Tilbage i år 2000 overtog Jette Clausen og Tommy Eriksen sammen med endnu en partner Videbæk Bogtrykkeri, som blandt andet producerede ugeaviser. I produktionen stod der en offsetmaskine. Ti år senere vælger Jette Clausen og Tommy Eriksen, at det vil være bedre for virksomheden at skille sig af med offset-produktionen, den er blevet en klods om benet for virksomhedens udvikling.
I forbindelse med nedlæggelsen af offset, siger de også farvel til den tredje partner, og ejer i dag i fællesskab Videbæk Bogtrykkeri. Nu bliver der i stedet satset på at skabe en medievirksomhed, der køber produktion hos samarbejdspartnere.
– Det frigav nogle energier til udviklingsarbejdet, at vi nedlagde offsetproduktionen. Og vi fik faktisk flere trykopgaver og blev mere konkurrencedygtige. Samtidig kunne der komme fuld fokus på det grafiske arbejde, som er vores spidskompetence, fortæller Tommy Eriksen.
Spænder vidt: Fra ugeaviser til kirkeblade og lokale markedsføringsopgaver
Videbæk Bogtrykkeri er i dag en virksomhed med 20 ansatte, heraf ni grafikere. For nogle år siden købte de en virksomhed, der producerede kirkeblade. I dag arbejder de med 130 kirkeblade. Herudover produceres der tre ugeaviser, og der udgives fortsat også nogle informations-/telefonbøger. Der produceres og lagerføres også en række lokalhistoriske bøger.
En del lokale virksomheder samarbejder også med Videbæk Bogtrykkeri om markedsføring.
– Vores kunder kommer fra hele landet, men det er dejligt, at vi også har en del fra lokalområdet, som vi laver total markedsføring for, fortæller Jette Clausen.
Der arbejdes også med sociale medier
Både ugeaviserne og kirkebladene har ønsker om også at benytte de sociale medier mere i deres kommunikation. Det er opgaver, som Videbæk Bogtrykkeri også løser for kunderne, og for at sætte ekstra fokus på den udvikling har det netop ansat en SoMe-konsulent, som kan rådgive om hvordan de sociale medier benyttes bedst muligt over for de specifikke målgrupper.
Det er ikke kun med hensyn til sociale medier, at Videbæk Bogtrykkeri går ind som rådgivere. Jens Kristian Lynderup, der er konsulent giver også input til fx Menighedsrådene med hensyn til hvad der kan skrives om i Kirkebladene. Rådgivning er generelt en vigtig opgave, både med hensyn til indhold, design og muligheder. Tommy Eriksen har også indrettet et fotostudie, og assisterer med optagelser, hvor der er behov for det, også med små videoproduktioner.
Kunderne tilbydes ”hele pakken”, lige fra rådgivning til design, produktion og forsendelse.
Nye velindrettede lokaler – med plads til digital produktion
I maj måned sidste år flyttede virksomheden til nye lyse og velindrettede lokaler. I den forbindelse besluttede de også, at der skulle installeres en ny digital produktionsmaskine. Efter de nedlagde offsetafdelingen fandt de hurtigt ud af, at det trods alt var mest praktisk at have digitalt udstyr in-house til mindre hasteopgaver. – Det giver en større fleksibilitet selv at kunne stå for den type opgaver og samtidig bevares fleksibiliteten med hensyn til ikke at være afhængig af at skulle belægge en stor produktionsmaskine, og være fri til at producere, hvor det er bedst og billigst for netop den opgave, forklarer Jette Clausen og Tommy Eriksen
Har aldrig arbejdet med budgetter
Videbæk Bogtrykkeri er en velfunderet – og helt selvfinansierende – virksomhed med positive regnskabstal. Men de har aldrig arbejdet med en fastlagt strategi, og de arbejder heller ikke med budgetter.
– Men vi følger tallene kontinuerligt, og vi agerer hurtigt, hvis der er noget, der skiller sig ud, fortæller Tommy Eriksen.
Netop fordi de agerer hurtigt på udfordringer, er de stadig på markedet, mener Tommy Eriksen. Og Jette Clausen tilføjer: – Vi er her så længe, der er penge i det, og så længe det er sjovt.
Noget tyder på, at det ikke kun er ejerne, der synes Videbæk Bogtrykkeri er en god virksomhed. Personalet er der i mange år, og der har været mange jubilæer. Og fem af grafikerne er udlært i virksomheden.
Udfordringer har der ikke været så mange af, efter de nedlagde offsetproduktionen. Men GDPR var dog lidt af en opgave, indtil alle vidste, hvad det egentlig drejede sig om. Det samme kan siges om forsendelse af blade og magasiner. Men det blev løst, da der blev indgået en aftale med PostNord.