Nu igen flere Indigo-print sammenlignet med samme periode sidste år

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 8 December 2020
OPDATERET: 8 December

I april var der et klart fald i antallet af print, men allerede i maj måned vendte det og nu stiger det igen. I løbet af efteråret er antallet af tryk tilbage på samme niveau som sidste år og med den samme opadgående tendens. I november 2020 blev der printet mere i alle de nordiske Indigo-maskiner, sammenlignet med november 2019.

– Det er dejligt at se vores HP Indigo-kunder øger produktionen, tillykke til dem. I løbet af november måned blev der produceret næsten 150 millioner print med Indigo-maskiner alene her i Norden, og flere kunder lavede All-Time-High, fortæller Johan Gustafsson, salgschef hos Visutech/Norden.

Det er inden for segmenterne etiket- og emballageprint, hvor stigningen i antallet af prints er størst, i flere tilfælde over 25 procent.

– For flere af etiket- og emballeringsprinterne blev der ikke bemærket et signifikant fald i løbet af foråret. Men inden for det kommercielle grafiske område, er der stadig meget at indhente for alle der arbejder med fx reklamebureauer, mens online-virksomhederne og de, der arbejder med avancerede produkter og emballage, er kommet pænt med igen, fortsætter Johan Gustafsson.

– Det er en spændende tid, vi går imøde med mange forandringer. Hos Visutech konverterer vi også både trænings- og demo-visninger til digitale formater, så længe det tilføjer en værdi, siger Johan Lidström, Visutechs viceadministrerende direktør.

– Vores kunder udvikler sig også løbende, som de skal i en situation, hvor vi nu har både en recession og en løbende pandemi. Nu er tiden inde til at skifte fra store analoge offsetmaskiner til fleksible og digitale offsetløsninger. Det er nødvendigt for at imødekomme dagens krav om kortere leveringstider og fleksible volumener, men med opretholdt offsetkvalitet og med bedre rentabilitet, konkluderer Johan Lidström.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01