For grafiker og designer Kay Werner Schmidt er farverne og deres kompositioner hjerteblod. Du vælger farverne med største omhu, og der må ikke være nogen slinger i valsen, når de skal ned på papiret. Den holdning har givet Kay Werner mange kampe og ikke mindst mange dyrt købte erfaringer, som han heldigvis har kanaliseret ud i tre værker, hvor andre grafikere kan hente inspiration, visdom og ikke mindst praktisk vejledning.
En designbibel
Det første værk, Grafisk Design som den helt enkelt hedder, kom i 2004 og er en garnhæftet moppedreng i bogkassette med en samlet vægt på 3 kilo! I den gennemgår Kay Werner med stor omhyggelighed mulighederne ved anvendelse af farver på tryk. Enkelte ark er trykt med helt op til 18 farver. Andre steder er der eksempler på, hvad staffage (Pantone) farver kan gøre ved et billede, eller hvad hvis man vælger Hexacrome eller 7-farve tryk? Hvad betyder det så? Der er ikke sparet på nogle effekter, og alt sammen i et lækkert grafisk design.
Præcision og intuition
For Kay Werner var det naturligt at følge bogen om mulighederne i grafisk design op med et værktøj til at understøtte valget og styringen af farver. Det blev til Triangle Colorscale, som er en farveskala trykt på en række forskellige papirkvaliteter. Der er to ting, der gør disse farveskalaer til noget særligt. Den ene er Kay Werners omhyggelighed med fremstilling, der gør, at hver eneste farveskala sidder lige i skabet i forhold til ISO-standarden. Det har kostet papir, tid og tårer, men det lykkedes til sidst. Det andet er selve opbygningen af farveskalaen. Her følger farveskalaen en designers måde at tænke farver på. Du vælger kulør ved at slå op på en side. Her får du så den samme kulør præsenteret fra lyse til mørke nuancer præsenteret lodret, og fra meget mættet til helt neutral præsenteret vandret.. Ønsker du en anden kulør skifter du til en anden side.
Guide i farvekomposition
Som en krølle på det hele valgte Kay Werner at lave endnu en guide. Denne gang en hjælp til at sammensætte farver. Med bogen Composing Colors forklarer han lidt teori om sammensætning af farver og viser en perlerække af eksempler, som understøtter budskaberne. Alt sammen med sit sikre grafiske håndelag.
Nye veje
Men nu er det slut med doceringerne i farvedesign og -teori. Kay Werner er stadig mest grafiker og designer, og har kastet sig ud i et nyt projekt, hvor han, især for virksomheder, tilbyder at lave udsmykning, der afspejler deres virke. Jeg mødte ham på Vinstuen 90 på Gammel Kongevej, som i år fejrer 100 års jubilæum. Det fejrer de blandt andet med en serie grafiske arbejder af Kay Werner med temaet vinglas. Tolv forskellige slags glas er stiliseret og indsat i forskellige farvekombinationer. I nogle af billederne matcher en af billedets tre farver fuldstændig farven på væggen. Kay Werners farvegefühl fornægter sig ikke.
Du kan læse om andre projekter og ovenstående værker på kaywerner.dk
Du kan købe Kay Werner Schmidts bøger hos Grafisk Litteratur