Søren Nielsen har altid syntes, det var sjovt at have et trykkeri. Det var en drøm, siden han blev udlært trykker. I 1999 gik drømmen i opfyldelse. Sørens hustru Charlotte Stounberg er uddannet typotekniker, så de havde begge faglige kvalifikationer med i bagagen. Og de vidste, hvad de ville. Et trykkeri, der altid kan stå på mål for deres arbejde, også selv om det kommer til at koste lidt mere.

– Ja, og det virker. Nogle af vores kunder har været med, lige siden vi startede, så det betaler sig også, fortæller Søren Nielsen.
Allerede i 2001 udvidede de med en fuldt udstyret efterbehandlingsafdeling. Det eneste, de ikke kan i dag, er helbind. Ellers klarer de alle bogbind-opgaver inhouse.
Den største udfordring ved at drive en virksomhed
Det kan være at skaffe penge nok til de nødvendige investeringer. Det koster at have en effektiv produktionshal, som er en betingelse, hvis man skal være konkurrencedygtig.
– Jeg startede helt fra bunden. Og det er virkelig en udfordring, hvis man ikke er super konsolideret, når der skal investeres. Det gælder om at overholde alle aftaler, ellers er der ingen hjælp næste gang, der er brug for nyt udstyr, forklarer Søren Nielsen.
Investeringer i både offset og digital
Aftalerne må være blevet overholdt, for de ligger ikke stille, når det drejer sig om nyt udstyr hos CS Grafisk i Hadsten.
I offsetafdelingen står der en stor Heidelberg-maskine. Og stor er den. Den er 27,5 meter lang og vejer 92 tons. Men så er det også en ottefarve med lak, og den er forsynet med Impress farvestyring.

– Impress-modulet holder vores makulatur nede på et ret lavt niveau. Ifølge statistikken bruger vi pænt under 5 procent i makulatur, fortæller Søren Nielsen, og han fortsætter: – Siden vi fik Heidelberg-maskinen installeret for 28 måneder siden har vi kørt 107.026.407 eksemplarer igennem den.
Og det er jo også en ”sjat”.
Der arbejdes i fire skift lige nu for at følge med ordrerne. Men de kører altid minimum med tre skift. Det kræver medarbejdere, der er kompetente. Men det har de også hos CS Grafisk, fortæller Søren Nielsen, og medarbejderne er også altid villige til at møde ind, hvis der er ekspres-ordrer.

De har også arbejdet med digitalproduktion i mange år. Og sidste år fik de en HP 570 installeret. Printeren var god, men CS Grafisk ønskede også at køre med plast. Det var heller ikke et problem, først når der skulle printes på begge sider, så sprang pasningen. Og der produceres mange kvm med print på begge sider hos CS Grafisk. Nu er printeren udskiftet med en HP 1500, og nu går det bedre med pasningen.
– Vi har printet meget på plast, men vil også gerne afprøve mulighederne med stenpapir. Det er mere miljøvenligt, forklarer Søren Nielsen.
Det vender vi tilbage til, når det engang i løbet af efteråret er afprøvet og testet igennem.
Stenpapir er fremstillet af kalk
Stenpapir er et alternativ til almindeligt papir produceret af træ. Stenpapiret fremstilles af 80 procent kalk og 20 procent HDPE (et termoplastisk materiale). Der benyttes hverken blegemidler, vand eller kemikalier i produktionen. Stenpapir er vandafvisende, har en glat overflade og er UV nedbrydeligt.
I produktionen står også andet storformatudstyr, noget er blevet overtaget fra Trykd’, som indtil 1. maj har boet til leje hos CS Grafisk.
Famler lidt på det digitale område

Også inden for digital produktionsprint har CS Grafisk investeret. De har netop fået den nye Ricoh Pro C9200 installeret, og da jeg besøger dem, er det Charlotte Stounberg, der er i gang med en kørsel på den nye printer, der er hurtig og kan printe på kraftige medier op til 450 g.
– På det digitale område famler vi stadig lidt. Og hvor vi ender, ved jeg ikke. Det afhænger også lidt af kunderne. Men med det digitale kan vi tale med kunderne om flere muligheder, og der er nye indfaldsvinkler – og nye kunder, fortæller Søren Nielsen.
En flatbedprinter er også inde i overvejelserne, men det ligger stadig på overvejelses-listen. Dog ser Søren Nielsen et marked inden for skilte og messeområdet, hvis de også kan arbejde med flatbedprint.
– Fremadrettet vil vi satse mere på de digitale opgaver, som i dag udgør omkring 10 procent af omsætningen. Det forventes at sige til 25 procent inden for de næste fem år. Og så skal der satses på emballageopgaver, hvor der skal bruges know how, vilje og formåen – ikke pris. Vores styrke ligger i vores faglige kompentencer, fortæller Søren Nielsen.
– Vi vil også fortsat køre benhårdt på samme dags levering, hvis det er nødvendigt, men vi vil ikke køre på billigst muligt.