For 24 år siden besluttede René Vestergaard, at han ville være selvstændig, så han startede PR Offset. I dag er der 36 ansatte og de er et grafisk kommunikationshus med kompetencer inden hele spektret fra online-kommunikation og design til hele det trykte/printede segment i store som små formater og små som store oplag.
Da René Vestergaard startede PR Offset skete det helt fra bar bund. Han havde ingen kunder med, så alt er bygget op fra bunden. Men her 24 år senere, kan han glæde sig over, at flere kunder har været med i alle 24 år. Han kan også glæde sig over, at virksomheden oplever en støt vækst hvert år.
Det kommer ikke af sig selv. Men som tidligere håndboldspiller har René Vestergaard også den indstilling, at man går på banen for at vinde, og man vinder kun, hvis man hele tiden bliver bedre. Og helst bedre end modstanderen.

– Ja, og så kan jeg rigtig godt lide maskiner, ikke mindst nye maskiner, der kan noget mere og kører mere effektivt. Ved løbende at investere i udstyr, der er mere effektivt end det vi havde, kan vi tilbyde kunderne mere til kosteffektive priser. Det er også en måde at blive bedre på. Vi har derfor altid fulgt med udviklingen, men har også ventet på det rette tidspunkt, så det ikke bare er et skift for at få nye maskiner, men kun erhverve sig nye maskiner, når der er markante innovations-ændringer, forklarer René Vestergaard.
Nu skal den nye Iridesse vise, hvad den kan

For omkring 11 år siden blev den første digitale printer installeret. For to år siden blev der investeret i en Xerox Igen 150. Og så skete der noget.
– Nu var kvaliteten på et niveau, som betød, at vi kunne begynde at flytte opgaver fra offset til digital produktion, fortæller René Vestergaard.
Og som nævnt, så er René Vestergaard glad for maskiner, og den effektivitet, de kan tilføre virksomheden, så PR Offset har også investeret i Xerox’ nye Iridesse produktionsprinter. Den er netop blevet installeret for et par uger siden, da vi besøger virksomheden i Fredericia.
– Det er en maskine, der kan nogle sjove ting. Den kan fx køre 120 cm i længden. Den kører fire farver plus to. Og vi kan nu køre med guld og sølv, hvid og clear. Dette kan skabe mange nye metallic-farver. Vi kan også printe på en masse sjove medier inklusiv høje gramvægte, som vi nu kan tilbyde vores kunder. Og det er heller ikke uinteressant, at vi kan køre på ubestrøget papir. Samlet giver det os mange muligheder, vi kan tilbyde kunderne. Og endnu flere, når vi får eksperimenteret lidt med Iridessen.
Der er allerede kørt flere opgaver, hvor guldeffekten er udnyttet.
Den nye Iridesse erstatter en lidt ældre Versant, og der står fortsat også en Xerox 1000 i den digitale produktionsafdeling.
– Investeringen skete for at vi kunne tilbyde kunder endnu mere, og stadig in-house til en god pris og ikke mindst kvalitet. Og kvaliteten er der ikke noget at udsætte på. Den er på et niveau, hvor vi nu kan skifte mellem offset og digitalprint på Iridessen, forklarer René Vestergaard.
De digitale afdelinger skaber væksten
Hos PR Offset har de også en digital storformat-afdeling, hvor de kan alt fra print til udskæring af figurer. Det er en investering, der lige som den digitale produktionsprintafdeling er foretaget for at gøre virksomheden mere alsidig og fremtidssikret.
René Eliassen, der kommer fra Bestsellers in-house printafdeling, er blevet ansat til at tage det overordnede ansvar for hele det digitale område, som er fyldt med udstyr, men heldigvis kan betjenes af få personer. Der er fx kun én til at betjene de tre digitale printere.
Men selv om den digitale del af produktionen fylder meget, så udgør offset produktionen fortsat cirka 65 procent af omsætningen, men storformatafdelingen er det største vækstområde. Generelt vækster hele huset, og har gjort det gennem flere år. Det er dog på de digitale områder, der opleves fremgang. Offsetdelen holder status quo. Men overordnet opleves der ikke kun vækst på omsætningen, overskuddet øges også hvert år.
Udfordringer og tanker om strategi

– Udfordringen gennem hele den 24-årige udvikling har nok været workflow-delen. Men jeg er jo så meget sportsmand, at jeg ved, at man ikke når noget uden at gøre noget for det. Der er dog grænser for, hvor meget vi kan automatisere. Det ligger ikke til de opgaver, vi har og gerne vil arbejde med, forklarer René Vestergaard.
– En anden udfordring, vi kommer til at stå i om nogle år, er nok, hvad vi skal investere i. Og hvordan skal vi udvikle os. P.t. har vi hverken planer om opkøb eller salg. Vi skal heller ikke være større end at kunderne stadig føler sig velkomne og kan få en personlig betjening. Men vi skal hele tiden udvikle os, så vi møder modstanderne med viljen og evnen til at vinde, slutter René Vestergaard vores samtale.