Det mener Grakoms direktør, Thomas Torp. I et debatindlæg i Altinget.dk slår Thomas Torp fast ,at emballageforbruget i 2022 vil stige til omkring 6.000 milliarder kroner. Det betyder en øgning af mængden af emballageaffald på grund af vores stigende forbrug.
– Men i min optik kan det dog aldrig være et problem, at verdens velstand stiger. Det er et tegn på menneskehedens naturlige og nødvendige udvikling, udtaler Thomas Torp i debatindlægget.
Selv om emballage er en udfordring, når det bliver til affald, så skal det ikke blot bekæmpes. Emballagen skal derimod forbedres og forfines, så det kan genanvendes og blive til en ressource. Derfor skal der tænkes i miljøvenlig produktion, således at genanvendelse bliver omdrejningspunktet.
Prisen driver markedet
Men, skriver Thomas Torp i debatindlægget, så er det fortsat ofte prisen, der driver markedet for grafiske produkter, også emballage. Og hverken virksomheder eller staten føler sig reelt forpligtede. Derfor er der behov for en ambitiøs og forpligtende aftale via et emballagedirektiv for at nå målet om miljø- og klimavenlig emballage.
Og det er nødvendigt at alle offentlige sektorer i de europæiske medlemslande skal gå forrest og efterspørge grønne løsninger. De besidder nemlig langt større økonomisk kapacitet end forbrugerne. Så hvis de efterspørger grønne løsninger, vil det lægge pres på erhvervslivet for at prioritere klima og miljø. På samme måde er det vigtigt, at forbrugerne er med, så der bliver skabt den nødvendige efterspørgsel.
Men forbrugerne skal også oplyses korrekt, så misforståelser om emballage undgås, fx med hensyn til plastik.
Læs hele Thomas Torps debatindlæg i Altinget.dk her.