Papirets dag hos Konica Minolta

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 19 June 2018
OPDATERET: 19 June

I sidste uge var Konica Minolta vært ved et Åbent-Hus arrangement for kunder og interesserede. De havde inviteret deres samarbejdspartner med omkring storformatudstyr, Epson, med. Det var Iftekhar Butt, der stod klar til at fortælle om Epsons storformatløsninger, hvor der blandt andet i øjeblikket er stort fokus på alt inden for dekoration og tekstilprint.

Iftekhar Butt fra Epson
Vibeke Østergaard fra Papyrus i snak med interesserede besøgende

Også Papyrus var inviteret med. Her mødte vi  blandt andre Vibeke Østergaard, der kunne fortælle, at specialprodukter har fået en renæssance – ikke mindst papir med struktur. Det skal helst ikke være helt hvidt papir, men snarere noget mere naturfarvet, fortæller Vibeke Østergaard. Der er generelt stor efterspørgsel i øjeblikket på papir, der tydeligt siger ”genbrug”.

Inden vi går til arrangementets taler, så var Konica Minoltas MGI Jet Varnish et trækplaster, og der blev vist eksempler på forædlingsmuligheder, kørt i Jet Varnish’en, som også deltog i Print & Mediers test af digitale folieringsmuligheder her tidligere på måneden. Den test kan du læse mere om i næste uge her på siden.

Udfordringer skal vendes til muligheder

Og så kommer til dagens hovedpunkt. Konica Minolta havde inviteret Grakoms direktør Thomas Torp til at holde et indlæg om branchens fem megatrends. Det var et rigtig fint indlæg, der meget forenklet handlede om, hvordan man vender en udfordring til en mulighed. Nedenfor ganske korte klip fra indlægget.

Thomas Torp var inviteret som taler til Konica Minoltas Åbent-Hus arrangement

– Vi er under forandring, men det er alle brancher, sagde Thomas Torp i  sin indledning.

De fem megatrends er: Digitalisering og individualisering, Teknologisk udvikling, Globalisering og konkurrence, Miljø- og klimadagsorden, Stigende velstand og forbrug.

Digitalisering og individualisering:

Kommunikation bliver individualiseret og digital. Det er billigt og et fint alternativ, om vi må forholde os til. Tryk falder konstant, men samtidig stiger omsætningen på kommunikation, så der er et marked. Glem pessimismen, der er penge at tjene, lød ordene fra Thomas Torp.

– Find ud af papirets styrker, og når man ikke kan konkurrere på pris,s å må man finde ud af, hvordan man så kan gøre det til noget unikt, fx ved forædling. Mængden af tryk falder nok fortsat, men måske kan der tjenes mere på hver opgave.

Teknologisk udvikling:

Der bliver færre og færre i branchen, men der bruges flere penge på maskiner. Det kræver power, derfor er det nødvendigt med større virksomheder.

– Vi er nødt til at være med på den teknologiske udvikling for at være konkurrencedygtige, mente Thomas Torp.

Globalisering:

Der vil komme mere og mere konkurrence fra andre lande. Tidligere var markedet den lokale by, så blev det landsdele, og så hele DK. Nu udvider vi også uden for Danmarks grænser, hvis vi kan se mulighederne.

– Vi kan ikke undgå globalisering, derfor skal vi blive en del af del, opfordredre Thomas Torp, der også opfordrede branchen til at forsøge at konkurrere på andet end pris.

Miljø& Klima:

Den eksisterende stemning mod plast kan vendes til en fordel for papir.

– Vi må selv ud og fortælle, at vi er miljøvenlige,  sagde Thomas Torp.

Stigende velstand:

Der bliver købt mere, og der er derfor også brug for markedsføring og kommunikation. Og der bliver behov for mere emballage. Der er muligheder.

– Enhver trend er en udfordring, men den rummer også muligheder, konkluderede Thomas Torp, som afslutning på sit indlæg. Og han sagde at også Grakom har en rolle for at skabe viden om fx data, eksport med mere, således at branchen bliver klædt på til at gribe mulighederne.

De seneste nyheder

Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

På årets Fespa bød Durst Group på flere nyheder, ikke mindst den nye fladbed-printer P5 X, som bliver virksomhedens stærke kort i Europa, når salget af Vanguard ophører.
Durst_01
Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Med nyheder inden for både flatbed- og rulleprint samt DTF/DTG havde Epson meget at fremvise på FESPA.
S7100
Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly