City Skilte er en alsidig lokal skiltevirksomhed i Horsens – de har klaret sig fornuftigt under Corona-krisen

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 2 November 2020
OPDATERET: 2 November

City Skilte er en familievirksomhed, der er startet tilbage i 1938 af Oscar Pedersen, hvis sønner, Jørgen og Johan Sloth Pedersen, drev virksomheden videre efter deres far. I dag er det Johan Sloth Pedersens søn, Jan Sloth Mølgaard, som driver skiltevirksomheden, der har bevæget sig fra være en skiltemaler- og serigrafisk virksomhed til i dag at være en moderne skilteforretning, hvor det er den digitale printteknologi, der har overtaget de ældre produktionsmetoder. Der er i dag fem ansatte i City Skilte, som bor i lyse og velindrettede lokaler i Horsens.

Kunderne er typisk lokale, og en blanding af kommune, institutioner, mindre virksomheder og håndværkere. Opgaverne spænder fra bildekorationer og skilte, storformat til indoor-opgaver med mere. Skilte og facadeopgaver er blandt spidskompetencerne hos City Skilte, og det samme gælder bildekorationer, der også fylder meget i ordrebogen. De laver omkring 10 – 15 bildekorationer hver uge. Hvor i mod fuldindpakninger ikke fylder lige så meget.

– Vi har blot omkring 10 til 15 opgaver årligt, hvor vi fuldindpakker biler. Der er mange om buddet, og der er mange, der har specialiseret sig i indpakninger. De er hurtigere end vi er, så dem kan og vil vi ikke konkurrere med, fortæller Jan Sloth Mølgaard.

Hjælper kunden fra idé til visualisering af opgaven

Rådgivning og vejledning af kunderne er et område, der lægges stor vægt på i City Skilte. Og de forventer ikke at kunderne kommer med færdige oplæg på de opgaver, der skal løses.

– Vi hjælper meget gerne vores kunder med at gøre deres ideer til virkelighed, og vi visualiserer det også for dem, så de kan se, hvordan det færdige produkt vil se ud, forklarer Jan Sloth Mølgaard.

Ingen af de fem medarbejdere har været hjemsendt

Ingen af de 5 medarbejdere har været hjemsendt. Her ses Jan Sloth Mølgaard med to af medarbejderne.

City Skilte er kommet pænt gennem Corona-tiden. Netop fordi de ikke løser mange messe- eller kampagneopgaver, så blev de ikke så berørt, da Danmark lukkede ned, og alle medarbejdere har været på arbejde gennem hele perioden.

– Jeg er ikke nervøs for en virksomhed som min. Vi klarer os. Mange tilpassede sig, da landet lukkede ned, og nu har de igen gang i opgaverne på det tilpassede niveau. Jeg tror, de fleste er ved at have fundet niveauet, hvor de kan agere lige nu, fortæller Jan Sloth Mølgaard, der også er formand for brancheforeningen Skilt & Print i Danmark.

Hvad er branchens udfordringer lige nu?

– Corona-pandemien fylder stadig meget, og ikke alle i branchen er lige så heldige som vi er i City Skilte. Men jeg fornemmer ikke, at vi kommer til at opleve mange lukninger eller konkurser, selv om der kan være nogle som fx sidder med dyre leasingkontrakter, der skal betales, på trods af faldende indtægter.

Flere medlemmer

Som en mindre brancheforening er Skilt & Print Branchens vigtigste opgave at tiltrække flere medlemmer.

– Skiltevirksomheder har mange forskellige baggrunde. Nogle kommer fra autobranchen andre fra reklamebureauer. Det gør det vanskeligt at ”sælge” foreningen til en så bred målgruppe, forklarer Jan Sloth Mølgaard.

Udarbejder branchestandarder

I en branche, hvor erfaringerne er erhvervet fra mange andre steder end en uddannelse som skiltetekniker, er det vigtigt at have nogle vedtagne standarder for skilteopgaverne, lige fra montagedelen til valg af for eksempel den rigtige folie til opgaven.

– Ja, og det er her, vi nok har vores vigtigste udfordring. Vi skal være med til at ludvikle nogle standarder for hvordan arbejdet udføres. Der er behov for at få disse vejledninger, så der er noget af henvise til ved tvister. Og de opstår. Men det kræver mange ressourcer at få gang i den opgave. Vi er i gang, og inden jul skal vi have lagt en ”slagplan” for hvordan vi kommer videre med projektet. Det kan måske også blive en ”standard”, som skolerne kan bruge i deres undervisning af nye skilteteknikere, uddyber Jan Sloth Mølgaard.

Uddannelse af skilteteknikere

Skiltetekniker-uddannelsen fylder også meget for arbejdet i Skilt & Print Branchen, og det kan bekymre formanden noget, hvis Corona-pandemien og den usikkerhed, den har ført med sig, kommer til at betyde, at det nok varer lidt inden virksomhederne tør ansætte elever igen. Det er problematisk både af hensyn til uddannelsen, men også fordi uddannede skilteteknikere efterspørges i markedet.

De seneste nyheder

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

En spændende julekalender med bilplejeprodukter deltager i årets Packnorth Award.
ds-smith
Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Fujifilm har ansat Michael Gram Riemann, som ansvarlig for partnersamarbejdet i Norden og visse østeuropæiske lande.
Revoria
Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Jubilæum markeres med nyt samarbejde med Manroland samt åbningen af verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly