Epson SureColor tager markedsandele

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 31 March 2017
OPDATERET: 31 March

Epson er en moderne, japanskbaseret virksomhed. Koncernen bruger hver dag mere end $ 1 million på research- og udviklingsafdelingen, og der  registreres hvert år omkring 5.000 nye patenter. Mere end 50.000 patenter er konstant aktive.

I  Epson Europa beskæftiges 1.700 medarbejdere, og for regnskabsåret 2015 omsatte de for € 1.577 mio.

Egne teknologier – hele vejen rundt
Den store aktivitet inden for R&D betyder blandt andet, at al teknologisk udvikling inden for storformat sker in-house. Ingen andre virksomheder udvikler egen blæk til alle printteknologier. Det gør de hos Epson, hvor såvel UV, solvente og vandbaserede teknologier er Epson udviklede og patenterede. Det betyder, at Epson kan sælge blæk til absolut konkurrencedygtige priser.

SureColor S-serien er en storsælger
Inden for eco-solvente storformatprintere har Epsons SureColor længe ligget i top 5, og sidste år rykkede den for alvor. Ifølge Infosource lå SureColor S-serien i 2015 på en femteplads med 9 % markedsandel. I 2016 havde de opnået at få 28,4 % markedsandel. Det gav en førsteplads foran Roland, Mutoh og Mimaki.

20 solgte SureColor S80600 på Sign & Print i Stockholm
På Sign & Print Scandinavia i Stockholm i februar måned blev der solgt hele 20 SureColor S80600 printere. I Danmark oplyser Iftekhar Butt, at der de seneste to år er installeret mange nye SureColor-maskiner inden for skiltemarkedet, tekstilsegmentet og foto/fine art.

Og ifølge Iftekhar Butt forventer Epson en fortsat stor installationsrate af SureColor-maskinerne, som også vil blive vist på den danske Sign & Print til september i Odense. Og inden da på Fespa i Hamborg.

Hvorfor har SureColor succes?
– Det skyldes helt klart kvaliteten og farverummet. Det er årsagen til succesen, forklarer Iftekhar Butt.

– SureColor S80600, der er en 10-farve printer med hvid og metal, kan ramme 98,2 % af Pantone farverne. Det svarer til en prøvetryksprinter. Det var tidligere kun vandbaserede printere, der kunne opnå det resultat, og de vandbaserede printere ligger på 99 % korrekt Pantone farvegengivelse. Alle SureColor S80600 printere leveres i dag med Pantone certificering.

Kvalitet og farvegengivelse er vigtige parametre
For Epson er det vigtigste salgsparameter kvaliteten og korrekt farvegengivelse. Dernæst er det hastigheden.

Et andet vigtigt salgsparameter er, forklarer Butt, at Epson ikke blot installerer en maskine. De installerer en løsning.

Print & Save et andet vigtigt parameter
Print & Save er en all inclusive-aftale, der indgås efter en beregning ud fra kundens forventede forbrug. All Inclusive dækker service, blækforbrug og evt. udskiftning af printhoveder. Kunden kan med en Print & Save aftale sikre, at produktionsomkostningerne bliver holdt på et konkurrencedygtigt niveau, hvor blækpriserne kan konkurrere med tredjeparts blækpriser.

Hvilke opgaver løses med SureColor S-serien?
– Det, en UV-maskine ikke kan kvalitetsmæssigt, det kan vores eco-solvente S-serie, lyder det korte og præcise svar fra Iftekhar Butt.

Kunderne kommer fra mange forskellige brancher. Lige fra reklamebureauer, kunstnere, trykkerier, skiltevirksomheder, in-house-produktionsafdelinger, arkitekter med mange flere, slutter Iftekhar Butt vores samtale om SureColor S-seriens vilkår på det danske marked.

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01