BS Printhouse har storinvesteret i 2015

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 27 December 2015
OPDATERET: 27 December

Både på hardwaresiden inden for arkprint og storformat samt inden for software. På billedet ses en Agfa Jeti Mira.
BS Printhouse har investeret både på hardwaresiden, inden for arkprint og storformat samt inden for software. På billedet ses en Agfa Jeti Mira.

Tilbage i 2008 startede den danske modekoncern, Bestseller, et inhouse trykkeri. Produktionen var baseret på en Xerox printer, false- og hæfteudstyr samt en storformat rulleprinter. Der var tre ansatte.
I dag er BS Printhouse vokset til 21 fastansatte medarbejdere og omsætningen er cirka femdoblet. Udstyret har været under samme forvandling. Ikke mindst i løbet af 2015 er der investeret ganske stort i trykkeriet, der ikke længere er et inhouse trykkeri, men et grafisk printhus, der fungerer som en selvstændig forretningsenhed i Bestsellerkoncernen. Henrik Dencker var trykkerichef, da det startede og er i dag General Manager i virksomheden.
Fra inhouse til grafisk full service
Indtil 2013 var kunderne virksomheder inden for Bestsellerkoncernen, men så blev der åbnet op for eksterne kunder. Der løses stadig opgaver for Bestseller, men i takt med at produktionskapaciteten – og produktionstiden på udstyret udvides til 6.00 – 20.00 – bliver der plads til at betjene flere og flere eksterne kunder. Dette segment repræsenterer et bredt B2B kundeunderlag lige fra industrivirksomheder til bureauer og brandowners.
Henrik Dencker
Henrik Dencker

– Det starter ofte med, at vi løser nogle opgaver inden for storformat, hvor vi er rigtig stærke. Og det rygtes, fortæller Henrik Dencker. – Men derefter får vi ofte også andre trykopgaver for kunder. På arksiden kører vi hele paletten fra visitkort til vanskelige katalogopgaver, der måske både skal limes, kacheres, forsynes med kupon og variable data.
 
60 % ark- og 40 % storformatproduktion
Henrik Dencker oplyser, at cirka 60 % af omsætningen i dag ligger på arkproduktion. Og det kan godt være, at de er kendt for at være skrappe til store formater, og til at tænke i kreative løsninger, men de har også, ifølge Henrik Dencker, en outstanding kvalitet, når det gælder trykkvaliteten inden for arkproduktion.
– Det er en kombination af vores workflow, at vi har styr på vores farver, at vi har de rigtige medarbejdere med de rette kompetencer og det rigtige udstyr, der gør, at vi kan levere en outstanding kvalitet, siger Henrik Dencker.
BS Printhouse har udover print en velforsynet efterbehandlingsafdeling, hvor de bl.a. kan UV partiellakere, køre relieflak, producere både hard- og softcoverbøger, digitalstanse og –fræse.
Investeringer i 2015

HP Indigo 10000
HP Indigo 10000

 
I november måned fik de installeret Danmarks første digitale B2 offset press – HP Indigo 10000 Press.
Med et arkformat på 75 x 53 cm og en produktivitet på op til 4600 farvetryk i B2 format, eller omregnet til 23000 A4-farvesider i timen skabes der ny lønsomhed på mindre og mellemstore oplag inden for en meget bred vifte af kommunikation. HP Indigo 10000 Press erstatter to mindre Indigo-maskiner.
I storformatafdelingen er der kommet hele tre nye storformat UVprintere, der kan køre op til 3,20 m i bredden, den ene en hybrid, der kan veksle mellem rulle og ark. Også en af de nye Jeti Mira flatbedprintere fra Agfa er der blevet installeret. Den printer med 6 farver plus hvid og lak.
Og så har fået den største EFI-softwarepakke i Europa. Det er ganske enkelt EFI’s samlede programpakke, fra webshop til kalkulation, udskydning, produktionsstyring og logistik. Henrik Dencker forventer, at de primo 2016 lancerer deres online løsning for kunderne. Så kan de selv klare alle de mere rutineprægede bestillinger, når det passer dem.
– Til gengæld får vi så bedre tid til at servicere kunderne med de opgaver, der kræver lidt mere fordybelse og udvikling. Vi kan lide at være i dialog med kunderne, og fortælle dem om forskellige muligheder, de måske ikke lige selv havde tænkt på, kommenterer Henrik Dencker.
Benhård afskrivning
– Vi kører en benhård afskrivning, og udskifter vores udstyr cirka hvert tredje til fjerde år. Det er nødvendigt af hensyn til at køre en effektiv og rentabel produktion. Selv om vi er en del af en stor koncern, er vi et profitcenter, der bliver målt på vores resultater, slutter Henrik Dencker vores samtale.
BS Printhouse’ omsætning er som nævnt cirka femdoblet siden 2008 og der budgetteres med en vækst på omkring 15 % årligt.

De seneste nyheder

Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

I sensommeren 2025 begynder Faller Packaging at producere æsker på den nye fabrik i Horsens.
faller
Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

Det er en forskningsbaseret kendsgerning, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen giver bedre trivsel og bedre resultater. Men hvad er det? Og hvordan griber man det an?
psyk_01
Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

UPM Raflatac skifter navn

UPM Raflatac skifter navn til UPM Adhesive Materials fra og med den 12. juni.
tim-kirchen
UPM Raflatac skifter navn

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly