Børn og unge vil gerne læse fysiske magasiner

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 2 January 2020
OPDATERET: 2 January

epirls har stået bag en international undersøgelse om skolebørns læsefærdigheder og betydningen af at skolerne benytter digitale enheder mere og mere. Undersøgelsen konkluderer, at det har en negativ indvirkning på børns lyst til at læse, deres læsefærdigheder og motivationen til at læse.

Man skal ikke afskrive det trykte medie

I en pressemeddelelse skriver “Bladkiosken”:
Hos Bladkiosken kan man tydelig mærke, at undersøgelsen med sine konklusioner har gjort forældre og bedsteforældre urolige. Siden oktober har Sanne Gleerup, indehaver af Bladkiosken, fået mange telefoniske henvendelser fra bekymrede forældre og bedsteforældre, der ønsker, at der ligger et abonnement på et fysisk magasin under juletræet til deres børn og børnebørn.
Jeg vil kalde det, som vi har oplevet i den seneste tid, for en telefonstorm. Ofte bestiller vores kunder de fysiske magasiner online, men mange har ringet den sidste måned. Det er især bekymrede bedsteforældre, der vil sikre sig, at børnebørnene får læsestof i bogform eller som magasin til jul, siger Sanne Gleerup.
Undersøgelsen og den efterfølgende stigende interesse for fysiske magasiner viser ifølge Sanne Gleerup, at man skal passe på med at afskrive bøger og fysiske magasiner helt fra børnenes hverdag.

Find en balance mellem det digitale og det fysiske

Professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Jeppe Bundsgaard forklarer i en udtalelse i Politiken i efteråret 2019, at man skal tage den nye undersøgelse alvorligt. Men det betyder ikke at man skal blive bange for at børnene bruger digitale platforme, for det er også vigtigt at de bliver gode til at begå sig digitalt, men man skal finde en balance, da det er vigtigt for læsningen generelt, at det også sker i papir.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01