Villumsign er en skiltevirksomhed, der umiddelbart ligner mange af de andre mellemstore skiltevirksomheder. De tilbyder et bredt udsnit af ydelser og produkter som fx print, skilte, bilreklamer, solfilm med meget mere inkl. digital skiltning, grafisk design og webdesign.
Deres kundegruppe er også en god blanding af mange både store og små virksomheder, hvilket også er kendetegnende for skiltevirksomheder generelt.
Men Villumsign adskiller sig på nogle områder. Ikke mindst på et punkt, har indehaveren, direktør Jesper Villumsen, formået at gøre sin virksomhed lidt unik.
Han har opfundet en vægttavle, som er meget lettere og mere omkostningseffektiv at anvende end de traditionelle, da Villumsens vægttavler kan maskinstrippes.
Et ubetydeligt produkt, blev en god niche
Idéen til produktet, der hedder DIGITONS, stammer fra Jesper Villumsens uddannelse som reservedelsekspedient og jobs som bl.a. lagerchef hos Fiat i Brørup samt ikke mindst hans mange år som racerkører. Jesper har på sit imponerende sports-cv både nordiske og danske mesterskaber. Han havde og har stadig sin gang i bilmiljøet.
De traditionelle vægttavler er lidt billigere, men de tager længere tid at montere, og da det jo i dag er arbejdslønnen, der er den afgørende omkostning, så greb Jesper Villumsen i sin tid chancen til at satse på et område, der for mange ikke var interessant nok. Det virkede for ubetydeligt. Produktet blev udviklet, og der blev taget brugsmodelbeskyttelse i 10 år.
Selv om det umiddelbart kan virke som et mindre biprodukt, at sælge vægttavler, så er det et lovpligtigt produkt til fx lastbiler, busser og andre erhvervskøretøjer. Så der er et landsdækkende behov. I 2015 blev der solgt omkring 32.000 lastbiler, som alle skal forsynes med en vægttavle. Og mange bække små, gør en stor å …
Ja, ”å’en” er så stor, at de hos Villumsign allerede havde en videreudvikling af DIGITONS klar i skuffen, da modelbeskyttelsen på det første udløb. Så der blev ansøgt om og bevilget en ny 10 årig periode med brugsmodelbeskyttelse.
Produktionsorienteret håndværksvirksomhed
At arbejde med et produkt som DIGITONS har også betydet, at Villumsign er blevet en mere produktionsorienteret virksomhed. Skiltebranchen er ellers en meget håndværkspræget produktion. Hver opgave skal mange gange gennem menneskehænder, og for de fleste af skiltevirksomhederne gælder, at de har svært ved at planlægge opgaverne for en længere periode, og dermed også sværere ved at opnå en effektivisering i produktionen.
Hos Villumsign starter hver arbejdsdag med et planlægningsmøde. De kan ikke som i mange andre brancher holde ugemøder. Men til gengæld har de mulighed for at udnytte ledig kapacitet til produktionen af DIGITONS.
Netværket bruges aktivt
Som nævnt var det Jesper Villumsens baggrund i bilbranchen, der gav ham idéen til vægttavlerne. Og det var også det netværk Jesper havde i den branche, der var med til at bane vejen for DIGITONS succes. En række autoværksteder, Jesper kendte, blev kontaktet og de kunne blåstemple de nye DIGITONS vægttavler, der var en god erstatning for de eksisterende tavler, som alle var forskellige og mere besværlige at arbejde med.
Mange af kunderne i Villumsign kommer også fra autobranchen. Blandt andet samarbejder Jesper Villumsens virksomhed med nogle bilimportører omkring større lanceringskampagner.
Jesper Villumsen er en rigtig ”netværker”. – Jeg tænker ofte, hvem kender jeg, som kunne have gavn af mit produkt? Eller er der nogen i mit netværk, der kan anbefale mig til andre? Den indgangsvinkel er en god måde at markedsføre din virksomhed, fortæller Jesper Villumsen.
Han er medlem af flere forskellige netværk, fx også det lokale erhvervsnetværk. De var gode sparringpartnere, da Villumsign for år tilbage havde brug for at udvide virksomheden, og bankerne ikke lige ville lege med. Ved hjælp af netværket blev der peget på en mulighed inden for en EU byudviklingsordning, og det var her, muligheden blev skabt for udvidelsen af virksomhedens produktionslokaler.
Men som for alt netværk, så gælder det om, at der både skal ydes og nydes. Det er for Jesper Villumsen heller ikke en stor udfordring. Han yder gerne, hvor han kan.
Da virksomheden fx ansatte den første lærling, mente Jesper ikke uddannelsen var fulgt med udviklingen. Det ville han godt forsøge at rette op på. Han meldte sig derfor ind i Skiltebranchen i Danmark, og blev hurtigt en del af bestyrelsen. Fra den post har han været med til at præge uddannelsen, således at den i dag er tidssvarende til den digitale udvikling, der også har påvirket skiltemalerfaget. I dag hedder det også en skiltetekniker.
Samfundsansvar
Hos Villumsign har de også valgt at tage ansvar som erhvervsvirksomhed. De har netop udlært deres 10. elev, så de er med til at sørge for at faget kan rekvirere fagligt velkvalificerede medarbejdere. Men nogle kommer nu ikke videre end til Villumsign. Den første elev, de havde, en voksenelev, er stadig ansat i virksomheden. Han er i dag 62 år.
Flexarbejdere udgør også en del af medarbejderstaben, der tæller 14 personer.
– En af vores flexarbejdere er en rigtig ”Ole Opfinder”. Han har været her siden 2005. Han har et problem med sin ryg, der betyder, at det ikke er muligt med et fuldtidsjob, og der skal også tages nogle fysiske hensyn. Men det kan vi godt indpasse hos os, og vores ”Ole Opfinder” har blandt andet været med til at udvikle DIGITONS version 2, fortæller Jesper Villumsen.
Et god råd fra Jesper Villumsen
Find en niche, hvis det er muligt, og dyrk dit netværk.
– For os har vores nicheprodukt, DIGITONS, blandt andet betydet, at vi også kom fornuftigt gennem en strukturændring, hvor bilreklamerne pludselig dalede fra at udgøre omkring 60 % af vores omsætning helt ned til omkring 20 %. Men vi kunne læne os lidt op af omsætningen fra vægttavlerne, og vores brede produktsortiment, og så stille og roligt sadle om til at sætte fokus på nye opgaver og kunder. I den proces benyttede jeg naturligvis også mine netværk, slutter Jesper Villumsen vores samtale.