Det er ikke bare en talemåde, når Hans-Henrik Uttenthal siger, at familievirksomheden – Uttenthal A/S – har været i markedet i 117 år. De har været her i 117 år og Hans-Henrik er fjerde generation. Uttenthal er Skandinaviens største forædlingsvirksomhed. Det er derfor oplagt at spørge, hvordan de ser på udviklingen i netop forædling af grafiske produkter.
Mange forskellige tendenser påvirker udviklingen
Hans-Henrik Uttenthal, direktør og indehaver, forklarer, at det er nødvendigt at dele svaret lidt op fordi, der en række forskellige tendenser, som hver især bidrager på deres måde:
– Helt overordnet er mængden af tryksager faldende, så selvom vi kan tale om, at den procentvise andel af forædlede tryksgaer er stigende, så er det i et generelt faldende marked. Summen er, på nuværende tidspunkt, et nogenlunde stabilt marked. Der er også stor forskel inden for de forskellige markedssegmenter. Vi laver ikke ret mange bogomslag, magasiner eller andre mere traditionelle grafiske produkter. Det foregår hos fx Nørhaven, LaserTryk og i de baltiske lande, hvis det overhovedet foregår.
Til gengæld ser vi en markant stigning inden for emballage, hvor især æsker i pap og bølgepap skal have mere eksklusive udtryk. Så vi har fortiden lagt vores fokus på håndtering af emballage og linerproduktion.
Der er altid en risiko for, at kunden selv tager over
Konkurrencen på forædling af magasiner gjorde, at Uttenthal for nogle år tilbage solgte det udstyr til Stibo, som har en stor intern magasinproduktion. Hans-Henrik Uttenthal beskriver forløbet som meget karakteristisk for, hvordan deres markeder/kunder udvikler sig.
– Vi har rigtig mange gange oplevet at der først er en spirende interesse, så breder den sig og på et eller andet tidspunkt vil kunderne have det in-house. Så det er med at kende sin besøgstid og tjene penge i den periode, der forløber mellem din egen investering og til kunderne selv tager over.
Det er i kombinationen af teknologier, at styrken ligger
Selv om noget af udstyret er solgt fra, så råder Uttenthal fortsat over en betydelig maskinpark på deres over 3.000 m2 store produktionsareal. De har udstyr til blandt andet UV-lakering, digitalprint, UV offsettryk, kachering, foliering og prægning. Det er i den høje specialiseringsgrad og i evnen til at kombinere de forskellige teknologier, at Uttenthal har sin styrke. Fx trykker de, de selvklæbende skilte som forretningerne har siddende i vinduet, der fortæller, hvilke kreditkort der kan anvendes i butikken. Og det er ikke nogen enkel tryksag:
På en selvklæbende folie trykkes et spejlvendt 4-farvemotiv i UV offset. Så trykkes en hvid i serigrafi for at give motivet en bund, så påføres en metalfolie for at forhindre lysgennemtrængning, så endnu en serigrafi hvid, så et retvendt 4-farve offsettryk og endelig en UV-beskyttelseslak. Fire forskellige teknologier for et lille klistermærke! Men det er blandt andet det, de er gode til hos Uttenthal. Og så er der selvfølgelig forædlingen af liner til produktion af bølgepapemballage. Om det fortæller Hans-Henrik Uttenthal:
– Der er en stigende efterspørgsel efter forædling af specielt bølgepapemballage. Den nøgne brune papæske er ikke længere nok, hvis slutbrugeren skal have en eksklusiv oplevelse. Det kan vi afhjælpe ved fx at påføre en metalfolie på en liner og efterfølgende trykke 4-farve offset. Den kvalitet vi kan opnå, ved at kombinerer forskellige teknologier, er endnu ikke tilgængelig som digital teknik. Det er fx ikke muligt at opnå den tæthed vi har i serigrafisk tryk.

Man skal spille på følelser og erindring
Hans-Henrik er sikker på, at der lang tid frem vil efterspørges forædling af emballage. Det handler om at skille sig ud fra de andre, når forbrugeren skal træffe sit valg og at efterlade et indtryk af eksklusivitet, når varen pakkes ud.
– Man skal spille mere på følelser og erindring samt det forhold, at alle vores sanser bidrager til helhedsoplevelsen.
Fremtiden tegner …
Selv om det egentlig går meget godt hos Uttenthal, så er Hans-Henrik Uttenthal ikke helt skråsikker på, hvordan fremtiden ser ud. For selv om han tror på fortsat efterspørgsel efter forædling, så er der en række ubekendte i ligningen:
Digital forædling er en af dem. For tiden føler de ikke, at teknologien er der, hvor den skal være, men det kommer givetvis. Men hvis de hos Uttenthal skal investere i en digital forædlingsmaskine, skal den kunne afskrives over fem år og give en million på bundlinjen hvert år, siger Hans-Henrik og det kan han ikke se for sig.
Det kan også hænde, at teknologien bliver så enkel, at kunderne selv foretager investeringen og udfører opgaverne internt. Det er set før.
Endelig er der hele usikkerheden over, hvordan fremtidige generationer ser på markedet. For selv om vi egentlig synes der er rigtig mange gode argumenter for både grafiske produkter og forædling, så er de unge generationer måske bare helt ligeglade?
Tankerne har i hvert fald fået Hans-Henrik Uttenthal til at overveje, om ikke de skulle søge ind i et større fællesskab. For eksempel ved opkøb eller fusion. Virksomhedens nuværende størrelse på omkring 30 mand er en god størrelse, og der er plads til tilpasninger begge veje, uden de store fysiske forandringer. Men kommer de fx under 20 mand skal hele set-up’et gentænkes. Så det ville være rart med et mere langsigtet og stabilt samarbejde, som også kunne danne grundlag for nogle bæredygtige investeringer.