Det danske højteknologifirma Trojanlabel har sat et markant aftryk i markedet for digitalt etiket- og emballagetryk. I løbet af bare tre år har de udviklet og markedsført tre forskellige løsninger til etiket- og emballagemarkedet – løsninger der hver for sig er en succeshistorie.
At der er tale om en succes, vidner de tørre tal om. På bare tre år har Trojanlabel skabt en omsætning på over 50 millioner kroner med en vækstrate i seneste regnskabsår på intet mindre end 60 %. Det er sket helt uden tilskud fra vækstfonde og uden etablering af ekstern gæld, hvilket gør det hele endnu mere imponerende.
Hurtig markedsintroduktion og lav pris
Baggrunden for succeserne – Trojan1, Trojan2 og Trojan3 – skal findes i specielt to forhold, fortæller Mikkel Wichmann, medstifter og administrerende direktør i Trojanlabel. For det første har de en stram styring af produktudvikling og kommercialisering af de enkelte løsninger der sikrer, at produkterne når hurtigt frem til markedet, dernæst gør de alt for, at løsningerne er prismæssigt er attraktive for de fleste trykkerier.
– Det handler om at fremstille det produkt, som løser netop de udfordringer kunderne står over for, hverken mere eller mindre. Uden fordyrende og komplicerede features. Og vel at mærke uden at gå på kompromis med den kvalitet, der er helt afgørende for vores kunder, siger Mikkel Wichmann.
Tilgængelighed og ny markedsadfærd
Tilgængeligheden gælder ikke kun tilstedeværelsen i markedet og den attraktive pris, den gælder også brugervenligheden. Udstyret er så enkelt at betjene, at det stort set kan producere samme dag, som det installeres. Træning og tilvænning er næsten overflødig. Det muliggøres ved, at maskinerne produceres som en samlet boks, der bare skal sættes i en helt almindelig stikkontakt, og derfra styres fra en touchskærm.
Trojanlabels printere er ikke bare nye produkter med et attraktivt pris/ydelsesforhold. De er med til at ændre hele den måde, hvorpå etiketprint og tiltrykning på emballager foregår. Hvor det tidligere var stærkt specialiserede virksomheder, som forestod etiket- og emballagetryk, så ser man i stigende grad varemærkeejere, pakkerier, emballageproducenter og grafiske servicevirksomheder varetage disse opgaver fordi, prisen er overkommelig, betjeningen er nem, opgaverne kan produceres, når de skal bruges uden fordyrende lagerbinding, og så kan de lave variable data og personalisering i den kvalitet kunderne efterspørger.