Københavnertrykkeriet, Jespersen Tryk + Digital, ligger næsten under Langebro. Det er et gammelt familiefirma, som blev startet tilbage i 1921. Dengang med en duplikator. Så kom sønnen Bent Jespersen til og duplikatoren fik på et tidspunkt også følgeskab af en offset-maskine, og senere også af digitale printere. Bents søn Jakob Beck Jespersen er i dag medindehaver og direktør i familiefirmaet. Og med ham kom endnu en teknologi ind i huset: 3D-print.
Print og Medier har besøgt trykkeriet, for at høre mere om, hvorfor de har valgt at tage 3D-print ind som nyt forretningsområde. Men først lidt baggrundsinformationer om trykkeriet.
Cirka 60 % af deres omsætning kommer fra digitalprint, og heraf udgør print på storformatprinteren omkring halvdelen. Den resterende omsætning kommer fra offset-produktion, som enten løses inhouse, eller ved meget store oplag via en samarbejdspartner i Litauen.
Kundemassen er ualmindelig bred. Den spænder lige fra den specialestuderende til små- og mellemstore virksomheder til offentlige institutioner og til et af verdens største olieselskaber.
Hvorfor begynder I også at tilbyde 3Dprint?
– Når vi kan 2D-print, så kan vi også 3D, fortæller Jakob Jespersen. – Workflow inklusiv ordresystemet er det samme. Og vi ville gerne være med fra start, så vi kan være klædt godt på – og lidt på forkant, når det rigtig går løs.
Det er to år siden, at Jakob investerede i den første 3D printer, en ABS-plastprinter fra XYZ Printing. Den fik efter kort tid følgeskab af en Ultimaker 3D printer, som kan printe på næsten alle filamenttyper. Sidstnævnte er en printer, der har en anskaffelsespris på godt 30.000 kroner.
– Det er stadig et umodent produktionsværktøj, når vi taler mindre printere. Der er meget mekanik, som vi hele tiden lærer at håndtere bedre og bedre. Det betyder, at vi kommer til at kende maskinen og teknikken rigtig godt, og derfor også kommer til at stå stærkere, forklarer Jakob. – I øjeblikket svarer 3D-printer niveauet nok til noget, der minder om digitalprintere for tyve år siden, mener Jakob.
Hvem er 3D-kunderne
En Ultimaker printer står mange steder rundt om i landet, bl.a. på mange læreanstalter, men de har ofte problemer med at betjene udstyret optimalt. Det er ikke så lige til, som det kan lyde.
– Kunderne kan principielt selv, men det er ikke så enkelt at oversætte 3D-designfilen til en 3D printklar stl-fil. Derfor får vi også mange opgaver fra fx undervisningssteder og arkitektfirmaer selv om de selv har en printer stående, siger Jakob.
Hovedparten af 3D-kunderne er studerende og arkitekter, og det kan være svært at få en pris for produkterne, der både dækker omkostninger og giver et fornuftigt dækningsbidrag. Der ligger derfor en opgave i at finde kunderne. Det kunne fx være skiltevirksomheder og reklamebureauer, mener Jakob. – Men både markedet og produkterne skal modnes. Og kunsten for os, er at finde ud af, hvornår vi skal gå mere ind i markedet. Vi går og venter på, at der lanceres en CMYK 3D-printer i en god filament-kvalitet og til en fornuftig pris, gerne under 100.000 kr., fortæller Jakob Jespersen.
Udfordringen
Den store udfordring i øjeblikket rent teknisk er at skabe en god 3D printfil. Det er her den største omkostning ligger p.t. og så erfaring med at printe i 3D. Hos Jespersen Tryk + Digital har de ansat Simon Ruberg, der er produktionsgrafiker med stor interesse og kompetence inden for 3D.
– Det er en hel videnskab fx at vide hvor meget støttemateriale, der skal anvendes under en printproduktion. Men det kan Simon, forklarer Jakob med et smil.
Men den store udfordring er som tidligere nævnt at finde kunderne og gøre dem opmærksom på de nye muligheder.
”First movers”
Jespersen Tryk + Digital har taget første skridt ind i et nyt forretningsområde, som endnu ikke vægter så tungt i deres omsætning, men de er overbevidste om, at de bare er ”first-movers” og har et godt forspring, når det snart begynder at rykke. Jakob Jespersen forventer at CMYK-printeren til en fornuftig pris er på trapperne, så jo flere erfaringer, de har gjort, jo bedre.