Test, test, test

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 29 April 2020
OPDATERET: 29 April

Ovenstående anbefaling er blevet gentaget ofte fra den internationale sundhedsorganisation WHO i forbindelse med den globale Covid-19-pandemi – men anbefalingen kan bruges i mange andre sammenhænge – herunder inden for medieproduktion.

Digitale medier kan måles med et utal af værktøjer fra Google og andre IT-giganter – og hvorfor ikke lade sig inspirere af dette i produktionen af trykte medier?

Kontrast

I Digitaliseringsstyrelsens lov om web-tilgængelighed indgår bl.a. kriterier om farvekontrast – for hvis den er for lille, kan svagtseende og nogle farveblinde have svært ved at læse dokumentet – og dette kan naturligvis overføres til trykte medier også. En trykklar PDF kan således køres gennem en gratis ”Colour Contrast Analyzer” på nettet for at sikre, at tryksagen lever op til de samme krav som den skærmbaserede variant.

Lix

Temaet om tilgængelighed gælder også for ordblinde – og ifølge Socialstyrelsen er 3-7% af danskerne ordblinde i større eller mindre grad. Der findes højtlæsnings-programmer til digitale dokumenter, men opgaven er vanskeligere i et trykt dokument. Heldigvis kan man strukturere sig ud af en del af problemet ved at opbygge teksten i kortere sætninger med færre lange ord – og det er overkommeligt at udregne Lix-tal (læsbarheds-indeks) i det digitale dokument, som danner afsæt for tryksagen.

Emnet om tilgængelighed er væsentligt større end blot Lix og der er ikke en entydig sammenhæng mellem Lix og god tilgængelighed – men en stillingtagen til Lix er trods alt bedre end ingenting.

Eye track

Hvis du har mod på at lave en dybere analyse, kan eye track være næste naturlige skridt. Her kræves der et større og dyrere teknisk setup end til de ovenstående emner – men indsigten bliver tilsvarende dybere, når man måler med eye track.

Der findes mange gode artikler og videoer på nettet, som kan supplere dette korte skriv, eksempelvis undersøgelsen foretaget af fagforeningen 3F i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalishøjskole.

Hvis du vil vide mere

Du kan bl.a. få yderligere information om tests, tilgængelighed og måle-metoder hos Kåre Bjørn Jensen fra Intellia.

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05
GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Nyt mediehus samler kræfterne

AGI Publishing House, som udgiver nærværende nyhedsbrev i Danmark, slår sig sammen med emballagemagasinet nord emballage og onlinemediet Packnews.
sammenlægning
Nyt mediehus samler kræfterne

Bording overtager Formegon

Kommunikations- og marketinghuset Bording Danmark A/S fortsætter oprustningen. 1. september overtages alle aktiviteterne i Formegon, som er en uafhængig totalleverandør indenfor grafisk design, grafisk produktion, digital produktion, events og merchandise.
formegon_bording
Bording overtager Formegon

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print