke blot bekæmpes. Emballagen skal derimod forbedres og forfines, så det kan genanvendes og blive til en ressource. Derfor skal der tænkes i miljøvenlig produktion, således at genanvendelse bliver omdrejningspunktet.

Prisen driver markedet

Men, skriver Thomas Torp i debatindlægget, så er det fortsat ofte prisen, der driver markedet for grafiske produkter, også emballage. Og hverken virksomheder eller staten føler sig reelt forpligtede. Derfor er der behov for en ambitiøs og forpligtende aftale via et emballagedirektiv for at nå målet om miljø- og klimavenlig emballage.

Og det er nødvendigt at alle offentlige sektorer i de europæiske medlemslande skal gå forrest og efterspørge grønne løsninger. De besidder nemlig langt større økonomisk kapacitet end forbrugerne. Så hvis de efterspørger grønne løsninger, vil det lægge pres på erhvervslivet for at prioritere klima og miljø. På samme måde er det vigtigt, at forbrugerne er med, så der bliver skabt den nødvendige efterspørgsel.

Men forbrugerne skal også oplyses korrekt, så misforståelser om emballage undgås, fx med hensyn til plastik.

Læs hele Thomas Torps debatindlæg i Altinget.dk her.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

De seneste nyheder

Durst udvider P5-familien med P5X – en ægte flatbed med rullefunktionalitet

P5X er designet til applikationer såsom visuel kommunikation, interiør dekoration i stor skala og specialemballage.
Gamper og Durst P5X

Lito-Tryk Randers skruer op for ambitionerne

Etiketvirksomheden Lito-Tryk voksede støt med deres kunders succes, men stod efterhånden i en situation, hvor de fysiske rammer og teknologien ikke kunne følge med.
liti-tryk_01

Bliv klogere på forbrugervaner samt miljø- og klimaoptimeret emballage

For fjerde år i træk sætter Emballagedagen spot på det, der rører sig på Emballageområdet.
emballagedagen

Reducér de manuelle trin i den arkbaserede bogproduktion

I øjeblikket er der mange manuelle trin i arkbaseret bogproduktion. Det vil Müller Martini ændre med den nye Starbook Sheetfolder fra søsterselskabet Hunkeler.
Starbook Folder