Nichemagasiner går mod strømmen: Nye tal viser tydelig læserfremgang
Mens den trykte presse generelt er udfordret på læser- og oplagstal, ser det anderledes ud for de små, nicheorienterede magasiner. Her går man mod strømmen og oplever læserfremgang, viser nye tal.
At den trykte presse i årevis har kæmpet med dalende læsertal, kommer ikke bag på branchen. Men nu viser nye tal spritnye tal fra analyseinstituttet Kantar Gallup både at stagnationen er faldende, og at fx nogle søndagsaviser og andre aviser med mere dybdegående journalistik – fx Weekendavisen og Kristelig Dagblad – en let fremgang. Og mange mindre magasiner med under 100.000 læsere går lige frem imod strømmen og oplever læserfremgang fra 2018 til 2019. Således kan mere end 65 procent af disse magasiner mønstre enten status quo eller læserfremgang på helt op til 25 procent.
Til gengæld oplever de fleste store dag- og ugeblade fortsat en tilbagegang i antallet af læsere i første kvartal af 2019 sammenlignet med samme periode året før, hvor kun Kristeligt Dagblad kan registrere en fremgang på mere end 10 procent. Men sammenlignet med tallene fra 2017/18 kan flere dog vise en fremgang.
Noget kan tyde på, at vi i hverdagen klarer os med de hurtige online-nyheder, men i weekends gerne begynder at bruge lidt mere tid på aviser – og de lidt længere artikler.
Særinteresser trives
For en af Danmarks største formidlere af magasiner og ugeblade kommer Kantar Gallups friske tal ikke som nogen stor overraskelse. Sanne Gleerup har siden september 2015 været indehaver af Bladkiosken.dk, der er en onlineportal, hvor et stort udvalg af danske og internationale magasiner og blade er repræsenteret. Med flere end 60 forskellige printmedier i portføljen har hun et overblik over, hvilke magasiner der efterspørges – på trods af til tider meget snævre nicheemner. Hun kan godt genkende den tendens, de nye læsertal viser.
– Vi oplever stor efterspørgsel på magasiner for folk med særinteresser. Det kan være alt fra mere gængse interesser som golf eller graviditet, men også de helt snævre nicher som La France om fransk madlavning eller African Business om afrikansk erhverv. Desuden får vi ofte henvendelser om bestemte magasiner, som er så snævre målgruppemæssigt, at de ikke er til at opstøve i Danmark, fortæller Sanne Gleerup.
Nørder er trofaste
Selvom nichemagasiner ikke kan konkurrere mod de store, kendte printmediers oplags- og læsertal, så er deres forsigtige fremgang et positivt livstegn i en branche, som hele tiden forsøger at følge med den digitale udvikling. Samtidig er det et bevis på, at medier med små publikumsgrupper kan overleve på at specialisere sig og derigennem gøre op med den øgede polarisering i medieverdenen. Det mener i hvert fald Sanne Gleerup i en pressemeddelelse.
– Jeg synes, denne tendens netop bekræfter, at ordet nørd ikke er negativt ladet. Jeg er selv en kæmpe nørd omkring mine interesser. De magasiner, der klarer sig bedst, er dem, der formår at fange trends og pleje særinteresser og derfor taler til de læsere, der trofast ”nørder” igennem. Det kan godt være, kernelæserne ikke er så mange, men de er netop trofaste og dedikerede, lyder kommentaren fra Sanne Gleerup.