Selve OKI-organisationen så dagens lys for mere end 130 år siden. OKI Europe har aktiviteter i mere end 60 lande. Og det er mere end 20 år siden, virksomheden begyndte at arbejde med digital LED-printteknologi. De udvikler på deres teknologier og de udvikler også løbende virksomheden i takt med at markedsbehovene ændrer sig.
Det betyder for eksempel, at organisationen netop nu er ved at blive justeret, således at den følger behovene for en virksomhed, der udvikler sig sammen med markedet. Kontorprint har ikke længere samme fokus, som inden verden gik online og digitalt. Til gengæld kommer der nu fuld opmærksomhed på nogle af de ”nicheområder”, som OKI også har haft. Det er områder som transferprint, print på specialmedier i små oplag, skilte og etiketter.
– Nu går vi all-in på at blive specialleverandør på udvalgte områder inden for specielt det grafiske marked, fortæller Lars Hargaard, der er OKI Europe, North West’ marketing director.
– Vi har defineret vores nicher, fortsætter han og forklarer, at fokus nu kommer til at dreje sig om fire forskellige ben.
Første ben
Labelprint. – Her vil vi have fokus på få, skarpe produkter. Vi kan for eksempel printe hvid og andre specialfarver til en overkommelig pris.
Andet ben
Transfermarkedet. – Det kan være print til T-shirts eller kopper, for at nævne bare to eksempler af de mange muligheder, hvor transferprint benyttes.
Tredje ben
Light production. – Små oplag, hvor vores produkter kan printe med hvid og glossy. Udstyret er også velegnet til personalisering af trykopgaver.
Fjerde ben
Industrial vertical. – Traditionelle farveprintere i A4 og A3 format. Det er udstyr, som hovedsageligt installeres i for eksempel blomsterbutikker som Interflora, der har OKI printere stående til at printe de små følgekort, der leveres sammen med buketter. Det kan også være dagligvarebutikker, der har printere stående, således at de selv on demand kan printe skilte til tilbudsvarer og lignende.
Det er de fire ben, der fremover indgår i OKIs strategi.
Hvad er OKIs styrker inden for de forskellige ”ben”?
– Når vi ser på vores label-printere, så er det helt klart vores teknologi, og en yderst overkommelig pris, der er vores styrke. Vores produkter bliver udviklet på basis af eksisterende printere, der så bliver tilpasset labelproduktion. Det betyder en del for omkostningerne til udvikling af nyt udstyr, fortæller Lars Hargaard.
– Når det gælder transfermarkedet, har vi en ret unik markedsposition, hvor vi har udviklet vores udstyr sammen medieleverandører. Det har betydet, at vores holdbarhed og kvalitet samt ikke mindst alsidighed er i top. Og så har vi en A3-løsning, der ikke koster askillige tusinde kroner, uddyber Lars Hargaard om OKIs transfer-udstyr,
– Tøjmarkedet med individuelle budskaber printet på for eksempel T-shirts, tasker, caps med mere er et marked i vækst. Og det er et segment, der et let at starte op indenfor. Vi har allerede et godt salg til denne gruppe, uddyber Jeanette Løbner, marketingansvarlig i OKI Europe, North West.
Styrkerne ved det fjerne ben skal blandt andet findes i dagens trend Inden for personalisering.
– Her er vores udstyr velegnet til personaliseret print, og til mindre målrettede produktioner, og flere undersøgelser viser, at 70 procent af forbrugerne er villige til at betale mere for et personaliseret produkt, så det tapper fuldstændig ind i, hvad vores printere kan tilbyde, fortsætter Jeanette Løbner.
– Generelt leverer vi med vores Light Production udstyr et supplement til større udstyr. Kort forklaret kan man sige om vores nye strategi, at vi skal være gode til alt andet end det, de andre kan, lyder slutkommentaren med et smil fra Lars Hargaard, der i øjeblikket har travlt med at strømline organisationen til OKIs nye fokusområder.