Nemprint: ”Det skal være nemt for kunderne – og for os”

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 25 September 2020
OPDATERET: 25 September

De to indehavere af Nemprint og Tekstil-Tryk, brødrene Benny og John Brixen har fået kopiering og print ind næsten med modermælken. Deres far havde en kopiforretning i Aarhus, hvor de begge arbejdede i fritiden. De tog senere en uddannelse som henholdsvis elektriker og maskiningeniør, så ingen af dem har en grafisk baggrund.

– Det er en hjælp for os i dag, fortæller John Brixen. – Vi tænker nok mere, som en kunde gør end en grafisk virksomhed. Derfor er vores hjemmesider også så nemme for kunderne at gå til. Vi stiller ingen vanskelige spørgsmål og bruger ikke faglige termer, som kunderne ikke kender. Til gengæld forventer vi, at ordrerne kommer 100 % fra vores shop. Hvis kunder ringer eller mailer en ordre ind, så tillægger vi et administrationsgebyr.

Startede tidligt som selvstændige

Selv om begge brødrene har en anden faglig uddannelse, så havde de lysten til sammen at starte selvstændig virksomhed fra de var ganske unge. Og det blev noget med print, som de kendte til fra deres fars kopiforretning. De købte lidt udstyr, men det var mest opgaver inden for tekstilprint, de arbejdede med. På et tidspunkt spurgte deres far, om de ikke ville købe hans kopiforretning.

Det gjorde de, og omdøbte den til Nemprint. Nu havde de to forretninger: Nemprint og Tekstil-Tryk, som de døbte deres første forretning. I dag kører begge forretninger fra én adresse i Højbjerg, men de markedsføres som to selvstændige butikker. Begge drives udelukkende som webbutikker.

Deres webshops er omdrejningspunktet

– Hele 80 procent af vores omsætning kommer direkte fra vores webshops. Og omkring 50 procent af ordrerne i Nemprint kommer fra erhvervskunder. Her har vi ingen ”typiske” opgaver. Vi producerer alt fra visitkort, flyers, plakater og postkort. Og vi har også nogle kunder, hvor vi løser den efterfølgende logistik, som fx forsendelse af postkort til en række forskellige adresser. Webshoppen for Tekstil-Tryk leverer omkring 40 procent af den samlede omsætning.

Virksomheden er også underleverandør til andre grafiske virksomheder, men de bestiller også fra deres webshops. Opgaver, der ikke med fordel kan løses i deres egen produktion lægges ud hos underleverandører.

Effektiv ordrestyring og produktion starter i shoppen

– Vi kører en meget strømlinet produktion, hvor hele ordreprocessen skal køre glat igennem fra kunden har lagt den ind i shoppen og trykket på ”send”. Vores priser og leveringstider er beregnet ud fra en fuldautomatiseret ordrestyring og effektiv produktion på udstyr, der kører stabilt og leverer den forventede kvalitet, fortæller John Brixen.

En effektiv produktion er en forudsætning for virksomheden

Udfordringerne for virksomheder som Nemprint og Tekstil-Tryk er konstant at have nogle webshops, som kunder let kan finde ud af at handle i. Derudover skal de som nævnt havde en meget effektiv produktion. For lønninger er en anden udfordring, når priserne skal holdes. Det betyder, at når de ser på nyt udstyr, så foretager de altid en beregning på, hvor mange timer nyt udstyr kan frigøre på personalesiden. Et af formålene med eventuel investering i nyt udstyr er blandt andet at kunne klare flere ordrer, der har tendens til at blive mindre og mindre i oplag, med det samme antal ansatte.

Og det lykkes også for virksomheden. De er i dag samme antal medarbejdere som for fire år siden, men omsætningen er fordoblet.

Flere ordre, men mindre oplag

De næste par år vil udfordringerne nok også komme fra udenlandske trykkerier. Men her mener John Brixen, at de har en fordel i deres webshops, som ikke er udviklet af en grafisk virksomhed.

– Vores webshops indeholder ingen fagtermer, som kunderne ikke kender. Og skulle vi modtage en fil, der fx ikke er gemt i korrekt format, så justerer vi det selv, hvis det er muligt. Det er hurtigere end at kontakte kunden, og vi har aldrig oplevet, at det har giver problemer. At skulle maile frem og tilbage med kunderne er alt for tidskrævende, fortæller John Brixen.

– Det vil også fortsat være en udfordring, at hver enkelt ordre bliver mindre og mindre. Men det er heldigvis en udfordring, hvor vi er stærke i forvejen. Vi har fra start haft fokus på en effektiv produktion.

John Brixen mener også, at de kan være lidt udfordret af ikke at være så gode sælgere. Derfor arbejder de kontinuerligt på at holde deres webshops indbydende og lette at gå til. Og de arbejder også konstant med fx SEO og adwords-optimering.

Hvor er I om fem år?

– Inden Corona var vi steget 30 procent både i januar og februar, og nu er vi på normalt niveau. Om fem år forventer jeg, at vi har fordoblet antal ordrer fra webshops uden at være dobbelt så mange ansatte. Vi vil nok også have flere produkter i sortimentet, men vi vil også have smidt nogle af de produkter ud, der ikke sælger eller som vi ikke tjener penge på, eller som måske bare ikke lige passer ind i vores produktion.

– Vi vil nok også have investeret i nyt udstyr, der gør os mere konkurrencedygtige. Det kan være både på effektivitet og på muligheder fx guldprint, fortæller John Brixen.

De vil fortsat også benytte underleverandører på opgaver, der ikke matcher deres egen produktion, men de forventer, at samarbejdspartnere kan agere hurtigt på en forespørgsel, ellers kan de ikke bruge det til noget. Hele deres forretningskoncept er bygget på effektivitet og hurtig levering, derfor kan de ikke vente halve eller hele dage på et tilbud.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Canon slår det store brød op på Hunkeler Innovation Days

Under temaet 'The Power to Move' vil Canon at vise, hvordan digitalprint kan flytte mennesker og virksomheder fremad.
canon_prostream_3000_01

Ny trykfarve lover bedre egenskaber og lavere miljøpåvirkning

Hubergroup, en global leverandør af bl.a. trykfarver lancerer en ny trykfarveserie – Dynamica Ink.
Screenshot

Ændring i ejerskabet hos William Skilte

Alt fortsætter som før, lover Mette Broch som nu har overtaget det fulde ansvar for virksomheden.
william_skilte_mette

Flere spændende nyheder i årets Packnorth Award 2025

Siden første februar har Packnorth Award – Nordens største emballagekonkurrence – været åben for bidrag.
Blue-Ocean-Closure-Grand-Prize-qwboowvahoin2a5ecpx2m9vynt416rrtd7jxbh21dc