Heidelberg fokuserer på kerneforretningen, nemlig offsettrykning af emballage og tryksager, med tilhørende arbejdsgange og supportprogrammer. Det er konklusionen nu, hvor den nye ledelse har præsenteret sin strategi.
Heidelberg havde planlagt at frigive en række offsetnyheder på DRUPA i juni. De er nu frigivet på nettet i stedet. Der er en del spændende beslutninger i den strategi, som nu lægges frem.
Flere langtidsprognoser har vist, at offsettrykket som sådan ikke er truet. Det forventes ikke engang at falde globalt i den kommende femårs periode. På den anden side er det tydeligt, at antallet af brochurer, foldere og kataloger vil falde – uanset trykmetoden. Ligesom emballagetryk stiger.
Ser vækst i stærke segmenter
Da emballage trykkes i mindre oplag – just in time – i stedet for at blive produceret til lager, flyttes en stor del af ordrene fra gravure til offset. I alt mener Heidelberg, at der er en mindre vækst i de segmenter, hvor Heidelberg er stærkest.
Hvilke segmenter er der så? Offsettryk i B2- og B1-formater – op til 105 cm i bredden, er selve essensen af Heidelberg. De repræsenterer tryksager til en værdi af mere end tre billioner DKK om året. Derudover har Heidelberg en række perifere enheder i form af systemer til smarte arbejdsgange, til at sammensætte flere job på den samme trykplade og overvåge og hente produktionsstatistikker fra trykkeriet. Heidelberg ejer også Gallus, som er en dominerende aktør inden for etikettryk med flere forskellige trykmetoder.
Skift i kundebasen
På trods af dette stærke marked og omsætning på 17 mia. DKK har Heidelberg haft en hård tid med rentabiliteten de seneste år. En af grundene til dette har naturligvis været, at kundemassen blandt de traditionelle trykkerier er blevet reduceret og i vid udstrækning er blevet erstattet af emballagevirksomheder. Dette har krævet erhvervelse af en masse ny viden og etablering af nye netværk for organisationen.
En anden grund har været investeringer i forskellige digitale løsninger. Og hånden på hjertet, det har aldrig været Heidelbergs paradedisciplin. Vi husker udviklingen af Nexpress i samarbejde med Kodak. Uendelige møder og modstridende synspunkter mellem amerikansk og tysk virksomhedskultur endte med, at Kodak købte Heidelberg ud og fortsatte eventyret på egen hånd.
Strategien Heidi var kodenavnet for en fusion mellem Xerox og Heidelberg. Den havarerede allerede før den blev officiel.
Deaktiverer inkjet-eventyret
Nu er B1-inkjet-pressen Primefire, som var paradenummeret på den seneste Drupa, også slagtet. Idéen var derefter at tilbyde print med inkjet i det samme format, som du ellers ville udskrive offset med. Men kunderne glædede sig ikke over hastigheden på 6.000 simpleks ark i timen i stedet for de 18.000 dupleks ark, de var vant til med deres Heidelberg offsetpresser. Selvfølgelig ville det være dejligt ikke at skulle lave trykplader – men prisen var for høj, hastigheden for lav og trykfarven meget dyr. Det har Heidelbergs kunder klart afvist.
Hvor stor skal en presse være? Vi har længe troet, at A0 er en god størrelse. Og der er trykkerier, der har al infrastruktur til at håndtere disse meget store ark. Men størstedelen er tilfreds med et format på 100-105 centimeter i bredden. Det har Heidelberg nu også fundet ud af. De holder op med at producere trykpresser i formater, der er større end det.
Strategien modtages positivt på aktiemarkedet
Fokus på kerneforretningen, som er de digitale arbejdsgange og informationssystemer samt offsetpresserne. Heidelberg har til hensigt at reducere medarbejderstaben med 15 procent. De vil dog stadig være næsten 10.000 ansatte.
Så hvad syntes markedet om, at Heidelberg skrottede sin digitale presse og koncentrerede sig om kerneforretningen? Aktien steg den 12 procent på en dag, efter at have været nødlidende i et par år.