Proventus Grafisk: ”Vi nyder sekundet!”

PUBLICERET: 2 February 2021
OPDATERET: 2 February

Men skulle næppe tro, at det var muligt. Men ifølge Indehaveren af Proventus Grafisk, Niels Find Poulsen, var andet halvår af 2020 den bedste periode i virksomhedens næsten 12-årige historie. Det skyldes især to ting: At de aldrig siger nej, og at de ser enhver ny udfordring som en mulighed for at dygtiggøre sig.

Proventus Grafisk er en tre-mands virksomhed bestående af Niels og hans to sønner Daniel og Philip, som han selv har udlært i faget. Det betyder, ifølge Niels, at de forstår hinanden rigtig godt og at han ikke har noget problem med at slippe ansvaret og de praktiske dele af produktionen. Tværtimod er det en fordel, at de næsten tænker på samme måde, siger han. Udover de tre har de for tiden en praktikant, som muligvis fortsætter i et flexjob.

Niels Find Poulsen tror på, at jo mere du siger ja, jo mere vil du blive spurgt.

Niels Find Poulsen er uddannet typografisk trykker og har efterfølgende blandt andet været beskæftiget med forhandlersalg og kundekurser hos Kodak, inden han blev medejer af et af Danmarks første digitale trykkerier, KLS Digital. Det var midt i 90erne. I den periode opbyggede han både en mængde gode kunderelationer samt et solidt kendskab til det at drive virksomhed. I 2009 startede han sit eget Proventus Grafisk i Frederikssund.

Sig aldrig nej

Men kan næsten tale om at ”Vi siger aldrig nej” er et mantra for Niels Find Poulsen. For hans erfaring er, at jo mere du siger ja, jo mere bliver du spurgt. Derfor siger de altid ja. Det kan lyde overmodigt, når man er en forholdsvis lille virksomhed, men hemmeligheden er, at de er rigtig gode til projektledelse og til disponering, og så har Niels et temmelig stort netværk. Så selv om de er en lille virksomhed, får de ofte opgaver, som umiddelbart virker for store til deres størrelse.

En af årsagerne til det vellykkede efterår var, at de vandt den praktiske udførsel af et re-design af fem offentlige institutioner. Selve entreprisen tilhørte et arkitektfirma, men Proventus Grafisk fik opgaven at udføre de praktiske opgaver med at male gange og lokaler, bygge nye bænke og borde og producere al wayfinding, skiltning og skiltesystemer. Men hvorfor faldt valget lige på dem?

– Det er fordi, de ved at de kan komme til os, hvis de vil have løst en opgave. Vi siger aldrig nej, og vi holder, hvad vi lover. I det konkrete projekt var det naturligvis ikke os, der stod og malede væggene. Det havde vi professionelle folk til. Men vi ved hvem vi kan bruge, så alle er glade, når dagen er omme.

Grib altid chancen for at dygtiggøre dig

For Niels Find Poulsen handler det om at ”fjerne åget” fra kundens skuldre. Til forskel fra de virksomheder, hvor det handler om at optimere produktionen og have den højst mulige belægning, så handler det for dem om, at løse kundens problem, så de kan arbejde med det, de er gode til. Det betyder også, at opgaverne kan ligge uden for det sædvanlige kompetenceområde, som fx maling af vægge.

– Det vi ikke ved på forhånd, skal vi nok finde ud af. Vi er altid klogere og dygtigere efter sådan et projekt end før. Men det handler selvfølgelig også om at vi er dygtige til at disponere og projektlede, så vi ikke drukner i uoverkommelige opgaver, siger Niels Find Poulsen.

Krisen minder om hverdagen i den grafiske branche

I starten af corona-perioden valgte Proventus at hjemsende medarbejdere, men ret hurtigt fik de igen brug for fuld bemanding. Sommeren var fin og efteråret gik som nævnt hen og blev det bedste nogensinde – coronaen til trods! Det er Niels Find Poulsens opfattelse, at der altid har været store udsving i branchen. Som om der sidder en og trykker på denne store on/off-knap med vilkårlige intervaller.

– Vi har fået vores tæsk, og det har lært os at justere forretningen og prøve at holde de faste omkostninger nede. Den store forskel i corona-perioden er faktisk, at der er nogen der holder hånden under os med hjælpepakker, og det er da rart, siger han.

Nu skal der investeres – og genbruges

Det går ret godt hos Proventus Grafisk lige nu, og Niels Find Poulsen siger også ”at de nyder sekundet” vel vidende, at ingen ved, hvor længe det varer. Et er dog sikkert, at de skal have opgraderet deres produktionsudstyr, så de er klar, når markedet igen for alvor vender. Han siger:

– Jeg tror, at det bliver euforisk. Folk sukker efter at komme ud og opleve og hele den industri har ligget brak. Så lige nu kigger vi på at opgradere både vores digitalprinter og vores rulleprinter, og så skal vi også have kigget på en rullelaminator, fordi stadigt flere opgaver skal lamineres. Det bruger vi RollsRolleren til i dag og det kan godt blive lidt en flaskehals.

Imens de går og venter på den store forløsning, har de også valgt at søsætte et projekt inden for Grøn Cirkulær Omstilling (GCO) med støtte fra EU. Nøgleordet er genbrug, og projektet bliver fulgt og støttet af Gate 21 er et non-profit partnerskab mellem regioner, kommuner, virksomheder og vidensinstitutioner, der arbejder sammen på tværs for at skabe grøn omstilling og vækst i Region Sjælland, Region Hovedstaden samt Region Skåne. Det bliver spændende at se resultatet af dette projekt.

De seneste nyheder

Paul Jenkins og adventskalendere er blandt nyhederne i Packnorth Award

Dørene er åbne for tilmeldinger til Nordens største emballagekonkurrence, Packnorth Award.
Screenshot

Epson øger produktiviteten med 23%

Epson lancerer SureColor S7100, som er den seneste tilføjelse til deres nye generation af storformatprintere.
SC-S7100

Ricoh præsenterer stor alsidighed på FESPA

Industrielle løsninger og viden i fokus på årets branchemesse.
RICOH-Pro-D1600-FESPA

Fuldautomatisk efterbehandling af tekstilbannere

PLASTGrommet vil på FESPA demonstrere styrken af fuldautomatiseret efterbehandling med lanceringen af fire helt nye teknologier.
PLASTGrommet

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01