epirls har stået bag en international undersøgelse om skolebørns læsefærdigheder og betydningen af at skolerne benytter digitale enheder mere og mere. Undersøgelsen konkluderer, at det har en negativ indvirkning på børns lyst til at læse, deres læsefærdigheder og motivationen til at læse.
Man skal ikke afskrive det trykte medie
I en pressemeddelelse skriver “Bladkiosken”:
Hos Bladkiosken kan man tydelig mærke, at undersøgelsen med sine konklusioner har gjort forældre og bedsteforældre urolige. Siden oktober har Sanne Gleerup, indehaver af Bladkiosken, fået mange telefoniske henvendelser fra bekymrede forældre og bedsteforældre, der ønsker, at der ligger et abonnement på et fysisk magasin under juletræet til deres børn og børnebørn.
– Jeg vil kalde det, som vi har oplevet i den seneste tid, for en telefonstorm. Ofte bestiller vores kunder de fysiske magasiner online, men mange har ringet den sidste måned. Det er især bekymrede bedsteforældre, der vil sikre sig, at børnebørnene får læsestof i bogform eller som magasin til jul, siger Sanne Gleerup.
Undersøgelsen og den efterfølgende stigende interesse for fysiske magasiner viser ifølge Sanne Gleerup, at man skal passe på med at afskrive bøger og fysiske magasiner helt fra børnenes hverdag.
Find en balance mellem det digitale og det fysiske
Professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Jeppe Bundsgaard forklarer i en udtalelse i Politiken i efteråret 2019, at man skal tage den nye undersøgelse alvorligt. Men det betyder ikke at man skal blive bange for at børnene bruger digitale platforme, for det er også vigtigt at de bliver gode til at begå sig digitalt, men man skal finde en balance, da det er vigtigt for læsningen generelt, at det også sker i papir.