Bjarne Nielsen beretter om "Striden om Grafisk Forbund"

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 21 August 2018
OPDATERET: 21 August

Bjarne Nielsen, der i dag er 69 år, har et langt arbejdsliv bag sig i den grafiske branche. Han er uddannet i Høng Bogtrykkeri, hvor han i læretiden blev formand for Lærlingeklubben i Slagelse og så fulgte forskellige tillidsposter i grafiske forbund resten af Bjarne Nielsens aktive erhvervsliv.  Han sluttede som næstformand i HK/Privat. Det betyder, at han har fulgt udviklingen for hele branchen tæt og har været involveret i de forandringer, der som følge af den teknologiske udvikling, fandt sted i fagforbundene.

”Striden” i forbundet handlede blandt andet om opdelingen mellem litografer og typografer.

Bjarne Nielsen har brugt 1,5 år på at skrive bogen Striden om Grafisk Forbund

– Man burde have været i samme organisation, men det blev først en realitet i 1993, hvor det skete meget tidligere i Norge og Sverige. Men der var både personlige og politiske modsætninger, der betød, at processen til et samlet forbund trak ud, fortæller Bjarne Nielsen.

Den digitale udvikling betød dog, at meget af deres arbejde blev overtaget af journalister og HK’ere,  og da forbundet tabte en voldgiftssag omkring desktoparbejdet, som lå under HK, i 1999, nedlagde Grafisk Forbund sig selv.

Hele det forløb, syntes Bjarne Nielsen, skulle videreformidles til interesserede og ikke mindst med historien for øje.

– Det har været en sjov proces at arbejde med bogen. Den har betydet, at jeg har gennemlevet en stor del af mit liv. Arbejdet med bogen har taget omkring 1,5 år, hvor jeg dog mest har skrevet i vinterperioden.

Bogen “Striden om Grafisk Forbund”, som udgives af Grafisk Almenvelgørende Fond,  præsenteres ved en reception i HK den 6. september kl. 16.00. Alle er velkomne.

De seneste nyheder

Robotfactory med fuldautomatisk skæresystem

Robotfactory viste på FESPA deres automatiserede skæresystem med to ABB-industrirobotter i samarbejde med et industrielt Zünd D3 skærebord.
robot_01

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S

Sangill Grafisk overtager aktiviteterne fra Spiralin A/S og styrker efterbehandlingstilbuddet i Prinfo-kæden.
Screenshot

Fujifilm: "Det er sjældent, at der lanceres en ny blækteknologi"

Fujifilm har udviklet en helt ny blækteknologi. AQUAFUZE kombinerer UV-LED og vandbaseret blæk.
Fuji_01

Dansk virksomhed indtager USA og indgår samarbejde med Disney

Poster & Frame Art Group har på få år skabt en international succes, der bringer dansk design og automatiseret printproduktion til USA.
P&F_01

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk