Trends for etiketmarkedet i 2021

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 18 January 2021
OPDATERET: 18 January

Etiketproducenter har været udfordret de seneste måneder. Men på samme tid har det også åbnet muligheder for dem. Konica Minolta peger på fire faktorer, der får indflydelse på markedsudviklingen det kommende år.

I løbet af pandemien har mange trykkerier haft mulighed for at bruge tiden til at udvide deres aktiviteter og forberede sig på fremtiden. Pandemien har også ført til, at de teknologiske tendenser, der allerede er igangsat, får et ekstra boost, siger Konica Minolta, der blandt andet producerer udstyr til label-print. Dette inkluderer automatisering af trykprocesser, køb af tryksager via onlinebutikker og en fortsat overgang fra den analoge til den digitale verden, skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Efterspørgslen efter digitale etiketter øges

En tendens, som virksomheden peger på er, at efterspørgslen efter digital etiketudskrivning stiger. Det viser flere undersøgelser, står der i Konica Minolta rapporten. For eksempel siger IDCs rapport “Western Europe Digital Label and Packaging Printer Forecast, 2020-2024”, at kravene til producenterne af produkter vil fremskynde overgangen til digitalprint.

Digitalprint gør det muligt for brands og producenter at reagere hurtigt og imødekomme kundernes ønsker. Derudover giver det dem mulighed for at optimere produktionen og forsyningskæden, reducere lageromkostninger og spild og fremskynde den tid det tager at få produkter på markedet.

Trykkeriets interesse

Konica Minolta mener også, at både væksten og trykkerierne interesse vil øge fokus på digitalt trykte etiketter.

Etiket- og emballageproducenter vil blive tvunget til at udvide deres digitale servicetilbud, da traditionelle offset og flexovolymerer fortsat eroderer over tid, står der i rapporten. Ifølge Konica Minolta vil skiftet fra traditionel til digitalprint fortsætte i 2021 på grund af det faktum, at det er den eneste teknologi, der rentabelt og hurtigt kan producere små til mellemstore serier. Samtidig stiller producenterne stadig højere krav til komplette systemer med end-to-end processer, der fører til reducerede personaleomkostninger.

Salget af digitale etiket- og emballagesystemer i Vesteuropa faldt dog næsten en tredjedel til godt 200 enheder sidste år, hvilket ifølge IDC var påvirket af udsættelsen af ​​Drupa og Covid-19-situationen. Men markedet vil komme sig. Markedsanalytikere antager, at omkring 450 enheder vil blive solgt i 2024, hvilket er omtrent det samme niveau som prognosen var før pandemien. Ifølge IDC er vækstsegmenterne for digitalprint af etiketter næste år være inden for sundheds-, medicinal- og fødevare- og drikkevareindustrien.

Pandemien påvirker produktion af den digitale etiket

Pandemien er også til en vis grad blevet et springbræt for etiketindustrien. I begyndelsen af ​​pandemien var der stor efterspørgsel efter digitalprintede etiketter. Konica Minolta refererer til sine egne tal for antallet af etiketter, der er trykt i deres AccurioLabel-maskiner installeret over hele Europa. Print steg med 150 procent i løbet af marts måned sammenlignet med den foregående måned. Fx var der stor efterspørgsel og hurtige leverancer i sundheds- og fødevaresektoren på emballage, etiketter og anden mærkning. Ifølge producenten vil digitalprint også tage markedsandele fra flexoprint i det kommende år.

En tendens, der er stoppet

Konica Minolta påpeger også, at forbrugeradfærd konstant udvikler sig – flere mennesker arbejder hjemmefra, hvilket øger online detailhandel. Tendensen peger også på stadig mere personaliserede tilbud og mindre volumener. Som et eksempel fremhæver Konica Minolta udviklingen i fødevarehandelen, hvor lokale producenter bliver vigtigere. Ifølge virksomheden er digitaltprintede etiketter et must for dem, når det drejer sig om rentabilitet.

Læs videre

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

NIZE equipment har mange planer for 2023

NIZE equipment kom løbende ind i 2023 efter en travl afslutning på sidste år. Det betyder, at der endnu ikke er sat kurs for alle planer i det nye år, men at der bliver travlt, det er sikkert.
nize_01

Macrodot går konkurs og genopstår i en version 2.0

Pr. 1. januar 2023 har et nyt selskab set dagens lys. Det er Macrodot 2.0 ApS som er et fællesejerskab mellem ejeren af det tidligere Macrodot A/S, Sean Jälpelt Holm, og Nordsign.
macrodot_01

De seneste nyheder

Nordsign: Macrodot passer godt ind i vores set-up

– Partnerskabet med Macrodot var en pludselig opstået mulighed, som vi valgte at slå til på, siger CEO Michael Overgaard hos Nordsign A/S.
michael_overgaard

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

Læseevnen falder – bøger er løsningen

Børns evne til at optage viden er faldende. Professor Anne Mangen fra Stavanger har undersøgt hvorfor.
riksdagen