Ecograf investerer digitalt men satser på håndværksmæssige dyder

PUBLICERET: 5 October 2016
OPDATERET: 5 October

Da Flemming Michael Jensen og Lars Christensen startede Ecograf i 2011, var det med en solid baggrund i traditionel grafisk produktion. De er vokset med op med stål, jern, trykfarve, gummiduge og hvad dertil hører. Men Ecograf skulle være 100 pct. digital og Eco skulle står for det økonomisk rentable i at producere digitalt.

Digital teknologi pakket ind i faglig grafisk stolthed
– Vi har mange års erfaring med krævende og specialiserede grafiske opgaver, og vi så det fra starten som en mulighed, at bruge denne erfaring til at løfte digitaltryk til et nyt niveau, hvor alt for mange bare trykkede på knappen. Det skulle være lige så professionelt som det, vi hidtil havde gjort det i traditionelle offsetmiljøer, fortæller Lars Christensen, medindehaver og salgsdirektør.

Det betyder blandt andet, at alt bliver printet plano for hos Ecograf for derefter at blive efterbehandlet med helt traditionelt grafisk efterbehandlingsudstyr. Det giver i mange tilfælde en synligt bedre kvalitet, samt en større fleksibilitet i både printproduktionen og efterbehandlingen, ifølge Flemming Michael Jensen, ligeledes medindehaver og administrerende direktør.

De er meget optaget af, at kvaliteten skal være sammenlignelig med offset, hvilket blandt andet ses i farvens glans på papiret og i den anvendte rasterteknologi. De har derfor altid sat sig dybt ind i justeringsmulighederne når det gælder hard- og software, så de ved, hvordan de kan få det bedste tryk på enhver papirkvalitet. Og det var med denne tilgang, at de gik på jagt efter to nye produktionsprintere, som afløsere for to udtjente maskiner.

Kan så små maskiner løfte så store opgaver?
Valget faldt på to Ricoh Pro C9110 leveret af X&Co, og det var ikke tilfældigt. Igennem de første fem år Ecograf har eksisteret, har de opbygget en tæt relation til netop X&Co, som gør, at de ville gå langt for at holde fast i denne relation.

– Men vi var ærlig talt noget skeptiske, da vi så de her Ricoh maskiner. De fyldte ingenting i forhold til, hvad vi tidligere havde haft, og så har de et lidt mindre format. Hvordan skulle de kunne levere samme produktion eller mere? Siger Flemming Michael Jensen, men fastslår, at disse bekymringer helt er gjort til skamme.

Bare det at fylde papir på tager meget kortere tid, end de var vant til, og så kan der være mere papir i både input- og outputmagasinet. Det betyder færre manuelle interventioner, og det, sammen med en meget lav fejlprocent, gør at maskinerne kan arbejde stort set uafbrudt.
En SPT-analyse viser, at de har opnået en produktivitetsforbedring på 30 pct. fortæller Flemming Michael Jensen med et lunt smil og afslører, at SPT betyder ”et slag på tasken”. Men selvom erfaringerne endnu er begrænsede, er de ikke i tvivl om, at der er markante produktivitetsforbedringer.

De rigtige maskiner på det rigtige tidspunkt
– Vi er på mange måder en gammeldags virksomhed, fortæller Lars Christensen, men med en stor tro på moderne teknologi. Den må bare ikke få os til at glemme, hvad god kvalitet og ordentlig kundeservice er.

De næsten insisterer på at udfordre kunden på hans ønsker for derigennem at se, om ikke de sammen kan lave noget, der er endnu bedre end udgangspunktet. Derfor betyder det noget, at man helt med fremme i forreste vogn, når snakken er om digital trykteknologi.

Flemming Michael Jensen forklarer:
– Vi er sindssygt overraskede over, hvor smertefrit det er gået med installation og indkøring. Vi har praktisk taget ikke oplevet produktionsstop og kvaliteten har på alle måder fået et nøk op. Det viser sig blandt andet med en meget høj farvestabilitet og skrifter helt ned til seks punkt står knivskarpt. Så larmer de meget mindre og forbruger mindre strøm. For os er de her Ricoh Pro C9110-printere, de helt rigtige maskiner på det helt rigtige tidspunkt.

ecograf_02
Ecograf laver overvejende bøger, magasiner og kataloger, og de går langt for at få kundernes produkter til at skille sig ud.

Om Ecograf:
Ligger i Højbjerg ved Aarhus. Har syv faguddannede medarbejdere og producerer i overvejede grad bøger, magasiner og kataloger.

> Læs artiklen “Vi vel hellere have fem Ricoh-printere end en ny offsetpresse” her.

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly