Digital print på bølgepap

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 19 March 2019
OPDATERET: 19 March

Digitalprint på bølgepap var et af de store fokusområder på årets Corrugated & Carton Exhibition (CCE) i Munchen. Messen blev dermed en bekræftelse på det, som mange konvertere har talt om, nemlig at det er på tide at digitalprinte direkte på bølgepap, uden at der først skal en liner på.

Efi havde fokus på deres store inkjetmaskine Nozomi, og selv møblerne på standen var produceret af bølgepap med print.

Et par uger inden messen havde Pira præsenteret en rapport, som viste at mængden af digitalprintet bølgepap vil vækste kraftigt frem til 2022. Digitalprint vokser fra i 2017 at svare til en halv procent af omsætningen i emballagebranchen, til at stå for fem procent af omsætningen fem år senere. Tidligere var det mest etiketter, der blev digitalprintet. I de kommende år forventes det at print direkte på bølgepap nærmest vil eksplodere. Analysen viser at 5/6 af den digitaltrykte værdi allerede om tre år vil komme fra bølgepap,

Store maskiner

Eksempler på printet bølgepap med Dursts Delta 2500 single-pass.

Det er let at finde maskiner, der koster mellem 35-75 millioner kroner. Jeg finder Efi Nozomi C18000, der er bl.a. installeret en i Irland, der med bare fem millioner indbyggere minder om de nordiske lande.
Durst tilbyder såkaldte single-pass maskiner til bølgepap. Single-pass adskiller sig på et væsentligt område fra andre inkjetmaskiner. De sidstnævnte har et printhoved, der bevæger sig frem og tilbage over printbredden. En single-pass maskine kan arbejde mindst to gange så hurtigt som maskiner, hvor printhovedet bevæger sig frem og tilbage over samme område med en høj farvemætning. De nye single-pass maskiner er dog kvalitetsmæssigt på niveau med offsettrykt liner – og det er godt nok til print på bølgepap.

Kinesiske producenter

Udover de kendte mærker var der på messen også det italiensk-kinesiske samarbejde: Highjet 2500. Maskinen er konstrueret i Italien, benytter japanske Kyocera-hoveder og produceres i HongKong. Den nyeste maskine kørte under messen, hvor den producerede 240 kvm materiale i fire pass. Den havde altså hoveder, som kørte frem og tilbage. Virksomheden havde også en single-pass maskine med vandbaseret blæk.
– Tager du den vandbaserede maskine med Konica Minolta hoveder, så kan den producere 700 kvm i ét pass, fortæller den tyske forhandler, som er på standen.  Men hvor UV-maskinen har en bredde på 2,5 meter så er single-pass maskinen blot 1,6 meter bred. – Vi har nu kontor i Paris, London og Warszawa, og vi vokser hurtigt. Måske  fordi vi tilbyder hele løsningen – inklusiv en italiensk udviklet stansemaskine og en kapsel-lim løsning.
I Kinas hurtigst voksende by, Shenzhen ligger virksomheden WonderJet, som også producerer bølgepapmaskiner både med vandbaseret blæk og med UV. Jeg talte med deres chef Max Tian, og forstod at prisbilledet er meget anderledes end hos producenterne i Vesten.

Max Tian

Den vandbaserede maskine kører 90 meter i minuttet, med en bredde på 2,5 meter. Max  Tian fortæller, at det er Ricoh-hoveder, men at de selv udvikler det vandbaserede blæk og dermed kan sælge det for omkrig 120 kroner per liter. Maskinen koster under fire millioner.
Jeg må konstatere at kvaliteten ikke på nogen måde er som hos Efi eller Durst. Men maskinen skal snarere ses som et alternativ til flexo. Og prisen på maskinen og blæk er som sagt ekstremt attraktiv. – Vi har også udviklet vores egen software. Den er ikke lige så god som Caldera, men den er til gengæld  gratis og følger med maskinen. Senere kan man uden problem tilkoble et andet softwareprodukt, når der er råd til det, forklarer Max Tian.

Print i ét pass

Vil man i stedet komme i gang stille og roligt – og til og med  fra en europæisk leverandør – så er Xanté en mulighed.

Melissa van Geldern fra Xanté

– Vi lancerede vores første single pass maskine, baseret på Memjet-hoveder allerede tilbage i 2012. Derefter har vi været i gang med at modificere og ændre den, således at den tilgodeser kundernes forskellige ønsker. Men siden 2016 har den ikke ændret sig meget. Nu er det finjusteringer vi foretager, fortæller Melissa van Gelderen.
– Du skal støvsuge maskinen hver dag og vaske hovederne hvert halve år. Men der imellem kan maskinen arbejde. Memjet Heads rummer to liter farve, og kunden kan selv ombytte. Hovederne foretager automatisk en rengøring, som vi indstiller – for eksempel efter hver 50 ark, oplyser Melissa van Gelderen.
Xanté har nu solgt hundreder af disse maskiner, som koster omkring en million, i Europa. De har ikke oplevet problemer med at service og support er placeret i Holland.
– Hvis du synes prisen er høj, skal du tænke på, at det er alt inklusiv. Du får software til personaliseret print, til farvebesparelse, farveindstilling og andre ting. Mediet kan dog højst være 1,2 meter bredt (trykfladen er kun en meter), men det kan være så langt det skal være.

Dyrt blæk

Xanté havde printet alle vægge på deres stand. Og selv om blækket er dyrt, så havde de brugt for under 50 kroner.

Hvis Xanté er en maskine, der er billig i indkøb, er blækket til gengæld dyrt. Mere end 3.000 kroner per liter gør det til en af de dyreste løsninger, jeg har hørt om.
– Se hellere på hvor meget blæk der bruges. Denne pizza boks bruger 4 euro cent blæk (lige under 50 øre), kommenterer Melissa van Gelderen).
Der er ingen tvivl om, at Xanté-maskinen kan være en god måde for konvertere til at komme i gang med digitalt printet bølgepap uden at bruge en formue. Og fleksibiliteten med det ene øjeblik at kunne køre  med en 2 mm tyk karton til det næste job, hvor der kan indsættes en færdig kapsel på over en cm, er en fleksibilitet, som mange ville elske at have.

Denne artikel er skrevet af vores svenske kollega
fra Sign & Print, redaktør Peter Ollén

Læs videre

Antalis satser stort på relanceringen af kendte varemærker

Forestil dig en verden uden Conqueror? Nej vel, det kunne Antalis heller ikke!
creative-papers_847x401

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Servicevirksomhed i stabil udvikling

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev.
grafiskrep_01

Nyt mediehus samler kræfterne

AGI Publishing House, som udgiver nærværende nyhedsbrev i Danmark, slår sig sammen med emballagemagasinet nord emballage og onlinemediet Packnews.
sammenlægning

De seneste nyheder

Messekig: Avancerede webshops til skilte, tekstiler og detailhandel

Webshops er et af værktøjerne til at udvide sit forretningsområde. Vi har set på løsninger fra AMB Visuals, L-Shop Team og LaserTryk.
amb

Messekig – ECO Award, GOP og Artwork Systems

Messen er i fuld gang og du kan være med til at stemme om, hvilke løsning der skal løbe med prisen årets ECO Interior Award Design.
ecoaward

Sign Print & Pack-messen er åben!

Her kl. 9.00 blev dørene slået op til årets grafiske begivenhed – Sign Print & Pack-messen i Odense Congress Center.
sipp_01

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award