Trykkergården brugte nedlukningen til at se nye muligheder

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 9 June 2020
OPDATERET: 9 June

Trykkergården ligger i Nykøbing Sjælland. I ”gamle” dage ville det have været områdets lokale trykkeri. Det er det måske også nu, men kundekredsen har bredt sig udover hele landet. De fleste opgaver bliver i dag også produceret på en digital produktionsprinter.

Ane Jul-Rasmussen er Helmuth Catters første lærling. Hun blev i januar i år ansat som mediegrafikerelev.

Alt i alt gik det fint på Trykkergården indtil Danmark blev ramt af Covid-19 virus. Trykkeriet ejes af Helmuth Catter, som selv kom i lære i virksomheden tilbage i 1978 og i 2001 overtog han trykkeriet. Det gik så godt, at Helmuth Catter den 20. januar i år tegnede kontrakt med sin første lærling, Ane Jul-Rasmussen, der er mediegrafikerelev.

Så blev Danmark lukket ned

Og så knap to måneder senere lukkede Corona og statsministeren Danmark ned. Det var katastrofalt for hele den grafiske branche. Også for Trykkergården, der jo netop havde påtaget sig en ekstra fast månedsløn, for nedlukningen betød ophør af rigtig mange af de normale opgaver.

Hvordan skulle det gå, tænkte Helmuth Catter, som havde et ønske om at beholde sin nye lærling på arbejde. Hun var lige begyndt, og det ville ikke være den bedste start på læretiden, hvis hun skulle sendes hjem.

Der blev tænkt i nye muligheder

Men så satte mester og lærling sig sammen og begyndte at tænke i, hvad de kunne tilbyde deres kunder af andre ydelser end de normale trykopgaver. Det blev blandt andet til en indkøbsaftale på tøj og en aftale med en underleverandør, der kunne trykke på tøjet. Det blev til mange gode opgaver i den periode, hvor de manglede alle de produktioner, der plejede at fylde produktionsudstyret i Trykkergården.

Kæledyr i forklædning blev også en lille indtægtskilde under Corona-krisen

En anden lidt pudsig opgave, begyndte som noget Ane Jul-Rasmussen havde lavet for sjov for nogle af sine venner, der havde kæledyr. Fra et foto af kæledyret ”photoshoppede” Ane dyrets hoved på fx en mand klædt i en uniform, og så kunne vennerne få et anderledes billede af katten eller hunden. Det var populært, så hvorfor ikke gøre det til en lille forretning. Som tænkt, så gjort, og det blev en fin lille beskæftigelse i en periode, hvor der var tid både ved computeren og printeren.

En anden niche var produktion af æsker til tandlægeprodukter. Æskerne skulle ikke bruges under nedlukningen, men de skulle være klar til brug, når tandlægerne igen fik lov til at have patienter.

Så i stedet for at fylde maskinerne med hæfter, brochurer og nyhedsbreve, så klarede Trykkergården sig gennem nedlukningen med andre opgaver.

– Ja, vi klarede os lige igennem, men vi havde dog en kraftig nedgang, så uden hjælp fra ”Corona-hjælpepakkerne” var det ikke gået, fortæller Helmuth Catter.

Kunderne stod i kø, da Danmark blev lukket op igen

Da Danmark så igen begyndte at blive lukket op, så stod kunderne heldigvis pludselig i kø for at få produceret deres udskudte opgaver.

– Men opgaver, der har relation til fx festivaler og koncerter, dem har vi mistet, så alt andet lige, så kommer vi ud af året med en nedgang, forklarer Helmuth Catter.

Nye kunder midt i krisen

Den gamle Heidelberg vinge er i brug næsten hver eneste dag.

Selv om der ikke var så mange opgaver som normalt under nedlukningen, så kunne Trykkergården dog glæde sig over, at der kom fem nye gode kunder til.

– Ja, det er kunder med ”lidt kød på”. De skal have produceret opgaver flere gange årligt. Kunderne er nok et resultat af ”Corona-tiden”, hvor der er blevet brugt mere tid på at ”google” rundt på nettet, for at undersøge muligheder og priser, mener Helmuth Catter.

Hvordan markedsfører I jer?

– Kunderne kommer meget via omtale og henvisning fra andre. Men Facebook er også en rigtig god salgskanal. Her kan vi annoncere med fx tilbud eller blot fortælle, hvem vi er. Det er mest københavnerkunder, vi får fra den kanal, men vi har kunder i hele Danmark, fortæller Helmuth Catter.

Der er kommet kunder via omtale, som fx får produceret medlemsblade, og her står Trykkergården også for den efterfølgende logistik med forsendelse af bladene til medlemmer i både ind- og udland.

Hvordan ser fremtiden ud?

Helmuth Catter er positiv, også selv om han måske ikke bliver millionær på at være trykkeriejer.

– Jeg bliver måske ikke millionær, men det skal nok gå i min tid, lyder det med et lunt smil fra trykkeriejeren.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen til trykkeribranchen

Heidelberg udstikker en stadig mere automatiseret og AI-drevet fremtid for trykkerier verden over.
Homeofprint_01

Antalis udvider Olin-design serien

Antalis relancerer nu Olin Design-serien og udvider også med nye produkter.
OLIN_Design

Maskinleverandøren Kolbus er blevet solgt

Kolbus, der producerer maskiner til fremstilling og raffinering af papæsker, er blevet købt af den tyske investeringsfond Max Valier Holdings.
Kolbus

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01