Grakom Øst havde inviteret til møde hos Virsabi, der er en yngre virksomhed, som arbejder med VR, Virtual Reality, AR, Augmented Reality, MR, Mixed Reality og 360 gr video. Det blev en spændende aften i et fantastisk lokale, der engang havde været lager for kanonkugler. Virsabi er startet af Michael Harboe, der har en baggrund inden for en række store virksomheder, hvor han har arbejdet med digitale medier. For tre år siden startede han – ene mand – virksomheden. I dag er de tyve og har en række af vores store virksomheder blandt deres kunder.
Ganske kort, så er VR en kunstig skabt verden, og man lukkes ude fra virkeligheden. Med AR bringer man til gengæld billeder, fx genstande som en stol, et bord eller en lampe, ind i den virkelige verden.
Det kunne fx være en lampe, som du kan se hjemme hos dig selv over dit eget spisebord, eller en ny lænestol, som du kan opleve i din stue.
Det var ikke kun snak og præsentation, vi fik også selv lov til at prøve det hele af. Vi gik rundt i hold til fem forskellige aktiviteter. Jeg gik blandt andet sammen med Jonas Lambæk fra Flyeralarm og Michael Rytter fra Bella Skilte & Print. Den første aktivitet, vi testede, var VR med 360 gr video. Vi kunne komme til intimkoncert med OhLand og ombord på en DFDS-færge, hvor vi kunne opleve, hvordan det var at være i en kahyt, i restauranten m.m.
Jonas Lambæks kommentar efter OhLand-koncerten lød: – Det var meget virkelighedsnært og meget intimt, og det var fedt, at jeg selv kunne vælge, hvem jeg ville fokusere på. Jeg ser mange muligheder, også i vores virksomhed, og jeg er sikker på, at vi allerede har folk, der arbejder med teknologien i Tyskland.
Michael Rytter kom en tur ombord på den nye DFDS-færge. Han fik en ægte oplevelse af at være på færgen, men havde lidt svært ved at se, hvordan de kunne bruge VR-teknologien i Bella Skilte & Print. Men det fjernede ikke lysten til også at ”gå planken ud” i et VR-univers, hvor de først blev ”løftet” højt op i luften i en kabine, og så skulle de gå ud på en planke med frit fald til begge sider. For os, der stod og så på, var det bemærkelsesværdigt at opleve, hvor svært det var at gå på en 2 cm tyk planke, der rent faktisk blot lå direkte på gulvet.
Med AR-teknologien kunne vi opleve, hvordan et fadølsanlæg ville kunne indpasses på det bord, vi stod ved i lokalet. Vi fik også en Tesla parkeret midt på gulvet, og vi kunne sætte os ind på førersædet og fornemme hvosrdan rattet ville kunne gribes.
Det behøver ikke være en enkeltmandsoplevelse. To personer kan også med hver sit par briller se det samme og interagere med hinanden. Jonas og Michael fangede og flyttede figurer ved at knipse med fingrene. Jonas flyttede bl.a. en stor burger og en elefant.
Vi havde alle en sjov og inspirerende aften. Og mange kunne godt se muligheder i egen virksomhed inden for brugen af AR, fx i forbindelse med kataloger, produktpræsentationer med mere. Vi blev også præsenteret for en AR-case, hvor en linjeakvavit havde en kode, som kunne scannes og så kunne hele selskabet, der nød snapsen, se en sjov lille video midt på bordet.
VR så deltagerne mere som redskab til salgstræning, undervisning, vejledning med mere.
En fin aften. Tak til Grakom Øst og Virsabi.
I Print og Medier-magasinet, der udkommer 1.marts kan du læse mere om VR og AR-teknologierne.