Med kniven for struben

PUBLICERET: 27 May 2020
OPDATERET: 27 May

I seneste regnskabsår (1. april 2019 til 31. marts 2020) blev forretningsaktiviteterne i Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) alvorligt påvirket af den generelle afmatning i markedet og ikke mindst krisen forårsaget af Covid-19-pandemien. Baseret på foreløbige tal, der endnu ikke er endeligt revideret, udgjorde koncernens salg € 2.349 mio. Det er en nedgang på ca. 6 %. Næsten hele omsætningsnedgangen kom i fjerde kvartal, hvor salget faldt til € 659 mio. mod € 797 mio. året før.

Det foreløbige driftsresultat (EBITDA) ekskl. virkningerne af omstruktureringen lyder på € 102 mio. Året før var EBITDA € 180 mio. Det er et fald fra 7,2 % til 4,3 %. Engangsudgifter i forbindelse med virksomhedens strategiske omlægning (275 mio. EUR) påvirkede endvidere resultatet for regnskabsåret, som efter skat forventes at lande på minus € 343 mio. (ca. 2,5 milliarder DKK) mod plus € 21 mio. året før.

– Regnskabsåret 2019/20 er resultatet af en betydelig nedgang i det globale økonomiske klima, og det påvirkede både vores kunder og Heidelberg selv. Gennem en lang række foranstaltninger, som vi har annonceret i marts, har vi banet vejen for Heidelberg for at opnå stabilitet, forbedre vores likviditet og øge rentabiliteten trin for trin på lang sigt. Covid-19-pandemien udgør betydelige udfordringer for Heidelberg og hele branchen. Men vi vil stå sammen med vores kunder og bruge alt, hvad Heidelberg har at tilbyde som teknologiledende i branchen. Ved at stå sammen, vil vi komme stærkere ud af krisen, siger Rainer Hundsdörfer, administrerende direktør for Heidelberg.

Indgreb giver forbedret likviditet og større handlefrihed

For at modvirke afmatningen i markedet og øge den finansielle stabilitet har Heidelberg allerede aftalt en omfattende pakke af foranstaltninger i midten af marts 2020. På den ene side inkluderer det en stigning i likviditet og en betydelig reduktion af nettogælden pga. den næsten komplette tilbageførsel på ca. € 380 mio. fra tillægsaktiverne i Heidelberg Pension-Trust eV. Som et resultat blev nettogælden markant reduceret til € 43 mio. i slutningen af marts 2020. På den anden side øges rentabiliteten til et bæredygtigt grundlag ved at sænke produktions- og strukturomkostningerne. Dette opnås ved at sikre et konstant fokus på rentabel kernevirksomhed – herunder at afslutte produktionen af Primefire og trykpresser i storformat – samt den planlagte reduktion i personalet.

– Disse handlinger medvirker til en betydelig forbedring af vores likviditet giver os et væsentligt større råderum i disse vanskelige tider. Heidelberg vil gennemføre de annoncerede foranstaltninger konsekvent og hurtigt. Vi er alle klar over, at nedskæringerne er et betydeligt slag, især i den aktuelle situation. De er dog absolut nødvendige for at beskytte Heidelbergs fremtid, siger Heidelbergs finansdirektør Marcus A. Wassenberg, der er ansvarlig for gennemførelsen af foranstaltningspakken.

Heidelberg offentliggør sit regnskab og årsrapport for 2019/20 den 9. juni 2020.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01