Børn og unge vil gerne læse fysiske magasiner

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 2 January 2020
OPDATERET: 2 January

epirls har stået bag en international undersøgelse om skolebørns læsefærdigheder og betydningen af at skolerne benytter digitale enheder mere og mere. Undersøgelsen konkluderer, at det har en negativ indvirkning på børns lyst til at læse, deres læsefærdigheder og motivationen til at læse.

Man skal ikke afskrive det trykte medie

I en pressemeddelelse skriver “Bladkiosken”:
Hos Bladkiosken kan man tydelig mærke, at undersøgelsen med sine konklusioner har gjort forældre og bedsteforældre urolige. Siden oktober har Sanne Gleerup, indehaver af Bladkiosken, fået mange telefoniske henvendelser fra bekymrede forældre og bedsteforældre, der ønsker, at der ligger et abonnement på et fysisk magasin under juletræet til deres børn og børnebørn.
Jeg vil kalde det, som vi har oplevet i den seneste tid, for en telefonstorm. Ofte bestiller vores kunder de fysiske magasiner online, men mange har ringet den sidste måned. Det er især bekymrede bedsteforældre, der vil sikre sig, at børnebørnene får læsestof i bogform eller som magasin til jul, siger Sanne Gleerup.
Undersøgelsen og den efterfølgende stigende interesse for fysiske magasiner viser ifølge Sanne Gleerup, at man skal passe på med at afskrive bøger og fysiske magasiner helt fra børnenes hverdag.

Find en balance mellem det digitale og det fysiske

Professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Jeppe Bundsgaard forklarer i en udtalelse i Politiken i efteråret 2019, at man skal tage den nye undersøgelse alvorligt. Men det betyder ikke at man skal blive bange for at børnene bruger digitale platforme, for det er også vigtigt at de bliver gode til at begå sig digitalt, men man skal finde en balance, da det er vigtigt for læsningen generelt, at det også sker i papir.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

GRAKOM inviterede til KOMM-Dagen

Flere end 220 deltager havde tilmeldt sig det årlige arrangement, som i år havde ændret navn fra GRAKOM-Dagen til KOMM-Dagen.
Komm-dagen_05

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

De seneste nyheder

Inline efterbehandling blev redningen for GrafiPro

GrafiPro er en lille virksomhed med en pudsig historie og en fantastisk beliggenhed – og så går det faktisk rigtig godt. Blandt andet på grund af nogle gode investeringer.
grafipro_01

Syv nye varemærker tilgængelige for tekstiltryk

L-Shop-Team udvider med kendte produktlinjer fra anerkendte producenter samt nye produkter.
L-shop

Kodak viser verdens hurtigste inkjet-presse

For første gang i Europa vil Kodak vise verdens hurtigste rullebaserede 4-farve inkjet-presse.
kodak-prosper-7000-turbo

Bording køber Knud Erik Larsen ud af KLS

Efter 52 travle år går Knud Erik Larsen på pension. Pr. 1. september indtrådte Janni Toft Nielsen som adm. direktør og ved årskiftet overdrog Knud Erik Larsen sin ejerandel til Bording.
janni toft-Knud erik larsen