Papirets dag hos Konica Minolta

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 19 June 2018
OPDATERET: 19 June

I sidste uge var Konica Minolta vært ved et Åbent-Hus arrangement for kunder og interesserede. De havde inviteret deres samarbejdspartner med omkring storformatudstyr, Epson, med. Det var Iftekhar Butt, der stod klar til at fortælle om Epsons storformatløsninger, hvor der blandt andet i øjeblikket er stort fokus på alt inden for dekoration og tekstilprint.

Iftekhar Butt fra Epson
Vibeke Østergaard fra Papyrus i snak med interesserede besøgende

Også Papyrus var inviteret med. Her mødte vi  blandt andre Vibeke Østergaard, der kunne fortælle, at specialprodukter har fået en renæssance – ikke mindst papir med struktur. Det skal helst ikke være helt hvidt papir, men snarere noget mere naturfarvet, fortæller Vibeke Østergaard. Der er generelt stor efterspørgsel i øjeblikket på papir, der tydeligt siger ”genbrug”.

Inden vi går til arrangementets taler, så var Konica Minoltas MGI Jet Varnish et trækplaster, og der blev vist eksempler på forædlingsmuligheder, kørt i Jet Varnish’en, som også deltog i Print & Mediers test af digitale folieringsmuligheder her tidligere på måneden. Den test kan du læse mere om i næste uge her på siden.

Udfordringer skal vendes til muligheder

Og så kommer til dagens hovedpunkt. Konica Minolta havde inviteret Grakoms direktør Thomas Torp til at holde et indlæg om branchens fem megatrends. Det var et rigtig fint indlæg, der meget forenklet handlede om, hvordan man vender en udfordring til en mulighed. Nedenfor ganske korte klip fra indlægget.

Thomas Torp var inviteret som taler til Konica Minoltas Åbent-Hus arrangement

– Vi er under forandring, men det er alle brancher, sagde Thomas Torp i  sin indledning.

De fem megatrends er: Digitalisering og individualisering, Teknologisk udvikling, Globalisering og konkurrence, Miljø- og klimadagsorden, Stigende velstand og forbrug.

Digitalisering og individualisering:

Kommunikation bliver individualiseret og digital. Det er billigt og et fint alternativ, om vi må forholde os til. Tryk falder konstant, men samtidig stiger omsætningen på kommunikation, så der er et marked. Glem pessimismen, der er penge at tjene, lød ordene fra Thomas Torp.

– Find ud af papirets styrker, og når man ikke kan konkurrere på pris,s å må man finde ud af, hvordan man så kan gøre det til noget unikt, fx ved forædling. Mængden af tryk falder nok fortsat, men måske kan der tjenes mere på hver opgave.

Teknologisk udvikling:

Der bliver færre og færre i branchen, men der bruges flere penge på maskiner. Det kræver power, derfor er det nødvendigt med større virksomheder.

– Vi er nødt til at være med på den teknologiske udvikling for at være konkurrencedygtige, mente Thomas Torp.

Globalisering:

Der vil komme mere og mere konkurrence fra andre lande. Tidligere var markedet den lokale by, så blev det landsdele, og så hele DK. Nu udvider vi også uden for Danmarks grænser, hvis vi kan se mulighederne.

– Vi kan ikke undgå globalisering, derfor skal vi blive en del af del, opfordredre Thomas Torp, der også opfordrede branchen til at forsøge at konkurrere på andet end pris.

Miljø& Klima:

Den eksisterende stemning mod plast kan vendes til en fordel for papir.

– Vi må selv ud og fortælle, at vi er miljøvenlige,  sagde Thomas Torp.

Stigende velstand:

Der bliver købt mere, og der er derfor også brug for markedsføring og kommunikation. Og der bliver behov for mere emballage. Der er muligheder.

– Enhver trend er en udfordring, men den rummer også muligheder, konkluderede Thomas Torp, som afslutning på sit indlæg. Og han sagde at også Grakom har en rolle for at skabe viden om fx data, eksport med mere, således at branchen bliver klædt på til at gribe mulighederne.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Addbrand: "Vores ambition er konstant vækst"

Addbrand har de seneste år foretaget flere opkøb, både i Sverige og Danmark, og ambitionen er at vokse yderligere.
addbrand_SV_01

SPG investerer i automatisk skæreprogram

Scandinavian Print Group har for nylig investeret i det automatiske skæreprogram CompuCut fra Polar.
PolarCut_01

Ricoh Pro C9500 åbner for print på endnu tykkere materialer

Ricoh udvider mulighederne for sin Pro C9500 digital printer. Med en ny tilføjelse kan man printe på endnu kraftigere materialer.
Ricoh Pro C9500

Svendborg får nyt skiltefirma – med smart laminatorbord

Foliemesteren slog dørene op i slutningen af 2024. Det er Theis Pil Johansen, der står bag det nye firma.
Foliemestern 3