Canon Europa har offentliggjort deres seneste indsigts-rapport med titlen ”Creating Customer Value”. Hvor ligger problemerne og mulighederne for tryksager i fremtiden?
Baseret på interview med en række personer med ansvar for salgs- og marketingbudgetterne i forskellige europæiske virksomheder fremlægger Canon en rapport, der peger på store forbedringspotentialer – og dermed muligheder.
Rapporten afslører ændrede behov hos dem, der køber tryksager, og uudnyttede muligheder for trykkerierne. Undersøgelsen afslører, at mindre end 20 procent af trykkerierne i dag opfylder kundernes behov. På et tidspunkt, hvor varemærkeejerne er under større pres end nogensinde på grund af stagnerende eller reducerede markedsføringsbudgetter, siger 80 procent, at de ønsker mere kreativ sparring fra leverandører af tryk, hvilket repræsenterer en klar mulighed.
Et uafhængigt analyseinstitut gennemførte grundige telefoninterviews med 235 senior marketingchefer i organisationer af forskellige størrelser og på forskellige vertikale markeder i EMEA mellem marts og juni 2020. Langt størstedelen (80 procent) var tryksagskøber hos slutkunden mens og 20 procent repræsenterede mellemhandlere.
Nøglepunkter i rapporten:
- 80 procent af dem, der køber tryksager, siger, at de vil have mere kreativt input fra deres leverandører af tryksager
- 86 procent sagde, at de ønskede råd om, hvordan man kombinerer tryk med digitale elementer
- 75 procent sagde, at de ønskede, at leverandører af tryksager skulle have en mere rådgivende rolle
Tryk kan fortsat spille en central rolle
Med stigende fokus på måling og dokumentation af afkastet har mange varemærkeejere taget skridtet ind i digitale formater og bruger 46 procent af deres budgetter på online markedsføring.
De er imidlertid opmærksomme på begrænsningerne forbundet med fuldt digitale kampagner, og at mange af deres kunder lider af digital træthed. Den gode nyhed er, at næsten alle deltagere i undersøgelsen (97 procent) svarer, at de bruger tryk i kombination med anden markedsføring, og at næsten halvdelen (47 procent) ofte kører integrerede kampagner, der inkluderer tryk.
Med over 33 procent af marketingbudgettet øremærket til trykte materialer betragtes det som selve grundlaget for branding-kampagner. Derudover mener 30 procent af kommunikationskøberne, at trykt materiale fortsat vil spille en central rolle eller ligefrem blive endnu vigtigere i de kommende år.
Vanskeligt at måle virkningen af trykt markedsføring
Varemærkeejere skal være i stand til at forsvare deres medieinvesteringer. Når de ser, hvor effektivt trykte materialer fungerer, er de som regel villige til at øge trykandelen i kommunikationsmikset. Faktisk sagde 40 procent af marketingfolk i undersøgelsen, at de ville investere mere i tryksager, hvis deres budgetter blev øget. En ud af tre svarede imidlertid, at de ikke har mulighed for at måle effekten af trykbaserede kampagner.
Mange ønsker mere rådgivning om tryksager
I den forbindelse sagde 86 procent, at de gerne ville have flere råd om, hvordan de kan kombinere tryk med digital markedsføring. Undersøgelsen afslørede også, at 80 procent af varemærkeejerne forventer, at tryksagsleverandørerne kunne bidrage med nye og innovative ideer, der gør det muligt at nå målgrupperne. Faktisk ønskede 75 procent af de interviewede varemærkeejere, at leverandører af tryksager skulle tilbyde mere rådgivning.
Dette er positive nyheder til trykbranchen. Her er en klar, uudnyttet forretningsmulighed for leverandører af tryksager – en mulighed for at tilbyde mere end ren tryksagsproduktion og ændre dynamikken i kundeforholdene for at skabe vækst.
Forretningsudviklingsprogram
Baseret på denne indsigt har Canon udviklet et forretningsudviklingsprogram, Canon Ascent Program, der vejleder trykkerierne i, hvordan de bygger et tættere samarbejde med kunderne, videreudvikler deres tilbud og skaber merværdi. Programmet sigter mod at hjælpe kunder med at få succes både i dag og i fremtiden og inspirere dem med indsigt, workshops, vejledning og fora til udveksling af viden.
Bag programmet står førende brancheeksperter og Canon-specialister. Support tilbydes på tværs af forretningsfunktioner, herunder salg og marketing, som giver nyttige perspektiver på en bred vifte af tendenser og temaer. For eksempel kan kunder modtage vejledning om, hvordan man bruger strategisk markedsføring til at skabe lønsom vækst, og modtager personlig vejledning om, hvordan man implementerer langsigtede og succesrige forretningsplaner.