Interessen for 3D er voldsomt stigende

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 25 January 2016
OPDATERET: 25 January

Teknologisk Institut har i december måned udgivet en analyse: 3D-printpotentiale i danske virksomheder.
Her kan man bl.a. læse, at kun 4 pct af danske fremstillingsvirksomheder benytter 3D-print i produktudviklingen. En større anvendelse vil øge konkurrencedygtigheden, da det er væsentligt enklere og billigere at benytte 3D-print til prototyper og også til mindre serier – eller til pilotproduktioner, som der står i analysen.
67 pct af alle danske virksomheder starter deres produktion af nye produkter med små serier, så der er kæmpe potentiale for både hurtigere og bedre produktudvikling.

3D-printet prototye
3D-printet prototye

Ikke kun til prototyper – også til mindre industriel fremstilling
Men det er ikke kun til ”rapid prototyping” , der er en samlet betegnelse for de processer, hvor produktudviklere anvender 3D-printere i forbindelse med fremstillingen af prototyper, 3D-printere med fordel kan benyttes. 3D-print er også ved at være anvendeligt i industrien. Fx har Teknologisk Institut produceret bilkomponenter i samarbejde med det danske bilmærke Zenvo, der fremstiller avancerede sportsvogne i et begrænset antal.
Kæmpe potentiale
Når kun 4 pct p.t. anvender 3D-print i produktudviklingen er der et kæmpe potentiale op til de 67 pct af virksomhederne, der i forbindelse med produktudvikling benytter prototypefremstilling og starter med små serier.
Mange udbydere af 3D-udstyr
At der er tale om et marked med eksplosive vækstrater ses også på at antallet af leverandører og producenter af 3D-printere er stigende. Fx har mange af de traditionelle printproducenter som fx Epson, Canon, Konica Minolta og Ricoh alle 3D printere i deres produktpalette i dag.
Er der et marked for printhuse?
I det omtalte eksempel ovenfor, hvor Zenvo benyttede 3D-printede bilkomponenter, var det en ekstern partner – Teknologisk Institut – der stod for produktionen. Det kunne også have været et grafisk trykkeri eller en printvirksomhed.

De seneste nyheder

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

En spændende julekalender med bilplejeprodukter deltager i årets Packnorth Award.
ds-smith
Julekalender med bilplejeprodukter konkurrerer i Packnorth Award 2025

Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Fujifilm har ansat Michael Gram Riemann, som ansvarlig for partnersamarbejdet i Norden og visse østeuropæiske lande.
Revoria
Ny satsning skal styrke Fujifilms tonerprintere på det nordiske marked

Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Jubilæum markeres med nyt samarbejde med Manroland samt åbningen af verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg fejrer 175 år med nyt partnersamarbejde

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly