Buchs er en kommunikationsvirksomhed i Randers med rødder tilbage i 1879. Tilbage i 2005 skete der et generationsskifte fra Poul Erik Olesen, der gav tøjlerne videre til sønnen Henrik Olesen. Virksomheden var tidligere et traditionelt offset-trykkeri, men det har udviklet sig kraftigt i de seneste 10-12 år.
Vi har aftalt et besøg for at høre lidt mere om transformationen fra trykkeri til kommunikationsvirksomhed – og fra at være drevet af de muligheder, der produktionsmæssigt var inhouse til at se på flere muligheder, og hvor det er mest rentabelt at udføre opgaverne.
Outsourcing af opgaver til eget vietnamesisk selskab
Poul Erik Olesen så tidligt, at der kunne være muligheder i at outsource prepress-opgaver. Han havde tidligere været involveret i et Danida-projekt i Zimbabwe, derfor var det oplagt at benytte viden og erfaringer fra projektet til at begynde outsourcing af alt hovedsagelig billedarbejde.
Det blev en succes. I dag ejer Buchs prepress-virksomheden Minh Graphic i Vietnam sammen med reklamebureauet envision, som blandt andet beskæftiger sig med tilbudsaviser. Der er omkring 50 medarbejdere i Vietnam-virksomheden.
Kontaktdirektør og partner Thomas Søby, som vi taler med hos Buchs, var i sin tid selv med til sammen med sin hustru, at bygge den vietnamesiske virksomhed op. De boede to år i landet.
Vietnamprojektet vokser og benyttes også som rugekasse
Det er ikke kun maskiner, der skaber effektiv drift, fortæller Thomas Søby. For Buchs har outsourcing af prepress på et highend niveau været en succes. På sigt vil fx også online komme til at fylde mere ”derude”.
– Vietnam er generelt lidt af en rugekasse for nye projekter og kompetencer, lyder kommentaren fra Thomas Søby, der mener, at de på det redaktionelle plan nok har Europas bedste og mest udviklede set-up.
Inhouseproduktion, hvor intet går galt
Men outsourcing af prepress er kun en del af den udvikling Buchs har gennemgået. Det er ikke vigtigt, at de kan producere alt inhouse. Det er vigtigt at de kan tilbyde deres kunder en totalløsning inden for kommunikation. Hvor opgaverne løses, er ikke altid det vigtigste. Men huset har stadig en veludstyret produktionsafdeling.
– Vi producerer blandt andet en del medico-opgaver med alt fra opsætning og myndighedsgodkendelse til selve produktionen af emballager, labels og indlægssedler.
Medico-branchen kræver stor sikkerhed, og hos Buchs har de skabt et produktions set-up i Randers, hvor du skal være dygtig for at få noget til at gå galt. Hele værdikæden ligger inhouse.
Udviklingen fra trykkeri til kommunikationsvirksomhed

Når man besøger Buchs oplever man en kreativ stemning fra det øjeblik, man træder ind gennem døren. Et åbent kontorlandskab møder øjet, men det er alligevel bygget op i ”ø’er”, og lidt længere inde i lokalet er der grønt. Som i en regnskov. Men byen er jo også kendt for Randers Regnskov. Thomas Søby forklarer, at bygningen er opført i samme tidsrum som netop Randers Regnskov, så det er måske ikke så mærkeligt, at den er født med sin egen grønne regnskov. Det giver stemning, og der er noget at tale om med det samme, når kunder kommer i huset. Skoven er fredet på trods af der ofte er behov for de ekstra kvadratmeter.
I dag har Buchs en fuldt udviklet kommunikationsafdeling, der tilbyder kunderne hele paletten af ydelser lige fra strategi og rådgivning, til grafisk design og onlinemarkedsføring samt produktion af løsningerne.
Udviklingen fra trykkeri til kommunikationsvirksomhed er blandt andet sket gennem opkøb af kompetencer. Hvor de fleste andre virksomheder køber sig til flere kunder og øget volumen, har Buchs også haft en strategi om at købe sig til de kompetencer, de ikke naturligt selv havde. Det betyder, at de enkelte kompetenceområder, fx strategi og rådgivning, er udviklet på deres egne præmisser og ikke ud fra et trykkeris præmis. Der er ikke tale om et reklamebureau, der skal skabe opgaver til trykkeriet. Det skal de, hvis det er den optimale løsning for kunden, men hvis det er en ren online-løsning, så er det løsningsforslaget.
Buchs har også købt sig til nogle af de mere produktionsmæssige kompetencer som det fx var tilfældet, da de opkøbte en skiltevirksomhed for også at kunne tilbyde kunderne de opgaver i et løsningsforslag.
– For nye kunders vedkommende er vi typisk med lige fra rådgivningsfasen, så vi har en tæt dialog om, hvordan de får mest ud af deres marketingbudget, forklarer Thomas Søby.
Fremtidsplanerne?

Det er svært at sige, hvad fremtiden bringer, mener Thomas Søby, men der vil hele tiden blive set på, hvad der er af muligheder i markedet, og der vil hele tiden blive målt på værdien af at have alle funktioner inhouse, så der kan komme til at ske ændringer på den front. Men det vil stadig give mening at have in-house produktion fremover, da en del opgaver løses i tæt samarbejde med kunderne.
– Men der vil klart ske en udvikling på bureau- og onlinesiden. I dag tør vi i branchen generelt ikke tale om andet end pris med kunderne. Det skal der ændres på, og det vil vi gøre med at kunne tilbyde dem totale kommunikationsløsninger, slutter Thomas Søby vores samtale.