Ikke færre end 70 personer havde tilmeldt sig de to arrangementer om Augmented Reality (AR), som Konica Minoltas og Print og Medier havde arrangeret i fællesskab. Seminarerne bød på meget information om potentialet inden for AR, og gav et bud på hvordan man forholdsvis enkelt kan komme i gang.
Deltagerne kom fra en række små og store grafiske virksomheder, men der var også en betydelig repræsentation fra de grafiske virksomheders kunder. Det rejser spørgsmålet om, hvem det egentlig er, der skal drive den udvikling og gøre AR til et værdiskabende redskab for de grafiske medier?
Forskellige løsninger til forskellige målgrupper
Seminaret viste, at svaret på dette spørgsmål ikke er entydigt. Vi blev præsenteret for to forskellige løsninger, der formentlig henvender sig to forskellige målgrupper. VMA Nordic præsenterede en løsning, hvor udvikling af indhold er en stor del af pakken, og målgruppen overvejende er brandowners. Konica Minoltas løsning er mere målrettet print leverandørerne, og hvor man i højere grad benytter sig af indhold der i forvejen er til rådighed.
Men uanset hvilken løsning man måtte finde mest attraktiv, så er der stor enighed om, at det handler om at skabe noget, der har værdi for slutbrugeren. Derudover skal det medvirke til at øge salget hos, kendskabet til eller præferencen for afsenderen af budskabet. Så det er ikke bare en teknisk ting, men i høj grad et kommunikationsredskab, som kræver viden og indsigt i markeder, målgrupper og mål.
Har man dette, er AR en enestående mulighed for at opnå, ikke bare en øget eksponeringseffekt, men rent faktisk også en mulighed for at spore effekten af fx en konkret trykt annonce, hvilket kan være en udfordring for det trykte medie, hvis man ikke kører med en udstrakt grad af personalisering.
AR åbner mulighed for måling af effekt
Nazer Mehrali fra VMA Nordic fortalte om forskellen mellem Virtual Reality (VR), Augmented Reality og Mixed Reality (MR) og sagde, med et glimt i øjet, at den nemmeste måde at skelne mellem AR og MR er, om man bruger sin smartphone eller et par AR briller til at se effekten. AR er det vi ser gennem telefonen, det mere forbruger-orienterede. MR er typisk er mere industrielt orienteret.
Nazer Mehrali gav en række eksempler på, hvordan VMA Nordic blandt andre har udviklet løsninger til Euroman. Her har de augmenteret en tøjannonce, hvor man bliver ført direkte til en webshop, hvor man kan swipe mellem de beklædningsdele, der er præsenteret i annoncen, se forskellige farvevarianter og lægge varerne i kurven, hvis man vil købe. Det giver både en nem adgang til de annoncerede produkter, og det giver en enestående mulighed for at spore brugernes handlinger med afsæt i en tryksag.
En hurtig vej ind i AR
Ashley McConnell fra Konica Minoltas Business Innovation Center præsenterede Konica Minoltas webbaserede løsning – genARate. Et værktøj der primært er udviklet med henblik på at give print leverandørerne et værktøj i deres kamp for at øge værdien af deres tryksager. Det er meget enkelt og intuitivt værktøj, der åbner mulighed for, med simple midler, at tage AR til sig.
Lidt ligesom med PowerPoint kan man tilføje billeder, video, tekst og lyd ved hjælp af drag-and-drop. Man kan tilføje interaktive knapper og animationer på stort set samme måde som i PowerPoint.
Der er næppe nogen tvivl om, at genARate er et spændende værktøj for dem, der gerne vil have afprøve teknologien. Den store udfordring er, som nævnt indledningsvis, at få gennemtænkt nytten for afsenderen og modtagern ordentligt, så det ikke ender som en ligegyldig gimmick. For at undgå dette kom Ashley McConnell med et rigtig godt råd til sidst: – Hvis I vil være sikre på, at brugerne gider downloade app’en for at se augmenteringen af trykket, så gælder det om at tilbyde noget eksklusivt indhold. Noget man kun kan se, via denne app.