Hvordan sikrer man en bedre ROI på sine annoncekroner?

PUBLICERET: 23 February 2021
OPDATERET: 23 February

Med det formål at afdække trykmediets, og herunder særligt ugeavisernes, værdi i forbrugernes købsrejse, har De Lokale Ugeaviser, i samarbejde med Data Intelligence og Marketminds, udarbejdet en omfattende rapport med flere spændende detaljer og konklusioner.

Undersøgelsen afdækker to hovedområder, som dels er en opdatering af de seneste ROI-tal (Return On Investment), der er udarbejdet af Data Intelligence. Dels en omfattende afdækning af de faktorer, der ligger bag ROI-tallene – med fokus på kvaliteten i eksponeringen udarbejdet af Marketminds.

Rapporten kommer sidst men ikke mindst med bud på, hvordan man kan sikre en bedre ROI på sine annoncekroner ved at revurdere fordelingen af annoncekroner mellem de forskellige medier.

Kortsigtet eller langsigtet?

ROI tager ofte udgangspunkt i en kampagne, hvor det på kort sigt handler om at maksimere afkastet. Marketing handler på langt sigt om at opbygge og vedligeholde brands, skabe prøvekøb og fører til øget loyalitet, og som vil hæve virksomhedernes basesalg.

En af rapportens konklusioner er, at der er en tydelig sammenhæng mellem brandkendskab og markedsandel, og argumentet derfor må være, at man ved at øge kendskabet, kan øge markedsandelen.

Salgsmodellering handler om at fastslå, hvilke parametre der påvirker salget af en vare og i hvilken grad. Her fastslå modellen, at udover basissalget, som er baseret på kendskab, præferencer og loyalitet, så er anvendelsen af medier den enkeltstående faktor, der har størst indflydelse.

Et bedre mediemix

Der er ingen tvivl om, at alle medier har deres styrker. Undersøgelsen fastslår, at både TV og radio stadig er formidadle medier til at skabe opmærksomhed og interesse, både Facebook og bannerreklamer er på samme måde opmærksomhedsskabende men rummer også et vist irritationsmoment, men når det kommer til at skabe en handling i forhold til et købsønske, forretnings- og produktvalg, så er lokalavisen et af de bedste medier. Derfor giver det god mening at analysere sit mediemix grundigt.

Du kan læse om rapporten samt downloade en omfattende powerpoint på De Lokale Ugeavisers hjemmeside.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01