Hvis man søger efter skiltefirmaer på krak.dk, er der 842 resultater. På dgs.dk kan man finde 723 firmanavne. Søger man på bilreklame er tallene 122 på krak.dk og 43 på dgs.dk.
Skiltebranchen er typisk kendetegnet ved mindre virksomheder, men der er også ganske store fyrtårne imellem.
Ser man på facebook og LinkedIn har der specielt efter nytår været rigtig mange, der har søgt efter skilteteknikere. Det tyder på, at der er travlt hos de mange skiltevirksomheder.
Print og Medier tog derfor på besøg hos formanden, Jan Stevnsborg, for Skiltebranchen i Danmark for at høre lidt om branchens tilstand lige nu.
Det går rimeligt
– Det er gået rimeligt de sidste par år, men det var også efter nogle ret barske år, lyder den forsigtige melding fra Jan Stevnsborg. – Og det skal have været godt i lang tid, før man som mindre virksomhed tør udvide på medarbejdersiden.
– Når vores kunder har det bedre, tør de også mere. Der har været et efterslæb på fx salg af nye biler, men her de seneste år er der kommet mange nye biler på markedet, som skal monteres med reklamer, uddyber Jan Stevnsborg, der også fortæller, at reklamer på biler for mange skiltevirksomheder udgør en pæn stor del af omsætningen.
Opstår der mangel på medarbejdere
På spørgsmålet om der er kapacitet nok på markedet til at efterkomme behovet for flere medarbejdere fortæller Skilteformanden, at der burde være skilteteknikere nok til efterspørgslen.
Der blev uddannet cirka 80 skilteteknikere i 2015, og det vil blive nogenlunde samme antal her i 2016. Men for bare få år siden var det kun omkring 30-40 ny-uddannede per år. De nye skilteteknikere uddannes fra Teknisk Skole i henholdsvis Gladsaxe og Silkeborg.
Det er positivt, at der uddannes så mange, og det er også et godt tegn for, hvordan det går i skiltebranchen, at der er lidt flere, som søger om at blive godkendt til at tage elever.
Jan Stevnsborg mener, at interessen for at tage elever blandt andet kommer fra en ansvarlighed over for faget. Mange skiltevirksomheder vil gerne være med til at sikre kvalificeret arbejdskraft fremover. Derfor tager de elever.
Men da det for mindre virksomheder også kan være en svær beslutning at skulle udvide medarbejderstaben, er det måske lettere i første omgang at ansætte en elev til elevløn, og så siden udvide med uddannet personale.
Skiltebranchen i Danmark er meget engageret i hele uddannelsen og arbejder for at den hele tiden følger med den teknologiske udvikling.
Kvalitetsstandarder for bilreklamer og -indpakninger
Et andet område, som Skiltebranchen i Danmark arbejder med i øjeblikket er at udarbejde nogle kvalitetsstandarder for skiltefaget. Et af de områder, der først udarbejdes standarder for er indpakning af biler.
Standarderne komme fx til at omhandle holdbarhed, finish, hvad er muligt med folier og hvad er ikke, pris med mere. Der bliver tale om en standard, der skal hjælpe både virksomheder og kunder.
Årsagen til at der startes med en standard for biler, skal findes i det fakta, at når Skiltebranchen i Danmark bliver kaldt ud til ”syn og skøn”, handler det oftest om reklamationer vedrørende bilreklamer og -indpakninger. Men der bliver fulgt op med flere standarder, fx også inden for folier, hvor foreningen satser på et samarbejde med leverandørerne.
I Norge oplever den norske skilteforening, at der er mange ”cowboys” i branchen, der ikke altid kan leve op til de ”normale” kvalitetskrav, der kan forventes af kunderne. Det samme problem oplever formanden for Skiltebranchen i Danmark ikke.
Der arbejdes p.t. også med at udarbejde nogle salgs- og leveringsbetingelser, som foreningens medlemmer skal følge.
– Det handler blandt andet om at få sat ord på de emner, der ikke altid tales så meget om, forklarer Jan Stevnsborg, der sluttet samtalen med, at der løbes stærkt i øjeblikket.
– Tidligere gik det næsten helt i stå efter nytår. Det oplever vi ikke i øjeblikket. Det er skønt, at der ikke kun er tale om spidsbelastningsperioder, men om en vækst over hele året. Det er tegn på stabilitet.