Ovenstående anbefaling er blevet gentaget ofte fra den internationale sundhedsorganisation WHO i forbindelse med den globale Covid-19-pandemi – men anbefalingen kan bruges i mange andre sammenhænge – herunder inden for medieproduktion.
Digitale medier kan måles med et utal af værktøjer fra Google og andre IT-giganter – og hvorfor ikke lade sig inspirere af dette i produktionen af trykte medier?
Kontrast
I Digitaliseringsstyrelsens lov om web-tilgængelighed indgår bl.a. kriterier om farvekontrast – for hvis den er for lille, kan svagtseende og nogle farveblinde have svært ved at læse dokumentet – og dette kan naturligvis overføres til trykte medier også. En trykklar PDF kan således køres gennem en gratis ”Colour Contrast Analyzer” på nettet for at sikre, at tryksagen lever op til de samme krav som den skærmbaserede variant.
Lix
Temaet om tilgængelighed gælder også for ordblinde – og ifølge Socialstyrelsen er 3-7% af danskerne ordblinde i større eller mindre grad. Der findes højtlæsnings-programmer til digitale dokumenter, men opgaven er vanskeligere i et trykt dokument. Heldigvis kan man strukturere sig ud af en del af problemet ved at opbygge teksten i kortere sætninger med færre lange ord – og det er overkommeligt at udregne Lix-tal (læsbarheds-indeks) i det digitale dokument, som danner afsæt for tryksagen.
Emnet om tilgængelighed er væsentligt større end blot Lix og der er ikke en entydig sammenhæng mellem Lix og god tilgængelighed – men en stillingtagen til Lix er trods alt bedre end ingenting.
Eye track
Hvis du har mod på at lave en dybere analyse, kan eye track være næste naturlige skridt. Her kræves der et større og dyrere teknisk setup end til de ovenstående emner – men indsigten bliver tilsvarende dybere, når man måler med eye track.
Der findes mange gode artikler og videoer på nettet, som kan supplere dette korte skriv, eksempelvis undersøgelsen foretaget af fagforeningen 3F i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalishøjskole.
Hvis du vil vide mere
Du kan bl.a. få yderligere information om tests, tilgængelighed og måle-metoder hos Kåre Bjørn Jensen fra Intellia.