En ny grundbog om typografi

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 26 October 2020
OPDATERET: 26 October

En hel bog om typografi, lyder det tørt og meget ”nørdet”?

Henrik Birkvig

Det er det ikke. Og det er god investering af tid, for alt for få nørder i dag med skrift og typografi, når der skal designes. Så kom i gang. Det hele er delt op i 35 kapitler, så det er til at overse. Men er guld værd. Bogen er skrevet af Henrik Birkvig, grafisk designer, lektor og forsker ved DMJX. Han har flere bøger bag sig. Om denne Grundbog i typografi, står der i pressemeddelelsen:

Denne bog er til dig, som arbejder med grafisk design og kommunikation. Du kan læse om de principper, forhold og detaljer, der er med til at skabe et effektivt typografisk resultat, hvad enten det handler om opgaver på papir- eller skærmmedier. Målet er at gøre dig bedre til at arbejde med typografi, så du kan træffe et kvalificeret valg af skrift, størrelser, linjelængder og -afstande osv. Valg, der tilsammen bliver til god typografisk kommunikation.

Regler, principper og anbefalinger i denne bog er mere eller mindre ‘medieuafhængige’. Selvom der kan være stor forskel på at designe et logo, en app, en præsentation, en emballage eller et website, er det alligevel stort set de samme principper, der gælder. Med de hensyn som det enkelte medie måtte kræve.

Skrift og typografi er et uhyre omfangsrigt felt inden for grafisk design og kommunikation. Henrik Birkvig har udvalgt de vigtigste fagudtryk og regler og delt stoffet op i korte kapitler, så du kan tilegne dig det grundlæggende lidt ad gangen.

Bogen er udgivet på forlaget Samfundslitteratur.

De seneste nyheder

HP med nye løsninger til små og mellemstore virksomheder

HP udvider nu sin Latex-portefølje med lanceringen af de nye HP Latex 730 og HP Latex 830-printere – den nyeste generation af HP’s vandbaserede storformatløsninger.
HP Latex

Paul Jenkins og adventskalendere er blandt nyhederne i Packnorth Award

Dørene er åbne for tilmeldinger til Nordens største emballagekonkurrence, Packnorth Award.
Screenshot

Epson øger produktiviteten med 23%

Epson lancerer SureColor S7100, som er den seneste tilføjelse til deres nye generation af storformatprintere.
SC-S7100

Ricoh præsenterer stor alsidighed på FESPA

Industrielle løsninger og viden i fokus på årets branchemesse.
RICOH-Pro-D1600-FESPA

Læs videre

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

Tag med på Burning Man og hør om 10 typer af innovation

Sign&Print i Odense den 14. og 15. september er lig med ny viden, ny inspiration og masser af nyheder fra udstillerne. På seminarscenen kan du blandt andet få en helt unik mulighed for et levende indblik i udbyttet at 7 kreative dage i Nevadas ørken.
Skærmbillede 2022-06-29 kl. 10.21.58

Kodak tilbyder alternativ skilteløsning til detailhandelen

Skiltning er en fuldstændig uomgængelig del af detailhandelen – fra indkøbscentre, modebutikker, supermarkeder og dagligvarebutikker til boligforbedringsbutikker, fødevarebutikker og mange andre detailforretninger. Som en del af butiksmiljøet og ofte som en del af butikkens indretning, udfylder skiltene forskellige funktioner.
kodak_ascend