Siden de første printere i stort format kom i 1990’erne, er markedet vokset og vokset. Teknologi og kvalitet er udviklet med meget hurtige trin, og maskinerne finder flere og flere anvendelsesmuligheder – som fx print på stof, fliser og produktion af plakater med meget mere.
De relativt lave investeringsomkostninger, det begrænsede pladsbehov og den relativt enkle håndtering har i første omgang gjort produktion af de store formater attraktivt for blandt andet trykkerier, skiltevirksomheder og marketingafdelinger. Med hvis storformat kun var blevet brugt af trykkerier, ville markedet ikke have vokset så dynamisk, som det har været tilfældet siden årtusindskiftet.
Allerede tilbage i 1998 passerede det globale salg 7 mia kr. Og to år senere var salget mere end fordoblet. Ifølge undersøgelser foretaget af Markets and Markets er markedet for storformat vokset med 5,7 procent hvert år siden 2011. Nu er stigningstakten faldende til 3-4 procent frem til 2022 og vil på det tidspunkt være mere end ti gange så meget som 20 år tidligere. Dette inkluderer kun salg relateret til maskiner, blæk og forbrugsstoffer – ikke den merværdi, produceneen får for deres ydelse.
Markedspotentialet består af alt fra fotografer, udstillingsdesignere, kopi-/printforretninger, agenturer og inhouse marketingafdeling til designere, arkitektkontorer og den grafiske industri. Men der er også flere potentielle brugere, der tidligere har benyttet producenter af plakater til butikker og virksomheder. Og man skal ikke glemme forespørgsler på individuelt printet tapeter og lignende.
Forskellige markeder
Producenter og leverandører af storformatmaskiner har i de senere år arbejdet seriøst på at udvikle en stadig bredere vifte af applikationer. Nicheapplikationer er blevet gjort holdbare og er blevet en integreret del af repertoiret. Samtidig er hardware, blæk og trykte medier vokset i vid udstrækning. Dagens storformat-maskinløsninger bruges til at udskrive simple bannere og plakater, produkter til messe- og displaymarkedet, industriel trykning af tekstiler og bildekoration. Eller individuelt design til virksomheder og lignende. Og da individuelle designs kan let printes med digitale storformatprintere, kan fx en hotelkæde fremstille gulvbelægninger, tæpper og tapeter med deres eget hotellogo og tilsvarende virksomhedsfarver.

Fotografer og kulturudøvere har opdaget teknikken i storformat, hvilket betyder, at de kan printe deres kreationer og værker. Til det formål bruges forskellige trykmaterialer, der spænder fra coatet til ubestrøget papir til tekstiler som fx linned eller silke. Og nye applikationer har endnu større potentiale. For eksempel kan print i storformat være interessant inden for emballagetryk. Og der er mange andre muligheder, fx er personalisering inden for storformatprint et område, der endnu ikke er færdigudforsket.
Det kan også være interessant for kommercielle trykkeriet at udvide deres produktion med storformat, og holde så meget som muligt af produktionen inhouse frem for at outsource til eksterne partnere.
Kvalitet og hastighed
Kvalitet og hastighedskrav til storformatprintere er steget markant på grund af den øgede mængde af materialer, der printes på i dag. Det betyder, at tilbud og levering af teknologi, kvalitet, hastighed, pris og fleksibilitet fortsat øges.
Selvom rulleprintere og fladbedprintere er to maskinkategorier, der dominerer markedet, tilbyder mange producenter også hybride løsninger, der kan arbejde med både stive og fleksible materialer. Derudover er tryksystemerne forskellige med hensyn til blæk, medier, printformat og frem for alt med hensyn til formålet med maskinen. Markedet, der tiligere mest bestod af små og nye virksomheder (hovedsageligt fra USA og Israel), er nu vokset til en gigantisk industri, der har tiltrukket sig store koncerner. Det interessante her er at se, hvor intenst fotogiganter som Agfa og Fujifilm er kommet ind på markedet.
Et opsving, der fortsætter
Storformatprint har uden tvivl haft en fantastisk udvikling. Efter en enorme vækst er kurven nu udjævnet noget – en helt normal udvikling. Ikke desto mindre viser markedet fortsat et stort potentiale. Der en trend med on-demand-print, mindre oplag, kortere brugscykler af display og udendørs reklame, et større udvalg af materialer og en stadig bedre kvalitet. Og alle disse trends taler for fortsat udvikling inden for digital inkjet-teknologi til storformatområdet.

Grundlæggende forventes der derfor en yderligere stigning i efterspørgslen efter produkter. Et permanent fald i priser for standardprodukter som bannere, plakater og skilte bør heller ikke overses. I stedet for relativt enkel brug med print på papir og folie, investerer leverandører nu i individuel printproduktion. Også her spiller print på for eksempel glas, metal og tekstil en rolle. Hybridproduktioner, når en kombination af en klassisk teknologi, som serigrafi kombineres med digitalprint, er også måder at skabe nye produkter på. Fantasien kender ingen grænser.
Det store format, som det ser ud i dag, vil bestå. Men nye produkter eller fornyede strategier alene er ikke nok. Det er også vigtigt for storformatprintvirksomheder at øge produktionseffektiviteten, øge rentabiliteten, investere i miljøet og bæredygtigheden og forbedre kundeservicen. Så der er opgaver nok at arbejde med.
Artiklen, der er oversat, er forfattet af Klaus-Peter Nicolay