En grafikers fornemmelse for farver

PUBLICERET: 11 October 2016
OPDATERET: 11 October

For grafiker og designer Kay Werner Schmidt er farverne og deres kompositioner hjerteblod. Du vælger farverne med største omhu, og der må ikke være nogen slinger i valsen, når de skal ned på papiret. Den holdning har givet Kay Werner mange kampe og ikke mindst mange dyrt købte erfaringer, som han heldigvis har kanaliseret ud i tre værker, hvor andre grafikere kan hente inspiration, visdom og ikke mindst praktisk vejledning.

En designbibel
Det første værk, Grafisk Design som den helt enkelt hedder, kom i 2004 og er en garnhæftet moppedreng i bogkassette med en samlet vægt på 3 kilo! I den gennemgår Kay Werner med stor omhyggelighed mulighederne ved anvendelse af farver på tryk. Enkelte ark er trykt med helt op til 18 farver. Andre steder er der eksempler på, hvad staffage (Pantone) farver kan gøre ved et billede, eller hvad hvis man vælger Hexacrome eller 7-farve tryk? Hvad betyder det så? Der er ikke sparet på nogle effekter, og alt sammen i et lækkert grafisk design.

Præcision og intuition
For Kay Werner var det naturligt at følge bogen om mulighederne i grafisk design op med et værktøj til at understøtte valget og styringen af farver. Det blev til Triangle Colorscale, som er en farveskala trykt på en række forskellige papirkvaliteter. Der er to ting, der gør disse farveskalaer til noget særligt. Den ene er Kay Werners omhyggelighed med fremstilling, der gør, at hver eneste farveskala sidder lige i skabet i forhold til ISO-standarden. Det har kostet papir, tid og tårer, men det lykkedes til sidst. Det andet er selve opbygningen af farveskalaen. Her følger farveskalaen en designers måde at tænke farver på. Du vælger kulør ved at slå op på en side. Her får du så den samme kulør præsenteret fra lyse til mørke nuancer præsenteret lodret, og fra meget mættet til helt neutral præsenteret vandret.. Ønsker du en anden kulør skifter du til en anden side.

Det grafiske udtryk kan anvendes både til ophængning som udsmykning, og til mere direkte in- eller outstore promotion. Eksemplet her er fra optikeren Heiko Stumbeck.
Det grafiske udtryk kan anvendes både til ophængning som udsmykning, og til mere direkte in- eller outstore promotion. Eksemplet her er fra optikeren Heiko Stumbeck.

Guide i farvekomposition
Som en krølle på det hele valgte Kay Werner at lave endnu en guide. Denne gang en hjælp til at sammensætte farver. Med bogen Composing Colors forklarer han lidt teori om sammensætning af farver og viser en perlerække af eksempler, som understøtter budskaberne. Alt sammen med sit sikre grafiske håndelag.

Nye veje
Men nu er det slut med doceringerne i farvedesign og -teori. Kay Werner er stadig mest grafiker og designer, og har kastet sig ud i et nyt projekt, hvor han, især for virksomheder, tilbyder at lave udsmykning, der afspejler deres virke. Jeg mødte ham på Vinstuen 90 på Gammel Kongevej, som i år fejrer 100 års jubilæum. Det fejrer de blandt andet med en serie grafiske arbejder af Kay Werner med temaet vinglas. Tolv forskellige slags glas er stiliseret og indsat i forskellige farvekombinationer. I nogle af billederne matcher en af billedets tre farver fuldstændig farven på væggen. Kay Werners farvegefühl fornægter sig ikke.

Du kan læse om andre projekter og ovenstående værker på kaywerner.dk

Du kan købe Kay Werner Schmidts bøger hos Grafisk Litteratur

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot