Har du tænkt over, om din virksomhed udnytter jeres kundeinformation på en måde, som gør den til et aktiv uanset, hvem der betjener kunden?
Utilgængelig information udgør en risiko
Det er næsten uhyggeligt, hvor meget kundeinformation, der ligger gemt i e-mails hos – eller i hovederne på – sælgere eller ordrebehandlere, og som ikke bliver aktiveret i alle de sammenhænge, de burde. Og risikoen for, at informationen forsvinder, af den ene eller anden grund, er faktisk større end de fleste vil bryde sig om at tænke på. Det var nogle af disse iagttagelser Bjørn Jensen gjorde sig i sit virke som rådgiver, da han i 1998 startede udviklingen af det CRM-system som i dag kendes som CAPTOR. Bjørn Jensen er revisor med speciale i blandt andet IT-ledelse og risikovurdering, og han så et betydeligt behov i at få salgsprocessen sat i system og få flyttet viden fra det personlige niveau og ind i organisationen og fællesskabet.
Det gjorde Jesper Purup også, da han i 2003 søgte efter et mere salgsorienteret ordrestyringssystem til sin egen virksomhed Digitaltrykkeriet i Aarhus.
– Digitaltrykkeriet var blandt de første til at sælge grafiske produkter som standardprodukter efter fast prisliste. Så med små avancer og stor omsætning havde vi behov for at både systematisere salgsprocessen og sænke de administrative omkostninger, fortæller Jesper Purup. Og her kunne CAPTOR noget, som han ikke kunne finde andre steder i den prisklasse.
Udviklet sammen med de grafiske kunder
Det blev starten på et samarbejde, som de seneste år har udviklet sig til et decideret partnerskab. I dag sælger CAPTOR ApS et modulopbygget CRM-system, der har integration til blandt andet Economics, Mailchimp, eData markedsdata, Office 365 og lokalt installerede Office produkter, og som kan udvides med op til 12 forskellige moduler til styring af fx produktion, projekter, telemarketing, og intranet. Især udviklingen af de produktionsstyrende moduler har været kraftigt influeret af input fra grafiske kunder og ikke mindst Jesper Purup, som med sin store kendskab til den grafiske branche kan konkretisere netop deres behov.
– Det er en fornøjelse at arbejde sammen med en med så stor en indsigt Jeg tror, at Jesper kan betjene næsten alt udstyr, der findes i branchen, og så er han i stand til at forstå de udfordringer som kunderne står med. Som sælger er hans styrke en stor troværdighed, der er baseret på mange års erfaring, siger Bjørn Jensen om Jesper Purup.
Jesper tilføjer at de har en klar rollefordeling når de rådgiver kunder, og at de tilsammen besidder en ekstrem høj kompetence på deres felt.
Få overblikket – og kundeservicen – tilbage
Selv om CAPTOR kan bruges i de fleste ordreproducerende B2B-virksomheder er fokus i høj grad på den grafiske branche. Det skyldes især den øgede kompleksitet med stadigt flere ordre i mindre oplag, og den dermed stigende mængde information, som dagligt skal håndteres.
– Risikoen for at miste overblikket er stigende, og mister du overblikket går det ud over kunderne og stressniveauet stiger hos alle. Der er masser af dygtige folk derude, som kan overskue en hel masse, men det er alt for risikabelt for en virksomhed, at overlade overblikket til enkelte medarbejdere. Det skal ind i systemerne, så alle kan få glæde af det. Det vil også betyde en langt bedre kundeservice, da alle vil kunne orientere sig om en kunde eller ordrestatus ved et enkelt opslag, forklarer Bjørn Jensen.
CAPTOR ApS har allerede 12 CRM-systemer installeret i danske medie og grafiske virksomheder. Samlet set anvendes systemet årligt over 100.000 arbejdstimer, så systemet er gennemtestet og stabilt. Bjørn Jensen fortæller, at de ofte bliver mødt med en prisforventning, der er 2-3 gange højere end det, det rent faktisk koster. Softwaren findes både som cloud og onsite løsning og kan lejes eller købes efter behov. Det, sammen med den modulære opbygning og integration til flere andre systemer, gør CAPTOR meget fleksibelt og attraktivt for mange grafiske virksomheder.