Test, test, test

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 29 April 2020
OPDATERET: 29 April

Ovenstående anbefaling er blevet gentaget ofte fra den internationale sundhedsorganisation WHO i forbindelse med den globale Covid-19-pandemi – men anbefalingen kan bruges i mange andre sammenhænge – herunder inden for medieproduktion.

Digitale medier kan måles med et utal af værktøjer fra Google og andre IT-giganter – og hvorfor ikke lade sig inspirere af dette i produktionen af trykte medier?

Kontrast

I Digitaliseringsstyrelsens lov om web-tilgængelighed indgår bl.a. kriterier om farvekontrast – for hvis den er for lille, kan svagtseende og nogle farveblinde have svært ved at læse dokumentet – og dette kan naturligvis overføres til trykte medier også. En trykklar PDF kan således køres gennem en gratis ”Colour Contrast Analyzer” på nettet for at sikre, at tryksagen lever op til de samme krav som den skærmbaserede variant.

Lix

Temaet om tilgængelighed gælder også for ordblinde – og ifølge Socialstyrelsen er 3-7% af danskerne ordblinde i større eller mindre grad. Der findes højtlæsnings-programmer til digitale dokumenter, men opgaven er vanskeligere i et trykt dokument. Heldigvis kan man strukturere sig ud af en del af problemet ved at opbygge teksten i kortere sætninger med færre lange ord – og det er overkommeligt at udregne Lix-tal (læsbarheds-indeks) i det digitale dokument, som danner afsæt for tryksagen.

Emnet om tilgængelighed er væsentligt større end blot Lix og der er ikke en entydig sammenhæng mellem Lix og god tilgængelighed – men en stillingtagen til Lix er trods alt bedre end ingenting.

Eye track

Hvis du har mod på at lave en dybere analyse, kan eye track være næste naturlige skridt. Her kræves der et større og dyrere teknisk setup end til de ovenstående emner – men indsigten bliver tilsvarende dybere, når man måler med eye track.

Der findes mange gode artikler og videoer på nettet, som kan supplere dette korte skriv, eksempelvis undersøgelsen foretaget af fagforeningen 3F i samarbejde med Danmarks Medie- og Journalishøjskole.

Hvis du vil vide mere

Du kan bl.a. få yderligere information om tests, tilgængelighed og måle-metoder hos Kåre Bjørn Jensen fra Intellia.

Læs videre

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Nyt mediehus samler kræfterne

AGI Publishing House, som udgiver nærværende nyhedsbrev i Danmark, slår sig sammen med emballagemagasinet nord emballage og onlinemediet Packnews.
sammenlægning

Bording overtager Formegon

Kommunikations- og marketinghuset Bording Danmark A/S fortsætter oprustningen. 1. september overtages alle aktiviteterne i Formegon, som er en uafhængig totalleverandør indenfor grafisk design, grafisk produktion, digital produktion, events og merchandise.
formegon_bording

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01