Visuel Print: Specialet er kundedrevet innovation

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 27 October 2020
OPDATERET: 27 October

I 1999 startede ægteparret Birthe Bonde og Troels Nørhede Visuel Print, der er en printvirksomhed med speciale i print på tekstil. Produkterne er flag, bannere og en række relaterede produkter, som displays, lysrammer, messeprodukter, facadesystemer med mere.

I august og september har Visuel Print haft omsætningsrekord, fortæller Lars Alkemade

Tilbage i 2017 besluttede ægteparret, at det var på tide at komme i gang med et generationsskifte.  Samtidig var Lars Alkemade, der havde drevet selvstændigt emballagetrykkeri og været medejer af Redoffice, i markedet for at købe en virksomhed. Da først Birthe Bonde og Troels Nørhede og Lars Alkemade var blevet sat i forbindelse med hinanden, gik der kun nogle måneder før aftalen var på plads. Lars Alkemade købte 70 procent af virksomheden, gældende fra 1. januar 2018. Birthe Bonde var med i hele det første år, hvor hun fortsat tog sig af blandt andet bogholderi. Troels Nørhede fortsatte i to år, hvor han stod for kundekontakt, og har en stor brancheviden, vi fortsat kan trække på, fortæller Lars Alkemade, der i 2020 blev 100% ejer.

2020 startede helt fantastisk. Så lukkede Mette Frederiksen Danmark, og salget faldt med 50 procent. Det kunne mærkes. Men heldigvis går det igen fint.

– I august og september har vi haft salgsrekord, så nu er vi på sporet igen. Vi får et meget bedre år end 2019, fortæller Lars Alkemade.

20 forskellige tekstiler, 10 travle printere og en stor systue

Lasse Kahr ved dén af de store printere, som han betjener sammen med en kollega

Ude i produktionen er der travlt. Der er både trykkeri med 10 printere, som betjenes af bare to grafikere. Herudover to store sublimeringsmaskiner. Og i efterbehandlingen er der skæreborde, og en stor systue indgår også i produktionen.

En stor systue er en del af produktionen hos Visuel Print

Opgaverne produceres på mere end 20 forskellige polyestertekstiler. Og der kan også printes direkte på tekstil. I så fald bruges coatede tekstilruller. Visuel Print kan også tilbyde kunderne at få printet på et polyestermateriale, der er fremstillet af genbrugsflasker. Det er noget dyrere end almindeligt polyester, så selv om miljøvenlige produkter efterspørges, er markedet endnu ikke så stort.

– Ja, generelt spiller priserne en stor rolle, men vi forsøger at sælge på andet end pris. Det kan jo for eksempel være hurtig levering, og så gælder det måske også om at finde de kunder, der vil have kvalitet i stedet for et billigt produkt. Vores beach-flag er langt mere holdbare, og foden har vi selv udviklet. Den står stabilt og er tilmed betjeningsvenlig for det personale, der skal flytte rundt på flagene.

Udvikler gerne sammen med kunderne

Lige som Visuel Print selv har udviklet den betjeningsvenlige fod til deres beach-flag, så udvikler virksomheden også andre produkter. Gerne i samarbejde med kunderne. For eksempel har de udviklet containerbeslag, som anvendes til at montere bannere på containere. Beslagene kan bruges til containere i alle størrelser.

Sammen med Føtex har Visuel Print udviklet Spider Systemet, som er patenteret. Det er et enkelt facadesystem, såpersonalet selv let og enkelt kan udskifte banneret på 5 minutter. Det kan være tilbud på rundstykker om morgenen og fødselsdagstilbud om eftermiddagen.

Et eksempel på et nyt produkt udviklet i samarbejde med en kunde. Et banner, der let kan tages ned og skiftes

– Den form for udvikling og samarbejde lægger vi stor vægt på. Vi er en kundedrevet virksomhed, og vi har specialiseret os i at udvikle nye produkter med udgangspunkt i vores kunder, fortæller Lars Alkemade.

Hvordan ser fremtiden ud?

Vi vil gerne videreudvikle det segment, vi allerede er i – og gerne sammen med vores kunde, fortæller Lars Alkemade

– Vi vil gerne videreudvikle det segment, vi allerede er i – og gerne sammen med vores kunder. Kædekunder er vores speciale, og også her vil vi fortsat udvikle os i samarbejde med kundernes behov. Vi vil fortsætte med at give en service, som kan aflaste kunderne i deres arbejde, forklarer Lars Alkemade.

På produktsiden forventer Lars Alkemade, at et produkt som lysbannere bliver mere og mere almindelige. LED-storskærme kommer vi også til at se mere til.

– Det er også et område, vi interesserer os for. Der hvor det elektroniske har en berettigelse, vil vi også gerne kunne hjælpe kunderne. Men det kommer til at ske med hjælp fra samarbejdspartnere og underleverandører, kommenterer Lars Alkemade.

– Desuden vil miljøet komme til at præge fremtiden.  Både med hensyn til materialevalg og selve produktionen. Så det at vi kun producerer med vandbaserede farver, forventer vi vil få større og større betydning i fremtiden, slutter Lars Alkemade.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Durst udvider P5-familien med P5X – en ægte flatbed med rullefunktionalitet

P5X er designet til applikationer såsom visuel kommunikation, interiør dekoration i stor skala og specialemballage.
Gamper og Durst P5X

Lito-Tryk Randers skruer op for ambitionerne

Etiketvirksomheden Lito-Tryk voksede støt med deres kunders succes, men stod efterhånden i en situation, hvor de fysiske rammer og teknologien ikke kunne følge med.
liti-tryk_01

Bliv klogere på forbrugervaner samt miljø- og klimaoptimeret emballage

For fjerde år i træk sætter Emballagedagen spot på det, der rører sig på Emballageområdet.
emballagedagen

Reducér de manuelle trin i den arkbaserede bogproduktion

I øjeblikket er der mange manuelle trin i arkbaseret bogproduktion. Det vil Müller Martini ændre med den nye Starbook Sheetfolder fra søsterselskabet Hunkeler.
Starbook Folder