En grafikers fornemmelse for farver

PUBLICERET: 11 October 2016
OPDATERET: 11 October

For grafiker og designer Kay Werner Schmidt er farverne og deres kompositioner hjerteblod. Du vælger farverne med største omhu, og der må ikke være nogen slinger i valsen, når de skal ned på papiret. Den holdning har givet Kay Werner mange kampe og ikke mindst mange dyrt købte erfaringer, som han heldigvis har kanaliseret ud i tre værker, hvor andre grafikere kan hente inspiration, visdom og ikke mindst praktisk vejledning.

En designbibel
Det første værk, Grafisk Design som den helt enkelt hedder, kom i 2004 og er en garnhæftet moppedreng i bogkassette med en samlet vægt på 3 kilo! I den gennemgår Kay Werner med stor omhyggelighed mulighederne ved anvendelse af farver på tryk. Enkelte ark er trykt med helt op til 18 farver. Andre steder er der eksempler på, hvad staffage (Pantone) farver kan gøre ved et billede, eller hvad hvis man vælger Hexacrome eller 7-farve tryk? Hvad betyder det så? Der er ikke sparet på nogle effekter, og alt sammen i et lækkert grafisk design.

Præcision og intuition
For Kay Werner var det naturligt at følge bogen om mulighederne i grafisk design op med et værktøj til at understøtte valget og styringen af farver. Det blev til Triangle Colorscale, som er en farveskala trykt på en række forskellige papirkvaliteter. Der er to ting, der gør disse farveskalaer til noget særligt. Den ene er Kay Werners omhyggelighed med fremstilling, der gør, at hver eneste farveskala sidder lige i skabet i forhold til ISO-standarden. Det har kostet papir, tid og tårer, men det lykkedes til sidst. Det andet er selve opbygningen af farveskalaen. Her følger farveskalaen en designers måde at tænke farver på. Du vælger kulør ved at slå op på en side. Her får du så den samme kulør præsenteret fra lyse til mørke nuancer præsenteret lodret, og fra meget mættet til helt neutral præsenteret vandret.. Ønsker du en anden kulør skifter du til en anden side.

Det grafiske udtryk kan anvendes både til ophængning som udsmykning, og til mere direkte in- eller outstore promotion. Eksemplet her er fra optikeren Heiko Stumbeck.
Det grafiske udtryk kan anvendes både til ophængning som udsmykning, og til mere direkte in- eller outstore promotion. Eksemplet her er fra optikeren Heiko Stumbeck.

Guide i farvekomposition
Som en krølle på det hele valgte Kay Werner at lave endnu en guide. Denne gang en hjælp til at sammensætte farver. Med bogen Composing Colors forklarer han lidt teori om sammensætning af farver og viser en perlerække af eksempler, som understøtter budskaberne. Alt sammen med sit sikre grafiske håndelag.

Nye veje
Men nu er det slut med doceringerne i farvedesign og -teori. Kay Werner er stadig mest grafiker og designer, og har kastet sig ud i et nyt projekt, hvor han, især for virksomheder, tilbyder at lave udsmykning, der afspejler deres virke. Jeg mødte ham på Vinstuen 90 på Gammel Kongevej, som i år fejrer 100 års jubilæum. Det fejrer de blandt andet med en serie grafiske arbejder af Kay Werner med temaet vinglas. Tolv forskellige slags glas er stiliseret og indsat i forskellige farvekombinationer. I nogle af billederne matcher en af billedets tre farver fuldstændig farven på væggen. Kay Werners farvegefühl fornægter sig ikke.

Du kan læse om andre projekter og ovenstående værker på kaywerner.dk

Du kan købe Kay Werner Schmidts bøger hos Grafisk Litteratur

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01