En leverandørs forudsigelser for printmarkedet i en tid præget af Covid-19

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 4 January 2021
OPDATERET: 4 January

Enhver krise vil fremskynde tendenser, der allerede var i gang, som fx stigende fokus på automatisering, online printindkøb og webshops samt naturligvis den uundgåelige overgang fra analog til digital teknologi. Automatiseringen vil også medføre en tendens til totalproduktion fra start til slut samt en efterspørgsel efter produktionsmaskiner.

Ovenstående udsagn kommer fra Hidetoshi Omo oog Edooardo Cothchini fra Konica Minolta. Udsagnet er indledningen på deres ”indsigtsrapport”, hvor de forudsiger, at på trods af Covid-19 og påvirkningen på verdensøkonomien, vil printbranchen forblive robust og fortsat spille en vigtig rolle.

Digital teknologi vinder terræn

Der er ingen tvivl om, at digital teknologi fortsat vil vinde terræn i forhold til den traditionelle litografisektor. Trykkerier bliver tvunget til at udvide deres udbud af digitale printydelser i takt med, at mængden af traditionel offset-/flexografitryk forsvinder.

I en blog med overskriften “Can COVID Accelerate the End of Offset Printing?” peger German Sacristan på nogle positive tendenser i trykkeribranchen, herunder en kraftig stigning i mange emballageapplikationer. Det giver mening at være mere målrettet og effektiv, når man kommunikerer med kunder og potentielle kunder.
“Det er meget sandsynligt, at denne krise vil favorisere digitaltryk på nogle områder,” siger Edoardo Cotichini og fortsætter. “Budgetterne til print er ikke forsvundet, og digitaltryk understøtter en mere holistisk og effektiv kommunikation på grund af kortere og mere målrettede job samt Variable Data Printing (VDP).”

Samlet set skrumper volumen for det globale printmarked – men kun lidt. Ifølge forskning foretaget af Smithers , “The Future of Digital vs Offset Printing to 2024” var produktionen, målt i milliarder A4-print, 49.973 i 2014 og forventes at blive 49.654 i 2024.  Digitaltryk er det hurtigst voksende segment. Selv om den overordnede markedspenetrering stadig kun er omkring 5 % hvad angår volumen, har segmentet nu 20 % af den samlede markedsværdi.

Markedet forventes at genvinde sin styrke

IDC-rapporten “Out-of-the-Box and about Box thinking: Industrial and Production Printing in the Aftermath of Covid-19” fremhæver, hvordan virussen har skabt muligheder, bl.a. i sektorerne etiketter og emballage, indretning, skiltning og tekstiler. En anden markedsprognose forventer, at markedet retter sig næste år, mens forsendelser af både toner- og inkjet-maskiner faldt dramatisk i midten af den første nedlukning i hele Europa. Den samlede årlige vækstrate (CAGR) forventes dog at falde med 5,2 %, står der i ”Indsigtsrapporten” fra Konica Minolta, der også nævner, at de er førende i Vesteuropa inden for produktion af cut sheet-printere/MFP-forsendelser med en markedsandel på 26,1 %.  Her spiller specielt deres flagskibsmodel AccurioPress C14000 en vigtig rolle. Produktionsinkjet er en vækstmulighed for digitaltryk.

I 2021 vil Konica Minolta komme med vigtige lanceringer, der vil styrke deres position inden for arkproduktion. Der er dog ingen tvivl om, at inkjet er den reelle vækstmulighed for digitaltryk, og produktionsinkjet vil i stigende grad blive set som en levedygtig og fordelagtig løsning til mange avancerede applikationer.

Det betydelige markedspotentiale var grundlaget for beslutningen om lanceringen af Konica Minoltas AccurioJet digital colour UV inkjet sheetfed B2+ produktionsmaskine. Siden den officielle lancering på drupa i 2016  er det blevet en naturlig brobygger mellem offset og digital print. Nu fortsætter Konica Minolta AccurioJet KM-1e, der blev lanceret i sommeren 2020, med at være drivkraften bag udviklingen fra offset-print til inkjet.

Digital udsmykning som vigtig vækstfaktor

Digital udsmykning vil også fortsat være en vigtig vækstfaktor på markedet for produktionsprint og er samtidig en rentabel måde, hvorpå trykkerier og interne trykkerier kan differentiere sig fra konkurrenterne. UV-spotbelægning på definerede områder kan bruges til at forbedre firefarvede digitale print og offset-print med ekstraordinær 3D-haptik.

Håb for en tilbagevenden til en ny normaltilstand

Den aktuelle covid-19-situation har skabt hidtil usete udfordringer, men der er håb om en tilbagevenden til en “new normal” med vaccinerne, der nu bliver vaccineret med rundt omkring i verden. Men Konica Minolta har besluttet, at de ikke vil deltage på messer i den nærmeste fremtid. De vil til gengæld fortsætte med at opbygge en online tilstedeværelse med flere virtuelle showrooms, hvor kunderne interaktivt kan udforske de mange printprodukter.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot