Pandemiens indvirkning på papir- og trykfarve

PUBLICERET: 3 March 2021
OPDATERET: 3 March

I det seneste Newsflash fra Intergraf (marts 2021) er der en artikel om pandemiens indvirkning på papir og trykfarver. Forbruget af papir er ved at være tilbage på niveauet før pandemien, men priserne er stigende.

Grafisk papir

Den stigende tendens i priserne på jomfru- og returfibre kan føre til snarlige prisstigninger på grafisk papir. Dette er blevet bekræftet af meddelelser fra flere papirleverandører. Især forventes det at berøre det træfrit papir. Derudover er der den generelle tilpasning til den år-for-år faldende efterspørgsel med deraf følgende kapacitets tilpasning. Dette vil have en yderligere indvirkning på priserne i fremtiden.
Data om grafisk papirforbrug er nu tilgængelige og viser, hvordan efterspørgslen er blevet påvirket af pandemien. De nyeste data er produceret af Eurograph, den europæiske grafiske papirforening.

Forbruget af grafisk papir i tusind tons (Kilde: Eurograph marts 2021)

Trykfarver

Markedet for trykfarve oplever også et stigende omkostningspres. European Printing Ink Association (EuPIA), rapporterer om de øgede omkostninger ved pigmentråmaterialer, en presset petrokemiske forsyningskæde, omkostningsstigninger på derivater af vegetabilsk olie og dramatisk øgede fragtomkostninger på grund af den reducerede tilgængelighed af containere.

– Råvarer og fragt udgør hovedparten af de samlede produktionsomkostninger for trykfarver. Det er derfor uundgåeligt at disse højere materialeomkostninger og en begrænset tilgængelighed vil have en større indvirkning på priserne. EuPIA-medlemmer forsøger at afbøde de højere omkostninger via interne procesoptimeringer, alternativ sourcing og øget effektivitet. udtaler Executive Manager Martin Kanert, EuPIA, februar 2021

De seneste nyheder

Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

I sensommeren 2025 begynder Faller Packaging at producere æsker på den nye fabrik i Horsens.
faller
Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

Det er en forskningsbaseret kendsgerning, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen giver bedre trivsel og bedre resultater. Men hvad er det? Og hvordan griber man det an?
psyk_01
Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

UPM Raflatac skifter navn

UPM Raflatac skifter navn til UPM Adhesive Materials fra og med den 12. juni.
tim-kirchen
UPM Raflatac skifter navn

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen